HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Isoler/skiljetrafo inropad på auktion
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

desoto
Member

152 Posts

Posted - 2003/06/15 :  12:09:10  Show Profile Send desoto a Private Message
Jag har några frågor som följer längst ner, men jag tänkte börja med att dra hela historien någorlunda från början.

Följande as till skilje/isolertranformator inköpte jag på auktion i helgen.




Direkt när jag såg den tänkte jag 'Den här ska jag nog ha!'.
Har under en längre tid velat pröva en skiljetrafo men avskräckts av priset.

Jag började undersöka objektet lite närmre, och fick se följande märkning:



Tydligen en ganska biffig spänningsstabiliserad skiljetrafo, tillverkad av Philips.
Visste inte att Philips gjorde sådana här saker, men det är klart att giganter som t.ex. just Philips kan ha tillverkat lite av varje i sina dagar.
Reflekterade inte så mycket över det utan antog att den 45-50kg tunga plåtlådan innehöll en enda stor transformator.

Nåväl, lådan inhandlades, efter nästan obligatoriska regnskurar och evinnerlig väntan på utropet, för en struntsumma och fraktades (inte utan visst besvär för främst rygg) hem.

Då jag tillhör den kategori köpare som genast inspekterar mina 'fynd', genom att glätta på locket när jag kånkat hem någon nyköpt elektronik, gjorde jag just det.
Något lite förvånad blev jag när jag fick se detta:







Lådan består tydligen av en stor E-kärne transformator (uppskattningsvis 1:1.2), på sekundärsidan av denna sitter en motorstyrd spartransformator (Toroid).
Elektronik på ett kretskort ansvarar tydligen för regleringen av motorn och även utspänningen

Är denna typ av lösning vanlig i äldre sådana här lådor, och har det någon förutsättning att kunna fungera bra för matning av min, i nuläget anspråkslösa anläggning?

Hur bör man göra med jorden av apparater vid inkoppling med skilje/isolertransformator?
Jag kommer snabbt på fyra olika tänkbara alternativ:
-Koppla virtuell jord till sekundär nolla.
-Galvanisk jord med ordinarie nätjord, ej isolerad av trafo.
-Helt ojordat på sek-sida.
-Koppla utgångsjord till därför avsedd tapp på spartrafo enligt bild nedan.


Hur stor viloförbrukning kan man tro att en dylik tingest förbrukar? Själv gissar jag på någonstans i häraden 10-40w.

Ska väl nämna att jag ännu inte mätt på transformatorer eller provstartat eländet, så det kan ju vara en helt bortkastad (om än liten) slant.

/Daniel

'hellre än bra!'

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2003/06/15 :  12:21:40  Show Profile Send Staffan a Private Message
Den ser inte ut som en ljudförbättrare
precis
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/06/15 :  12:27:11  Show Profile Send hal a Private Message
Hujamej,
skulle aldrig våga koppla in den där.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/06/15 :  14:39:30  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
är du säker på att den är galvaniskt skilld från nätet?

om den är på 6 kVA och med separat primär och sekundärlindning tycker jag att E-kärnan ser lite för liten för att vara i storleksordningen 6 kVA @ 230 A.

jag har sett en liknande koppling med en reglering m h a variac till utgången på en utrustning från 60-talet, men det är väl tveksamt ifall det behövs idag, nätspänningen är hyfsat stabil.


/Rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

IcedEarth
Member

498 Posts

Posted - 2003/06/15 :  15:45:15  Show Profile Send IcedEarth a Private Message
hehe den var då inte vacker i alla fall

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000