HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 2 eller 4 OP-ampar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/15 :  22:59:23  Show Profile Send Xover a Private Message
Kryp fram ur taggtrådsgömman peranders jag är snäll nu!
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/06/15 :  23:01:51  Show Profile Send Nagref a Private Message
LTS-gänget tunnades tyvärr ut innan du dök upp så i brist på dem så är du en trevlig fläkt Flint!

Xover: om vi har överlevt Flint så lär vi överleva dig!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/15 :  23:04:13  Show Profile Send Flint a Private Message
DHT
Jag tippar att dom vässar på fetestet och lurar i vassen och gör sig beredda för en ny atack. Jag kommer nog att gå till historien som den första som korsfästs på en fetestplanka. Sen hänger dom en törnekrona av RG62 på mitt blanka kala hufvud. En tröst kan vara att den förmodligen glider av för det gör allt annat. Bara dom inte börjar spela med Diana och en NAD208 också. Det gruvar jag mig mest för. Tänk att behöva fara ut i evigheten till ljudet av en NAD. Vilken sorti.

Edited by - Flint on 2003/06/16 11:48:36
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/15 :  23:05:39  Show Profile Send Xover a Private Message
Nagref är som SIV medan andra är som VIS pang! bom! men besserwisserstuket är nog värst och dom som trycker ner folk i skoskaften dom skiter jag jag gärna på!
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/15 :  23:07:00  Show Profile Send Flint a Private Message
Vilket sagolikt gäng. Vi måste vara en stolthet för nationen. (dubbelsmiley)
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/15 :  23:09:51  Show Profile Send Xover a Private Message
Är BUF04 inget att ha?
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/15 :  23:12:13  Show Profile Send Flint a Private Message
Nagref
Klart att ni överlever mig. Ni skulle bara våga annat. Vilka skulle jag annars tjata med. Man vet ju inte hur länge "delningsfitret" står ut. Det pendlar ganska fort nu.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/06/16 :  09:38:39  Show Profile  Visit peranders's Homepage
quote:
Är BUF04 inget att ha?

Xover, vad ska du ha den till? Vad krävs för tillämpningen, inimpedans, utimpedans, ström- och spänningskapacitet, dist överstyrningsegenskaper, etc. När man sen har koll på detta rent tekniska kan man gå vidare när det gäller "hur den låter".

BUF04 är naturligtvis "något att ha" men passar den för DIN tillämpning?

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/06/17 00:14:36
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/06/16 :  09:52:06  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Mr Älg
quote:
Och nu är frågan den, ska man ha en separat krets till varje steg, eller kan man helt fräckt köra alla 4 i samma kapsel? Hur mycket påverkar dom olika delarna i en kapsel varandra?


Svaret är att de påverkar varann ganska lite om kretskortslayouten är optimal men om man kan styra komponentvalet så är det fördelakrigt att välja generellt låg impedans på allt. Då blir den kapacitiva kopplignen mindre. Helt klart är dock att man inte ska ha ett RIAA-steg i samma kapsel som till exempel tonkontroll. Ha lågnivåsignaler för sig och högnivå för sig. Tillfällen när det är fördelaktigt att välja flera opampar i en kapsel är då man behöver "matchade" opampar. Jag tänker då på FDNR-kopplingar (aktiva filter)
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=13497&highlight=FDNR

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/06/16 09:52:52
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/16 :  10:02:54  Show Profile Send Xover a Private Message
Ok då fortsätter vi att bedömma varandras kompetens istället, jag ville veta om BUF04 är något att satsa på som referens, jag behöver ett försteg som är buffrat om jag använder en bufferkkrets eller en opamp som konfigurerats som buffer spelar ingen roll jag skall använda den som jag sa tidigare bara referens till andra byggen som jag har planerat.

Nu är det så att en av världens bästa audiodesigners John Curl har rekommenderat denna BUF krets för ca 10 - 12 år sedan, nu verkar den inte finnas att köpa utan ersätts med en OPAMP AD811 eller liknande helt enligt Anlog Devices.

Men... jag har ett par liggandei en låda, så jag tänkte den har ju alla de fördelar som gör just ljud njutbart och anses fortfarande som helt rätt.


Om du inte känner till denna krets så är det mycket märkvärdigt, men jag skall inte säga att du har noll koll och fösöka smula ner dig som skorpbröd sådana kommentarer lämnar jag till sluggers typ signaturen "peranders" [Xover, inte för att jag vill smula sönder dig men ovanstående fråga tyder på nollkoll på ämnet. (Ooops, detta var visst en söndersmulning, kunde inte låta bli )].

Nollkoll så du är killen som har totalkoll på allt, med diverse omskrivningar och synonymer kan man få vem som helst att framstå som dumskalle undvik ifortsättningen att bedömma andras kompetens jag har aldrig utgett mig för att var expert men jag är rätt så duktigt elektronikbyggare.

Jag svarar naturligtvis på ett påhopp om jag anser det befogat och jag kallar ingen något otillbörligt om det inte är befogat.
Hoppar du på mig så hoppar jag på dig så är det.

Har du samma attityd när du kränger grejor så blir det nog ingen större försäljning jag tror nog inte att jag kommer att fortsätta handla av dig.


Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/06/16 :  11:17:57  Show Profile  Visit peranders's Homepage
quote:
Nu är det så att en av världens bästa audiodesigners John Curl har rekommenderat denna BUF krets för ca 10 - 12 år sedan, nu verkar den inte finnas att köpa utan ersätts med en OPAMP AD811 eller liknande helt enligt Anlog Devices


Det har hänt lite i halvledarindustrin på 10 år. T ex AD8610 är ett bra exempel på framsteg. Ofta är det svårt att verkligen plocka fram 10 år gamla saker och ha dessa som referens, speciellt om pratar om integrerade kretsar. Jag tittar i min gamla databok och jämför BUF04 vs. BUF634. Den senare är bättre på i stort sett alla punkter men ur audiosynpunkt tippar jag att det är jämt skägg, men eftersom den inte finns längre så är det bara att glömma den, för nykonstruktion åtminstone.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/06/17 00:17:07
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/06/16 :  13:00:53  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Ska man få bra svar så underlättar det att man nämner lite viktiga kringfakta. Jag har en BUFxxx och några opampar i min låda, vilken är bäst? BUF:en är bäst absolut! Är det ett bra svar?

OKI, doki. Ska du bara ha en helt vanlig utgång till t ex slutsteg så räcker det med en vanlig opamp. Vill min driva lågohmigt (50 ohms kabel på en längre sträcka och dessutom videosignaler) då står sig en opamp slätt. För vanlig hifi (utom hörlurar) så krävs max 600 ohms drivförmåga upp till 5-7 V rms. Detta klarar nästan alla opampar.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/06/17 00:33:14
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/16 :  13:32:40  Show Profile Send Xover a Private Message
Javisst har det hänt saker men de kriterier som används som grundläggande för att bedömma om man skall använda en viss opamp eller buffer är väl ungefär samma eller har man ändrat sig där också, betänk att JC-2:an fortfarande nämns som en av de dinosaurier som fortfarande slår de flesta nyskapelser på fingrarna den innehåller dock ingen integrerad opamp.
Hur många opampar går att köra i klass A det är väl bara några få vad jag vet.

Jag märker att du vill framhålla dig själv som audio designer, jag tror att det kan bli nått om några år men då måste du komma med nått nytt och framför allt gärna hjälpa till när någon frågor om förbättringar på en krets som man kanske har hittat på webben så att säga visa upp sig och sina kunskaper men det är mycket prat och lite verkstad som någon sa i en tråd.

Jag tror aldrig jag sett någon hjälp från dig i någon tråd, vi är ju på avdelningen DIY och många vill ha konkreta tips och råd, då du har kunskaper varför visar du inte detta eller är det för mycket affärstänkande som bromsar, det finns forum för de som bara vill diskutera sin egen förträfflighet inom alla områden.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/06/16 :  15:08:23  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Klass A-drift är inget egenvärde i sig. Detta är relativt oviktigt i småsignalkretsar eftersom det mesta redan går i klass A. Moderna och snabba opampar har fiffiga kretslösningar som är omöjliga att realisera diskret. Övergångsdist i en top-of-the-line opamp är i princip ett ickeexisterande problem. Den så populära "klass A-kretsen" för opampar är väldigt omtalad i DIY-kretsar men verkan av den är infinitesimal (enligt min åsikt). Jag har den på några konstruktion, bara för att testa. Jag har provat med att koppla i och ur den. _Jag_ hör absolut ingen skillnad, inte ens när jag _vet_ vad jag lyssnar på. Jag säger inte att den är värdelös men verkan av den är liten. Fördelen med kretsen är att den kan utelämnas utan problem.

Alla opampar kan tvingas att köra i klass A men vissa lämpar sig bättre och för andra tillför det inget pga fiffig kretslösning. Smarta kopplingar kan upphäva grundläggande teser.

Ska du ha ett konkret tips: NE5534 är en mycket prisvärd opamp om budget är väsentligt. Om det får kosta lite mer så finns det MASSOR av typer att välja bland.

Lågbrus, lågnivå: LT1037,LT1028, LT1115, LT1128, AD797, OPA637 (något mer brus)

Högnivå: AD8610, OPA627, OPA134


Plus många många bra till.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/06/16 16:34:09
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/16 :  18:34:24  Show Profile Send Xover a Private Message
peranders precis vad JC nämnde en gång i ett forum ICOPAMP = mycket brus om det nu ligger nått i detta påstående vet jag dock inte då jag inte provat så många integrerade opampar.

Jag tycker ändå att man kan luta sig mot någon som har en bra linje då det gäller elektronikkonstruktion man anammar detta och gör en del till sitt det är väl inget fel i det.

Klass A ger mindre andel tredje och femtetons övertoner helt enligt en känd elektronikkonstruktör.

Distorsion skall mätas med spectrumanalysator helst AP eller HP eftersom en väldigt liten andel femteton, ja den kan se ut som en flugskit på displayen, låter muskiken förgiftas av falskhet.
Det går dåligt att mäta femteton i övre mellanregistret med ett vanligt ljudkortsbaserat fftmätprogram det går helt enkelt inte för dålig upplösning/dynamik samt för dåligt frekvensomfång.

Edited by - Xover on 2003/06/16 19:20:13
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/06/16 :  22:09:03  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Vad jag vet så hör man inte femtetonen om den ligger över 17-20 kHz, inte jag åtminstone. Jag kan dock medge att övertoner i ultraljudsområdet kan kanske producera hörbara blandningsprodukter men om IM dist ligger under 0,01% så kan det vara en fingervisning om att distproblemet är litet.

Med ett hyggligt bra ljudkort får man en god uppfattning vad man har för typ av prestanda. Brusgolvet brukar ligga på -105 till -130 dB. Det är ganska OK tycker jag. Mitt sladdriga Turtle Beach Santa Cruz ljudkort ligger på -105 , -108 dB sådär. Jag tycker att man kan ha en viss nytta av det.

http://audio.rightmark.org/ coolt FFT freeware

Däremot skulle jag hemskt gärna vilja lägga vantarna på ett AP system.

Av de opampar som jag räknade upp så tillhör de gänget state-of-the-art när det gäller brus. Jag vet två, tre stycken som har lägre brus. Ska du få ännu lägre brus så får du jobba. Dessutom är de få signalkällor som har mindre egenbrus.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/06/16 22:12:41
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/16 :  22:51:49  Show Profile Send Xover a Private Message
Visst helt rätt är det ljudkortsmätare kan var rätt Ok, jag har en AP Portable One den får duga som första hjälpen sedan har jag en HP 3580A som är kopplad till Portable One så jag kan mäta ganska långt ned i böljan den blå.
Har också ett par justa tongeneratorer bland annat en gammal HP339 och en B&K 2010

Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/06/17 :  00:38:30  Show Profile  Visit peranders's Homepage
quote:
Det lutar mot OPA134 från Burr-Brown, men jag ska kolla upp OPA2132 också. Och socklar till att börja med. Duger det inte är det ju bara att bygga om!


Utmärt val att börja med.

OPA2134/134 inte för dyra, inte för snabba, bra stegsvar, bra överstyrningsegenskaper, extremt bra audio egenskaper.

Mitt favoritgäng just nu för högnivåapplikationer är OPA627, OPA134 och AD8610.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/17 :  00:55:17  Show Profile Send Flint a Private Message
peranders
Vad menar du med högnivåapplikationer.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/06/17 :  01:52:05  Show Profile  Visit peranders's Homepage
> 100 mV insignaler, linjesteg, tonkontroller, hörlurssteg etc.

Lågnivå = mikrofon, MM, MC vinyl.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/17 :  08:26:46  Show Profile Send Flint a Private Message
peranders
OK. Alltså kretsar med låg eller måttlig förstärkning. Jag trodde att du kanske menade hög nivå ur "esoterisk" synvinkel.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/06/17 :  10:39:16  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Inte nödvändigtvis så mycket med förstärking mera hur starka signalerna är men förstås brukar det handla om hög förstärking när det handlar om små signaler. Ett tillfälle när det handlar om små signaler men låg förstärkning kan vara ett MC försteg, mikrovolt in men bara 10-20 gångers förstärking.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/17 :  11:33:44  Show Profile Send Flint a Private Message
peranders
Tycker du att en IC passar bra som "stepup" till MC eller föredrar du någon annan princip?
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/06/17 :  11:56:55  Show Profile  Visit peranders's Homepage
IC, diskret vilket som. Har inga direkta ljudmässiga preferenser. IC är naturligtvis tristare ur konstruktionsteknisk synvinkel, för lätt liksom, allt är ju redan färdigt men trafo har jag aldrig varit närheten av. Tyvärr äger jag ingen MC-nål heller. "Peter S" hembyggda vridbord var den första MC-nål som pluggades in (vid vårt DIY möte i Gbg).

LT1028/LT1115 DC-stabiliserad plus buffert LT1010 låter bra även när en enda opamp svarar för hela förstärkningen (i MC-läget).

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/06/17 11:57:34
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000