HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 motordriven volympott?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/06/16 :  01:36:57  Show Profile Send CC a Private Message
Hej på Er alla DYI:are
Sitter nu med min ballade NLE utan buffert efter att min nätdel fått spatt o bränt högerkanalen för tredje gången på bufferten
Men, NLE´n funkar fint som passiv mellan min ECD1 o DP6.4, helt ok...

Men min fråga är: I dessa dagar när allt ska vara fjärrstyrt o så, finns det några bra tips på hur jag kan få min volympott att röra på sig utan att jag ska behöva lyfta på mig ur soffan? Inte bara för att jag har usel kondition utan också för att jag har småttingar som gärna sommnar i knät när cd´n snurrar... För att inte snacka om när man glor på någon film (händer ibland) Kan va gott med fjärrad volym då...
Bör tilläga att jag är lödkunnig men inge vidare tekniskt kunnig på svagströms elektronik... Så de bör vara någon typ av smidig konstruktion som kan hängas på en volympotts axel...
Förslag & ideér?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/06/16 :  20:50:12  Show Profile Send AndersP a Private Message
Tror inte det går. Sorry.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/06/16 :  21:33:28  Show Profile Send iffe a Private Message
Vet att jag har sett ett reportage med en kille som hade en liten fjärrstyrd elmotor som han helt sonika hade dragit en rem från till volymratten. Tyvärr vet jag inte var reportaget var, och har inte den blekaste om var man hittar såna motorer. Men det finns alltså hopp iallafall.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/06/16 :  22:28:36  Show Profile Send CC a Private Message
Tror att det var ett reportage i någon gammal highfidelity eller något... Han hade tatt någon motor från en fjärrstyrd leksak och hängt på, var vällan lite halvseriöst men relativt lätt att göra. Dock tror jag inte det skulle fungera med en stegad volympott...

Tråkigt att ingen hade några bra tips, får la leva med hoppa upp o ner

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

f02jma
Starting Member

20 Posts

Posted - 2003/06/18 :  17:19:41  Show Profile  Visit f02jma's Homepage Send f02jma a Private Message
En stegmotor och lite kuggjhul borde fungera, fast då behövs nog en mikrokontroller också..

Kan kanske vara interessant?
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/06/18 :  17:29:13  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Eller ett rc-servo, fast då behövs det nog också en mikrokontroller om du inte vill styra med rc-kontroller.


//Henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/06/18 :  19:28:44  Show Profile Send f95toli a Private Message
En liten stegmotor skulle nog fungera bra. Tyvärr är det lite knöligt att göra själv, man behöver normalt en microconstroller typ PIC eller så. Det går att göra på andra sätt men en PIC är nog det smidigase.

Ett alternativ är naturligtvis att köpa en färdig stegmotorkontroller, en liten stegmotor och sedan bygga en separat krets för själva fjärrstyrningen.

Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/06/18 :  20:08:45  Show Profile Send Pabo a Private Message
Använd Holtek HT12A och HT12D för fjärrstyrning. De är kanonenkla. Köp sedan en färdig stegmotor samt stegmotordrivkrets med inbyggd kontroller så är saken biff. Svalander gjorde också något finurligt där han plockade isär sin pot för att mjuka upp fjädringen i den så att den skulle gå lättare att vrida.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/18 :  23:35:56  Show Profile Send Xover a Private Message
Vad är en Holtek?
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/06/19 :  08:14:51  Show Profile Send Pabo a Private Message
Ojdå, lite snabbt kanske.

Holtek är en tilverkare av IC-kretsar.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2003/06/19 :  09:13:30  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
Pabo:

Skulle du möjligtvis kunna rita ett enkelt schema på hur det skulle göras så att vi som inte är så bra på att konstruera skulle kunna få en sån grej att fungera?


Mvh. Per Målare
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/06/19 :  11:01:33  Show Profile Send Pabo a Private Message
Skall försöka hinna det men det kan bli tajt om tid de närmaste dagarna. Påminn mig!

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000