HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Sugen på att läsa en lång rapport??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

stef
Member

241 Posts

Posted - 2003/06/05 :  00:22:03  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
Min rapport som jag skrivit till mitt högtalarbygge är helt färdig och finns att läsa på internet nu. Den ligger på på sidan om mitt högtalarbygge som finns länkad i signaturen.

Tyvärr har versionen på internet inga bilder. Så om du är sugen på att plöja igenom det hela så rekommenderar jag att ladda hem word-filen (ganska stor trots att den är zippad, ingen bra idé om du sitter på 56 kbps)

observera att rapporten är riktad till folk som inte kan något om högtalar DIY så den är ganska "basic" men det kan nog ändå vara en del trevlig läsning hoppas jag...lite lång bara kanske (ca 25 sidor)

vore kul med lite kommentarer från kunniga människor...jag har kunnat lura läraren precis dit jag har velat

| Hemsidan |

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/06/05 :  01:29:56  Show Profile Send luminous a Private Message
Verkligen ett bra arbete! Välskrivet och omfattande. En sak som jag reagerade lite över bara är baffeldiffraktionen! Den är rätt så missförstådd, inte minst av diverse hifiskribenter som häver ur sig lite av varje. Det finns till exempel inget som säger att en smalare baffel behöver vara bättre på något sätt. Läs på till exempel http://www.trueaudio.com/st_diff1.htm.

Jag kommer att dyka upp med ett liknande arbete om ett år ungefär, men jag kommer inte att bygga något tyvärr utan jag kommer att försöka dyka ännu en bit djupare i ämnet istället

MVH | Life's too short for bad sound
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2003/06/07 :  22:55:34  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
tackar luminous, kul att höra. kommer inte ihåg vart jag läste att en smalare baffel ger min diffraktion men antagligen var det i "från spik till musik" av cöster. jag har inte gjort någon riktigt djupdykning angående just detta.

Ser fram emot att läsa din rapport liminous, den blir säkert lärorik. Läser du på högskola eller? I vilken kurs får du chansen att göra ett sånt arbete?

Jag är just nu en glad sudent och kan skryta med ett stipendie, men bara på 500:- dock...men jag är väldigt nöjd ändå!! Nu bär det snart av till Rhodos, närmare bestämt om 8 h. Solglasögon på

Haré gott allihop


| Hemsidan |
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/06/09 :  12:27:53  Show Profile Send Pabo a Private Message
En mindre baffel ger ett smalbandigare amplitudstöd och dessutom en mindre omkrets vilket rent logiskt borde innebära mindre diffraktion. Bara en tanke, jag vet inte säkert. Problemen kvarstår naturligtvis med kompensation för den ökande amplitudkurvan oavsett om baffeln är smal eller bred.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/06/09 :  22:55:33  Show Profile Send luminous a Private Message
Det enda man behöver veta är att man kan simulera baffelstödets effekter med BDS från frd-group
Annars så skulle man väl egentligen kunna säga att en smalare baffel ger mer diffraktionsproblem då även diskanten med dess kortare våglängder kan blir påverkat.

stef: Jag tänkte dedikera mitt projektarbete i årskurs tre i gymnasiet åt det här, och har man som stort intresse att läsa igenom diverse whitepapers så borde man väl kunna skriva en rapport som är lärorik för någon iallafall

MVH | Life's too short for bad sound

Edited by - luminous on 2003/06/09 22:59:05
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/06/10 :  16:36:11  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Snygg rapport men du har ju ratat H422

Var någonstans har du läst att den kräver 0,7 liter för linjäritet? Mätningen på databladet är linjär och den är i en 1,7liter låda.

/L

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/06/12 :  13:43:54  Show Profile Send Pabo a Private Message
luminous

Alla frekvenser vars våglängd (eller multiplar av den) är kortare än baffelns bredd kommer påverkas så även en bred baffel påverkar diskanten.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/06/12 :  17:26:02  Show Profile Send luminous a Private Message
Det beror väl på HUR bred baffeln den är Vid 2000Hz tex så är ju våglängden strax över 17cm, då borde man väl inte få några större problem om man gör baffeln tex 25cm, och delar där?

MVH | Life's too short for bad sound
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/06/12 :  19:51:30  Show Profile Send Pabo a Private Message
Nej men 12,5cm, 6,25cm osv har multiplar som precis får plats och de återges också av diskanten.

Jag kan inte exakt hur det fungerar i praktiken, jag bara spånar.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/06/13 :  00:14:18  Show Profile Send luminous a Private Message
Med "påverkas mindre" menar jag att alla frekvenser elementet återger påverkas, och det blir ju samma sak som att frekensgången inte påverkas. Alltså högre frekvens/kortare våglängd = mindre påverkan...

Jag hänger inte med på vad du menar med multiplar! Inte att du har fel alltså, men antingen saknar jag kunskap eller så har du missförstått mig enligt ovanstående!

MVH | Life's too short for bad sound
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/06/13 :  00:27:10  Show Profile Send Amazon a Private Message
nice bygge
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2003/06/18 :  19:36:59  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
quote:
stef: Jag tänkte dedikera mitt projektarbete i årskurs tre i gymnasiet åt det här, och har man som stort intresse att läsa igenom diverse whitepapers så borde man väl kunna skriva en rapport som är lärorik för någon iallafall


jo det är nog inte några problem att få ihop material men det lär vara betydligt roligare om du bygger något själv

quote:
Var någonstans har du läst att den kräver 0,7 liter för linjäritet? Mätningen på databladet är linjär och den är i en 1,7liter låda.


kommer inte ihåg vart jag fick det ifrån...måste vara en tabbe från min sida

quote:
nice bygge

TACK!

| Hemsidan |
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/06/18 :  20:06:02  Show Profile Send Pabo a Private Message
Luminous

Du har rätt i att baffelstödet verkar hundra procent på alla våglängder som får plats och däröver. Jag tänkte mer på den akustiska nollan som bildas runt kanterna på högtalaren. Det är väl det som benämns diffraktion? Att ljudet bryts upp runt hörnen? Om jag har rätt i mitt antagande så blir ju dessa problem värre med större baffel eftersom omkretsen ökar.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000