HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 6 ohm högtalare på 8ohm förstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2003/06/18 :  23:25:07  Show Profile Send alpinist a Private Message
Hej!

En grundläggande fråga:
Om en förstärkare har rekommenderad last 8-16 ohm
och man ansluter en högtalare på 6 ohm, riskerar
man att skada förstärkaren då?

Tack för eventuella tips/svar!

Tremolo junkie!

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/18 :  23:59:07  Show Profile Send MartinH a Private Message
Nej, det nog ingen risk.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/19 :  11:15:57  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Nej, det är ingen risk.
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/06/19 :  12:26:46  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Nej, det är ingen risk säger jag också. Fast eftersom mätmästaren Knoppen redan sagt det så är väl detta inlägg ganska meningslöst.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/19 :  12:40:05  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag säger det igen. Det är ingen risk.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/06/19 :  13:59:12  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message

Ha en trevlig midsommar säger jag istället då.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/06/19 :  14:04:28  Show Profile Send audiogear a Private Message
Ingen risk.
Go to Top of Page

RigorMortis
Member

110 Posts

Posted - 2003/06/19 :  14:08:42  Show Profile Send RigorMortis a Private Message
Hur är det om man kopplar in en sub då? Har en H/K 670 och ska troligen köpa stativare till denna om ett tag. Detta kommer innebära att jag troligen även kommer köpa till en sub i framtiden. Enligt instruktionsboken får impedansen inte understiga 8 ohm om man kopplar in fler än ett högtalarpar. De högtalare jag förmodligen köper har en nominell impedans på 4 ohm, vilket i sin tur borde omöjliggöra subköp. Eller?

Det optimala ljudet? En fet, mullrande v-twin...
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/06/19 :  14:18:42  Show Profile Send audiogear a Private Message
Du kan ju koppla in subben på högnivåutgångarna istället. Vet inte om alla subbar har den möjligheten men många har det iaf. Detta är f.ö. den lösning som vissa anser vara den bästa även fast man har lågnivåsignalen tillgänglig.

Vad gäller belastningen på din förstärkare så torde det inte ha någon betydelse att du kopplar in subben eftersom den normalt har en väldigt hög inimpedans. Detta gäller förstås endast om den är aktiv. Köper du en passiv sub så kan det bli problem (vet dock inte vad impedansen för en passiv sub typiskt brukar ligga på).
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/06/19 :  18:12:04  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
och risken att du köper en aktiv sub är troligtvis väldigt liten i dagens väldigt utbud av aktiva subwoofrar eller hur?
När jag var helt grön på hifi undrade jag faktiskt samma sak som du men det är alltså ingen fara!
Jag är dock fortfarande väldigt grön på hifi jämfört med många här på hififorum, men i alla fall något mer kunnig idag än för 3 år sen!
Go to Top of Page

RigorMortis
Member

110 Posts

Posted - 2003/06/19 :  19:56:45  Show Profile Send RigorMortis a Private Message
Tja... risken/chansen eller hur man nu ser det får väl bedömas efter att jag köpt högtalarna. Frågan är som sagt bara om jag kan koppla in suben via högnivåutgångarna utan att det skadar förstärkaren. Måste väl finnas en anledning till att Harman/Kardon skriver detta i manualen. Alltså att impedansen inte får understiga 8 ohm.

Det optimala ljudet? En fet, mullrande v-twin...
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/19 :  23:44:01  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Ett exempel, vi låtsas att den aktiva basmodulen har inimpedansen 1000 ohm och högtalaren "8 ohm" (varierar förstås, kanske mellan 4 - 50 ohm men okej)

Då blir totala belastningen = 8*1000/(8+1000) = 7,94 ohm ==> ingen fara!

Om vi låtsas att inimpedansen på subben bara är 100 ohm (så låg inimpedans tror jag inte att basmoduler har faktiskt på högniuvåingången) så blir belastningen på effektförstärkaren = 8*100/(8+100) = 7,4 ohm, och det är heller ingen "fara"!

Emellertid rekommenderar jag inte ens att man kopplar en basmodul paralellt med fronthögtalarna, eftersom de då kan komma att överlappa varandra inom ett frekvensområde. Man drar heller inte nytta av att man kan högpassfiltrera fronthögtalarna så att man kan spela starkare utan att de bottnar. Därför är ofta bästa alternativet att ställa en hembioförstärkare i läget "Small front loudspeakers", och koppla in basmodulen på lågnivåutgången "Subwoofer" samt ställa in basmodulen på högsta möjliga lågpassfilterfrekvens.

Så det finns en hel del mer att tänka på, än att bara glatt koppla in. Det kan ofta bli bara pannkaka i basregistret med onyanserad och bullrig basåtergivning. Eller så kan man skaffa baskapabla fronthögtalare och så struntar man helt i en separat basmodul, ställ in hembiostärkaren på "No subwoofer".

Hälsningar Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000