HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 tag mclaren DVD32flr (test från en nybörjare öron)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mats
Member

123 Posts

Posted - 2003/06/16 :  17:05:59  Show Profile Send mats a Private Message
Hade denna DVD spelare (kostar 40.000kr) hemma i helgen för lite test.Den gick lite ronder mot min Sony CPD-XB940 (kostade 4000kr)(entrylevel SACD).
Först vill jag säga att jag är nybörjare inom hifi och visste inte riktigt vad jag skulle lyssna efter etc utan jag ville bara höra om det vart någon skillnad..Och jag kan säga att jag vart väldans besviken för att jag hörde inte någon skillnad (en pytteliten då kanske men kan inte säga om det vart bättre eller sämre faktiskt) mot min Sony. Tag DVD:en ska ju vara jämförbar med cd spelare som kostar 1500-2000 pund enligt tester (med tagsync på).DVD32FLR är en ren transport så det testades med optisk samt koax.Sen ska jag säga att jag är inte hundra på om jag lyckades koppla in TAG synk linken helt mot min Tag AVR 32 (vilket ska förbättra cd-ljudet nämnvärt) men även utan den så ska den ju slå min Sony :(..Testade väldans lite DVD (kopplade in med S-video för att spelare inte har någon SCART och min tv har inte heller component ingångar) men det lilla jag såg var helt ok (man ska nog köra någon bildjusterings programvara så man får ut den bästa bilden). Jag kommer nog att lyssna mera på denna spelare i framtiden för att se om mina öron lurade mig i helgen men idag är jag som sagt besviken.

/Mats

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/06/29 :  23:19:34  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Fler lyssnings intryck?
Go to Top of Page

mats
Member

123 Posts

Posted - 2003/07/01 :  11:10:45  Show Profile Send mats a Private Message
Hej marcus.ec

Nej har inte lyssnat på den något mera. Väntar på att referenceaudio ska bygga klart sitt tag mclaren rum så jag kan lyssna lite mera i deras miljö så får vi se om det blir samma resultat.
Lite intressant är det att du är den enda som har svarat på detta test.Förmodligen för att det var negativt (håller med själv inge kul att höra dålig kritik om man är intresserad av denna produkt). Men detta behöver ju inte betyda att någon anna inte hör skillnad (jag kanske har taskiga öron (tjejen klagar hela tiden på att jag inte lyssnar på henne :). Jag måste ju ändå säga vad jag tycker även om jag ville höra stora skillnader så gjorde jag inte det just vid detta tillfälle. Annars så verkade byggkvaliteten väldans hög och DVD spelaren var helt tyst.

/Mats
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/07/01 :  11:57:08  Show Profile Send K-man a Private Message
Hej Mats,

tror mer på att det inte är så många som "svarar" beroende på att TAG inte är så hemskt vanligt....och att det därmed inte är så hemskt många som kan tillföra diskussionen ngt...

Lyssna vidare!

\\K-man
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/07/01 :  16:34:57  Show Profile Send B Peter a Private Message
Jag bytte cd-spelare för ett par år sen. Till en början kunde jag faktiskt inte höra någon skillnad! Skillnaden visade sig senare bestå i hur väl den nya sällan tappade greppet om musiken, skillnaden visade sig alltså ganska tydligt på musik med mycket sväng eller sån där mycket händer på en gång. Det var fortfarande ingen jätteskillnad men tillräcklig för att ha en ursäkt att skänka den gamla till mina föräldrar. Nuförtiden lyssnar jag efter om jag blir engagerad i musiken, det är förvånansvärt få spelare som klarar det.
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/07/01 :  18:13:15  Show Profile Send Margaux a Private Message
Hej Mats,

det stämmer nog att det inte är så många som har denna maskin.

Jag har själv DVD32R och tycker att skillnaden jag har hört på min anläggning är signifikant om man jämför med andra spelare som jag har jämfört med.

Dock skall sägas att jag själv anser att dagens digitala källor skiljer sig betydligt mindre från varandra än t.ex. högtalare där man kan tala om natt och dag. AV32R har ju dessutom en jitter ätare som till viss del korrigerar för svagheterna i källan. Skillnaden blir dessutom större desto bättre högtalare man har. Vad har du för slutsteg och högtalare?

Det som skiljer DVD32R från t.ex. Pionner 717 är att basen är renare och fler mikrodetaljer uppträder. Dessutom låter ljudet mera syntetiskt med mindre bra källor. Uppfattade du det? Bäst hörs skillnaden om man har ett dämpat rum. Det är först då mikrodeltaljerna börjar flöda fritt. I mitt dämpade rum hör jag t.ex mer mikrodetaljer med Toshiba DVD220 än jag hör i mitt rum med DVD32R utan dämpning. Med dämpning är skillnaden dock stor till TAGens fördel.


Vad gäller bild går det inte att bedöma skillnaden så lätt på en TV. Skillnaden blir dock stor om du använder bra kabel + komponentutgången + en projektor som generar en stor bild. Skall man bara använda spelaren för en TV är det frågan om det är värt att investera i en TAG maskin.

Det var intressant att Reference skall bygga ett TAG rum. När blir detta färdigt? Vad för anläggning kommer att finnas där?


/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

mats
Member

123 Posts

Posted - 2003/07/01 :  18:40:22  Show Profile Send mats a Private Message
Hej alla..
K-Man: Absolut visst kan det vara så. Men spelaren är ändå räknad som en av det bästa i världen och tag börjar bli mera välkänt med tiden ( det är rätt så många som har processorn AVR32r.

B Peter: Du har säkert rätt i det du säger att det tar tid att höra skillnaderna som är nog rätt så små. Jag testade detta en helg och testningen bestod i att jag hade samma cd i Sony XB940 som i Tagen och switchade bara mellan dom (kanske inte optimalt men det var vad jag gjorde). E som sagt i princip nybörjare i HIFI (har lärt mig otroligt mycket av detta forum dock en eloge ska alla som har gjort denna site möjlig) och har inte testat cd spelare förut (Sonyn köpte jag på liten rekommendation av en Audiofil i London (kostade mig 4000kr gjorde Sonyn) så att den var inte så dyr.

Margaux: Min utrustning är följande.TAG AVR32,Dynaudio Contour 3.0,Rotel RMB-1075,Högtalar kablar är inte märkes kablar (kanske är problemet också :))..Mitt mål med testen var enkelt. Att kolla hur stor skillnaden mot en billigare cd-spelare kontra en bra DVD spelare som ska spela cd som en 1500-2000 punds cd spelare. Samt att kolla om denna skillnad var värd priset på DVD:en. Jag kunde inte höra skillnaderna hemma hos mig (lite hörde jag ju men kunde inte säga vilken spelare som jag föredrog (ibland var det sony ibland taggen).Du tog upp det här med dämpat rum och det är av den anledningen som jag ska lyssna mera på taggen för att mitt rum är inte behandlat alls så att jag kunde förmodligen inte höra skillnaderna så därför vill jag lyssna på spelaren flera gånger (och på reference auidos rum som förmodligen kommer att bli behandlat så kanske jag kan höra dessa skillnader bättre) Detta rum kanske är klart i dag för övrigt. Dom ska nog dema AVR192r samt allt annat godis misstänker jag. När det gäller bilden så har du helt rätt i att man får bäst med Component ingången vilket jag tycker är lite tråkigt/konstigt att dom inte kunde slänga i en SCART RGB vilket är bättre än S-video på TV.

/Mats
Go to Top of Page

Yps
Member

180 Posts

Posted - 2003/07/01 :  21:40:34  Show Profile Send Yps a Private Message
Jag har själv tänkt att göra denna jämförelse också. Har en Pioneer 454 idag och AV32Ran, men har ett litet behov att uppgradera till en spelare med component ut för projektorns skull.
Mats: Lånade du hem den från ReferenceAudio eller ?

Marguax: Du säger att skillnaderna är små jämfört med andra DVD-spelare rent ljudmässigt, hur står sig då tex. en 717 bildmässigt mot DVD32ran då ? (lite offtopic för detta forum kanske).

//Magnus

Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/07/02 :  00:08:26  Show Profile Send Margaux a Private Message
Mats: Dina högtalare bör ju låta bra, minst sagt :-). Däri ligger det definitivt inte! Kanske förväntningarna varit för stora? Bäst vore nog om du lyssnade en längre tid på DVD32FLR för att därefter skifta tillbaka. Då skulle du antagligen uppfatta lättare vad du går miste om. Det är ibland lättare att uppfatta försämringar än förbättringar av någon anledning.

P.S Det går inte att jämföra AV32R:s sync link genom att stoppa in resp ta ut sync kabeln. Så fort du har stoppat in sync kabeln så synkar AV32R mot transportens klocka (under förutsättning att du aktiverat denna i menyn). Om du tar ut sync kabeln kan det ta ganska lång tid innan klockorna börjar gå i otakt (flera minuter). Ljudförsämringen kommer därför efter ett tag. Skillnaden mellan synk och inte synk är dock inte stor och det tog ett tag innan jag hörde den.

YPS: Allt är relativt. Skillnaden i mina öron mellan olika digitala källor (men även kablar) kopplade till AV32R är betydligt mindre än skillnaden mellan högtalare, rummet men även inspelningen. Därmed inte sagt att det inte är en viktig skillnad. Riktigt bra blir det ju bara med bra högtalare, bra rum, bra inspelning och bra digital källa.

P717 anses ha en mkt bra bild men har inte komponentutgång utan bara S-Video. Rent tekniskt innehåller därför signalen mindre information och blir sämre. Både färger, brus och skärpa påverkades positivt av DVD32R på min Sony WPL10HT. Men även här påverkar andra saker antagligen mer än själva DVD spelaren, t.ex projektorn och själva DVD inspelningskvaliteten. En bra DVD-spelare kan aldrig förbättra en dålig projektor eller en dålig DVD-skiva. Den senare finns det tyvärr gott om:-)

Jag har inte jämfört DVD32R med den senaste generationens DVD spelare som har komponentutgång. Kanske matchar dessa DVD32R bättre?

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

mats
Member

123 Posts

Posted - 2003/07/02 :  11:37:48  Show Profile Send mats a Private Message
YPS: Japp lånade hem den från referenceaudio (dom har inte DVD32r hemma så jag tog lillebror som nästan är lika bra).

Margaux: Jo förväntningarna var kanske stora men det är på grund att jag tycker att det bör vara stor skillnad med tanke på priset samt tag synken etc. Men det är som du säger mera lyssning krävs för att en bättre bild av DVDFLR ska fås så därför ska jag lyssna på referenceaudio som sagt. Sen så är jag inte säker på att synken funkade fullt ut men även utan den bör det bli skillnad. Sen så måste man ju ta in i beräkningen att det är en ren transport så att om taggen är uppgraderad med de bättre dacarna (jag har avr32r i standard utförande) så bör det låta bättre.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000