HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Samson PA föstärkare till HiFi??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

svorsken
Starting Member

10 Posts

Posted - 2003/06/18 :  22:07:31  Show Profile Send svorsken a Private Message
Har kommit över en Samson PA förstärkare.
Funderar om dess specar är nåt att hurra över.
Såååå, ni som kan detta..
Vad tror ni om detta..
http://www.samsontech.com/products/relatedDocs/servo_550_spec.pdf
Driver just nu en subba med den bryggad.

///svorsken///

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/06/18 :  22:21:04  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
svorsken,

Utan att veta speciellt mycket om just Samson så vågar jag nog generellt uttala mig om att det är många PA-steg som låter förträffligt om man använder dem för att driva subwoofers. Jag har testat en hel del oliak PA-steg ... men jag har tyvärr inte testat just det Samson-steg som du refererar till

Huruvida PA-steg är lämpliga för att användas för "full-range" ändamål är lite svårare att svara på. Många av de PA-steg som jag har testat har låtit en aning "hårt" och "metalliskt" i mellanregister och diskant. Det finns dock undantag

En elak detalj med PA-steg som man bör se upp med är att många har fläkt. Fläktljudet kan bli irriterande i längden ...

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/06/18 :  22:21:44  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Ingen kanonspec, men duger nog fint att driva en sub med. Det verkar ju finnas effekt så det räcker...
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2003/06/19 :  13:08:27  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
svorsken

När jag tittar på samsonsteget slår det mig som hastigast att alla efektspecar är typiskt 1kHz mätningar vilket man skall ta med en nypa salt.

De är på intet sätt felaktiga men jämfört med den mer verklighetsanknutna FTC 20-20kHz mätningen kan den verka aningens optimistisk.

för ditt ändamål är nog detta rätt, och det låter säkert hyffsat som fullrangesteg också.

Tyvärr är Samson lite utanför arenan när det gäller PA-steg, bland tillverkare som Crown, QSC, Crest, etc...

Detta innebär inte att det är ett dåligt steg på något sätt, men de håller till i den lite billigare änden av genren.

JAg hoppas du får mkt glädje av det, det viktiga är ju inte hurvida specarna står sig eller inte, utan hur det fungerar för sin uppgift samt hur det låter och vilka känslor det framkallar hos dig.

All lycka och välgång / martinsson

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

svorsken
Starting Member

10 Posts

Posted - 2003/07/02 :  23:16:29  Show Profile Send svorsken a Private Message
Tack martinsson..
Bra och förståeligt utlåtande..
Betalade 1500:- för steget så,,,
Inte hela världen (tror jag :))

///svorsken///
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000