HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Elektromagnet ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/06/16 :  22:10:31  Show Profile Send time a Private Message
Hade nästan glömt bort dem när Anders Edenholm skrev en artikel i HM, ja jag läser den... Är det någon som gjort några försök i den vägen ? Vore intressant att veta dimensioneringen av spolen, tråddiameter m.m.

Lämnat forumet

Edited by - time on 2003/06/17 23:27:50

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/06/16 :  23:06:35  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag antar att du menar elektromagnet (jo jag har läst artikeln)?
"Fältmagnet" är inget ord vad jag vet, det tog en stund innan jag listade ut vad du menade.
Jag försöker normalt undertrycka mina besserwisser-tendenser men i detta fall tror jag du får fler kommentarer om du byter topic.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/06/17 :  23:29:40  Show Profile Send time a Private Message
Ordet fältmagnet har hängt med länge men OK, Elektromagnet då !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/06/18 :  00:39:59  Show Profile Send f95toli a Private Message
Fältmagnet? Har aldrig hört ordet innan och jag pysslar ändå med lite såna saker på jobbet. "Fieldmagnet"¨på engelska är väl en benämning på den magnet som genererar magnetfältet i ex en motor, behöver väl inte nödvändigtvis vara en elektromagnet.
Nåja, nu var det väl inte det saken gällde.

Ska sluta besserwissra nu (se där, ett nytt ord, Fredrik Lindström skulle vara stolt )
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/06/18 :  09:07:46  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Jeg har inte läst artiklen i HM, men der finns en dansker - Finn Hammer - som vet en del om detta. Läs mera på hans hemsida:
http://home5.inet.tele.dk/f-hammer/


Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/06/18 :  22:21:52  Show Profile Send time a Private Message
f95toli: grrrrr...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/06/18 :  23:23:47  Show Profile Send f95toli a Private Message


Allvarligt talat så låter det faktiskt rätt intressesant, visserligen så skulle man behöva ett nätaggregat men om man ex. ändå har en aktiv bas i högtalaren så vore det kanske ingen större problem.

Annars är just strömförsörjningen det som jag är mest fundersam över, den behöver ju vara extremet stabil vilket ju inte är helt lätt i en induktiv last där det skapas en massa EMF, sen kan jag bara tänka mig vad som skulle hända om man fick in en massa lågfrekvent skräp (50 Hz) i matningen till spolen.

Finn Hammers hemsida är rätt rolig. Hans 2.1 T magnet är rätt kul även om jag har mina funderingar runt den, hur kyler han magneten? Jag jobbar ibland med stora magneter och när man går över 1 T måste de endera vara väldigt stora eller kylda (vi kör den kylda varianten, upp till 12 T), man måste trycka rätt så många ampere genom dem för att komma upp i 1.7 T, runt 10 A i Hammers fall om jag räknat rätt (vilket borde ge runt 31 W+eddy strömmar=kanske 40-50 W kontunuerlig effektutveckling i spolen=varm).
Vidare så undrar jag över hur homegent fältet är i gappet, detär rätt svårt att göra homogena fält när gappet är så stort.

Nåja, det är ju rätt uppenbart att Hammer tar i lite väl mycket. Det går uppenbarligen att klara sig med mindre grejer och ett lägre fält.



Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/06/18 :  23:45:12  Show Profile Send time a Private Message
Jag hade en tanke på att ersätta en vanlig magnet med en FÄLTMAGNET bara för att se om det blev skillnad (vilket det uppenbarligen blir) jag har en kompis som lyssnat på fertin med och utan FM, klar förbättring på alla parametrar. Vidare borde man kunna finlira med Qvärdet med strömmen ? problem kan det nog bli med värmen men 40- 50W på en så pass stor spole som Finns funkar nog. f95: tror du att det går att ha ett "normalt" gap eller måste man ha tunnare spole ? hur tjock tråd kan man ha ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/06/18 :  23:47:03  Show Profile Send time a Private Message
Tack Jan förresten, bra artikel ! tokiga Danskar...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/06/19 :  11:11:24  Show Profile Send f95toli a Private Message
Time: Den bästa storleken på gapet beror naturligtvis på vilket fält du vill uppnå. Rent allämnt gäller att om man vill ha ett homogent fält så måste spolens längd vara mycket längre än diametern. Detta innbär iofs att man bara bör "använda" fältet långt in i spolen, ute vi kanterna blir fältet inhomogent vilket inte är så bra.

Vad gäller trådtjiocklek så beror det på, i princip finns det två sätt att få ett högt fält:Lite tjock tråd och hög ström eller mycket tunn tråd och liten ström. Normalt använder man det senare eftersom man ju vill optimera antal varv/längd "varvtäthet", rekommenderad ström i koppar brukar vara lite drygt 3 A/mm2 om jag inte minns fel så om man vill köra med 2 A ström så behöver man en tråd med 1 mm diameter (det går säkert bra med något mindre).
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000