HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 musikerlåda/baslåda till basrigg, eller va...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/17 :  20:15:43  Show Profile Send celef a Private Message
...det nu heter!??!

öh, en fråga, hur är dessa konstruerade? de (få!) jag har tittat in i är ju långt från hi-tech, inga filter eller nåt, min fråga är, hur har de kompenserat för baffelsteget?? jag kan tänka mig att en "marshall-vägg" inte behöver kompensering men hur e det med fristående baslådor för "småorkestrar"? e det komp (aktivt) inbyggt i "toppen" eller vadå?? pleez help!!

sound pollution

kung
Member

317 Posts

Posted - 2003/06/17 :  20:17:05  Show Profile Send kung a Private Message
gitarrlådor är ofta öppna bak..
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/17 :  20:18:07  Show Profile Send celef a Private Message
visst, men nu gäller det baslådor! :)

sound pollution
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/06/18 :  08:41:38  Show Profile Send Larsen a Private Message
Har tidigare varit med och byggt en hel drös baskombos åt ett företag och vad jag vet så fanns ingen fast kompensering i dess förstärkeri och definitivt ingen passiv kompensering.
Det handlar ju dessutom om lådor som, i princip alltid, ställs på golvet med elementet nära densamma och får stöd därifrån, eller så upptryckt mot en vägg i en replokal. Men så har vi ju dom även fristående på en scen och om dom spelar ensamma där så kan man ju tänka sig att lite komp behövs och då får man använda eq där istället. Det brukar finnas en hederlig baskontroll... ibland flera
Dom används ju i så vitt skiftande miljöer och att konstruera dom, som hifi, efter en lämplig storlek på rum och att stå nära/ifrån vägg tex är nog olämpligt. Jag menar en baffelkompensering som kompenserar för en helt fri placering på en scen ute skulle nog låta rätt bastung i ett hörn i replokalen... kanske...
Lite svammel från mig. Jag tål mothugg

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2003/06/18 11:49:21
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/06/18 :  16:41:49  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jag spelade i band i min ungdom och jag har byggt några elbaslådor. Jag lärde mig gilla JBL och D.A.S - element. Har också servat en del sånna lådor och konat om elementen vid behov.

I proffsbranchen kompenserar man för baffelstepet ( eg. rumsakustiken ) med equalisers. Man kan ju inte gärna bygga grejor som bara passar i en lokal. Grejerna är alltid mobila.
Även på discotek används eq i mycket stor omfattning.

Det har byggts högtalare sedan urminnes tider utan komp för BS. Man väljer element så att det inte blir för tunnt i basen helt enkelt.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/06/18 :  18:56:31  Show Profile Send Larsen a Private Message
Amen!

D.A.S är väl inte sååå vanliga här vad jag har för mig?
Har även för mig att det var en sådan koaxial jag lyssnade till en gång. Mycket trevliga saker!
Elektro Voice fungerade inte dåligt heller...
Hmm... B&C gjorde väldigt bra 2" drivers...
Ops... halkade iväg igen. Sorry Celef.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/18 :  19:40:08  Show Profile Send celef a Private Message
"Har tidigare varit med och byggt en hel drös baskombos åt ett företag och vad jag vet så fanns ingen fast kompensering i dess förstärkeri och definitivt ingen passiv kompensering."

det var det jag anade.

"Det handlar ju dessutom om lådor som, i princip alltid, ställs på golvet med elementet nära densamma och får stöd därifrån, eller så upptryckt mot en vägg i en replokal. Men så har vi ju dom även fristående på en scen och om dom spelar ensamma där så kan man ju tänka sig att lite komp behövs och då får man använda eq där istället. Det brukar finnas en hederlig baskontroll... ibland flera"

kloka ord, men nog ställs de tillräckligt fristående även i replokalen så att baffelsteget inträder, hmm...

"Dom används ju i så vitt skiftande miljöer och att konstruera dom, som hifi, efter en lämplig storlek på rum och att stå nära/ifrån vägg tex är nog olämpligt."

lite off-topic kanske men är verkligen hifi-högtalare (i allmännhet) konstruerade för olika rumsstorlekar, är inte det bara en "myt", eller en "efterkonstruktion"??

"Jag menar en baffelkompensering som kompenserar för en helt fri placering på en scen ute skulle nog låta rätt bastung i ett hörn i replokalen... kanske..."

så är det nog, och när replokalsbaslådan ska ut på spelning kommer denna säkert att närmikas för att spelas ut på pa't...!?

"Lite svammel från mig. Jag tål mothugg"

me to!

"I proffsbranchen kompenserar man för baffelstepet ( eg. rumsakustiken ) med equalisers. Man kan ju inte gärna bygga grejor som bara passar i en lokal. Grejerna är alltid mobila."

precis, här gäller väl att hitta "medelvägen", om alla kör utan baffstegkomp beror det på ekonomi eller för att det är allra bäst i de flesta situationer?

"Även på discotek används eq i mycket stor omfattning."



"Det har byggts högtalare sedan urminnes tider utan komp för BS. Man väljer element så att det inte blir för tunnt i basen helt enkelt."

och det är???? jag är inne på att boosta basen ngt för att ngt kompensera för baffsteget!

sound pollution
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000