HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Stabil strömförsörjning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/06/16 :  14:17:08  Show Profile Send flintan a Private Message
Tjenamors!
Jag håller på o ska bygga en phantommatningsenhet med 3-4 kanaler som jag ska använda till kondensatormickarna i studion. För dom som inte vet så behöver kondensatormickar strömförsörjning som vanligtvis brukar vara på +48V som går tillsammans med ljudsignalen i en balanserad XLR kabel. Dock så har jag en känsla av att strömmen måste vara väldigt jämn och filtrerad aftersom alla störningar går rakt in i mixern och fastnar på band. Första tanken var att använda batterin men det blir så jävla drygt och dyrt att köpa och byta åtta 9v var och varannan vecka.
Hur kan man filtrera strömmen så att den blir tillräckligt jämn på ett enkelt sätt?
Please help
Kanske lite OT, men det har ju iallafall med musik och DIY att göra.

/
Linus

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/06/16 :  16:55:11  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Lagom hög AC spänning, varför inte 48V? Likrikta med dioder som har motstånden i serie, glätta, RC-filtrera igen, stabba en eller två gången. Kör med en liten resistans på utgången (för att regulatorn ska må bra) och filtrera igen med ett fett filter.

Jag säger inte att du ska planka mitt monsteragg rätt av men grundidén med det kan vara nåt. Det funkar för MC-steg så det är i samma användningsområde som fantommatning. För att Xover ska känna sig trygg så kan jag hänvisa till Mr. Walter Jung (känd profil på Analog Devices och som har skrivit många böcker, ytterst trevlig kille som jag har haft personlig emailkontakt med) som publicerade en artikel oberoende av mig. Jag kom på min lösning genom tankearbete men andra har tänkt samma tanke före mig.

En superradikal lösning är att köra helt ostabbat. 30-35 VAC, likriktat och djuriskt RC-filterat, typ 10000-66000 uF. Se dock till att den kapacitiva kopplingen mot nätet blir låg så att störningar inte letar sig in. Nätfilter kan vara en god idé toppat med varistorer.

Schema finns på hemsidan, QSXPS kallas projektet. Kretskorten som jag har (men som ingen behöver köpa) funkar för inkommande spänningar på max 36 volt (samma som använd opamp). Önskas högre spänning så kan man modda för att det bli en "Jung-regulator" eller så begränsar man matningen till opampen.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/06/16 17:01:26
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/06/16 :  17:06:36  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det "vanliga" (icke-hifi) sättet att få en stabil spänning är att i tur och ording använda en diodbrygga, feta kondensatorer och sedan en spänningsregulator. Tänk på att du tappar ett antal volt över regulatorn.
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/06/16 :  19:04:38  Show Profile Send flintan a Private Message
Tack för svaren.
Hur fungerar ett RC-filter?
Jag hittade några gamla nätagg i mitt bra-att-ha-lager. Ska skruva isär dom och mäta lite få se om det kanske finns nån som man nästan kan använda rakt av.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/06/16 :  23:18:26  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ett enkelt RC filter består i princip av en kondensator kopplad till jord+en resistor i serie, ju större kondensator desto lägre frekvenser filtrerar man (enkelt uttryckt), detta eftersom kondensatorn växelströmsresistans är omvänt propotionell mot frekvensen.

Det blir lite knöligt att förklara exakt hur det fungerar här, det bästa är att låna någon bok om analog elektronik. Ett bra tips om du kan hitta den är Horowitz "The art of electronics", där står allt om RC-filter och om hur man filterar ström.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/06/16 :  23:28:17  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Om man står ut med lite sämre stegsvar (gör inget vid konstant belastning som till exempel fantommatning är) så har man helt enkelt ett motstånd i serie mellan last och spänningskälla samt en fet konding parallellt över lasten. Ska man få lågt brum och få övertoner (= hårt brum) så lägger man motstånd i likriktarbryggan, checka mitt QPXPS. Där kan du se hur en förfiltrering går till.

Om man har råd och plats så byter man ut motståndet mot en fet drossel istället.

Med noggrann förfiltrering och efterfiltrering så tror jag faktiskt att en LM317 kunde göra jobbet som regulator. Detta om du ska ha en enkel regulatorlösning. Jag har ingen erfarenhet när det gäller fantommatning men jag har en känsla av att bruset bör ligga under 10 uV, kanske till och med under 1 uV.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000