Hur djupt det ligger bakom frontplattan? Jag kan ju gissa själv på 1 cm iofs? Jag undrar då jag funderar på att bygga en låda med lutande baffel med just denna Vifa.
Utgår jag ifrån var upphängningen fästs i membranet så ligger den punkten ca 5mm bakom frontplattan på mitt eget ex av XT25 (och därmed troligen 5mm bakom frontplattan på de flesta XT25...).
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
det vore intressant om nån ville förklara detta lite bättre, den akustiska outputen genereras väl (i allmänhet) av nån del (beroende av frekvens) på domen/konen, eller kanske ännu mer av talspolen... ???
När vågen rör sig från talspolen genom bobbinen så är det fråga om en hög hastighet (logitudinella vågor) som övergår till långsammare vågor vid övergången från bobbinen till membranet ut genom membranet (kombination av logitudinella och transversella vågor) så då kan man oftast strunta i avståndet från talspolen till membranet...
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Jag går på 5mm tillsvidare, verkar rimligt. Tack så mycket .. fortsätter fundera på baffelns lutning utifrån detta. Om det inte blir helt rätt får man välan korrigera litegrann senare.