HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Komponenter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/13 :  22:22:12  Show Profile Send Xover a Private Message
Var hittar man state of the art komponenter i europa, jag är trött på att beställa från amerika det blir helt enkelt för dyrt jag provade ett tyskt företag mycket prylar och billigt ungefär halva priset om man jämför med ELFA nackdel man måste beställa för SEK 500:-

Edited by - Xover on 2003/06/13 23:05:52

kung
Member

317 Posts

Posted - 2003/06/13 :  22:27:24  Show Profile Send kung a Private Message
är det en nackdel om du ska beställa state of the art-prylar, typ cross coil-spolar för 1000 kr styck? :)
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/13 :  23:07:12  Show Profile Send Xover a Private Message
Va! Åh herre gud.
Cross coil finns i danmark för en påse jordnötter.
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/06/14 :  09:53:07  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
Xover, var i danmark kan man köpa jordnötter för priset av cross-coil spolar?

sorry, dåligt skämt men jag sitter på jobbet en lördag fm...

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/14 :  10:01:46  Show Profile Send Xover a Private Message
Jag fick ett tips här på forumet försöker minnas jo nu dök det upp först blev det cykelpedal men sen så lättade dimman och jag ser allt klart nu, Skaaning har Cross coil billigt.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/06/14 :  10:48:08  Show Profile Send UrSv a Private Message
Det blir lättare att rekommendera inköpsställe om du specar vad det är du söker. SOTA är ju en relativ sak...

Ruskigt bra priser, ruskigt seg service men funkar: http://www.schuro.de/
Blackgate, R-Core trafo med mera godis: http://www.selectronic.fr/
Diverse halvledare: http://www.borbelyaudio.com/
Vissa motstånd och kondingar med sjuka priser: http://www.audioconsult.dk/

Osså alla de vanliga typ Farnell, RS Components, Elfa, med flera har ju msssor med lysande prylar om man vet vad man letar efter.





Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/14 :  11:21:03  Show Profile Send Xover a Private Message
Jag tänkte mer på omkopplare av olika high end tillverkare som Shallco, Electroswitch samt halvledare motstånd och kondingar ja vet att Schuro och THEL har en del men lite fattas ändå t.ex om man behöver superfina motstånd med 0,5 eller 0.1 % tolerans och bara behöver några få då har man råd att betala, Elfa har ju krympt sitt sortiment till oigenkänlighet på fina komponenter som kan användas till audio dessutom tar dom betalt som om det vore guld i allt dom säljer.
Dom andra leverantörerna har ju igentligen bara en massa standard industrikomponenter.
Men då det gäller service och snabb orderhantering (logistik) är vi nog ganska duktiga i Sverige det är bara att konstatera.

Ett tag gick det knappt att få tag på en hederlig potentiometer eller omkopplare i Sverige jag vet inte hur det är nu, visst kan man beställa av någon liten firma som har esoteriska prylar hemma på hyllan men dom tar betalt som om de är det sista exet på Jorden.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/14 :  11:30:44  Show Profile Send Flint a Private Message
Xover.
Kanske är det så att det speglar efterfrågan. Ni kanske inte är så många ni som tror att det bara är hightech som gäller och att standardprylar är skrot. Vi andra får bra resultat med det som du verkar rata.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/14 :  11:34:41  Show Profile Send Xover a Private Message
Va! Åh herre gud.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/14 :  11:36:05  Show Profile Send Flint a Private Message
Nej. Det är Flint, inte Gud.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/14 :  11:40:10  Show Profile Send Xover a Private Message
Fan också jag tog fel ni är så förbajat lika.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/14 :  11:49:32  Show Profile Send Flint a Private Message
Tack. Det gläder mig.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/06/14 :  12:30:44  Show Profile Send UrSv a Private Message
Xover: Omkopplare har ju Elfa av typ Elna 04A. De går också att beställa i alla möjliga utföranden direkt från Elna som at direktorder om man är vänlig. Speciellt om man som jag bor mestadels i just Schweiz...kolla deras hemsida: http://www.elma.com/. Electroswitch och Shallco har jag hört spå mycket negativt om så de kommer efter Elma för mig och jag vet ingen distributör här.

Schuro som sagt har allt det andra du frågar om men annars får man leta lite överallt.

Vad sen gäller "standard industrikomponenter" så är det ju oftast precis samma sak som "audiphile grade" fast utan det färgglada höljet och en fräcka loggan. Titta t.ex. på Rifas kondingar PEH430, PFE225 (utgången men jag har kvar och Svalander har en del rest kvar) och PEH168 som alla anses vara bland det bästa som finns. Annars kan man ju vända sig till en annan leverantör än Elfa och använda milspecat vilket då många gånger kan vara överlägset audiofilprylar. Farnell är ju bra på motståndssidan verkar det som även om Elfa har rätt mycket.

Men som du vet så är väl PartConnexion bäst samlad vad gäller motstånd och även kondingtar om du vill ha audiofilprylar.

Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/14 :  13:24:43  Show Profile Send Xover a Private Message
Ja! men jag vill beställa mina grejor i europa av vissa skäl bland annat lägre moms och ingen tull gör saken lite lättare, jag har ett ställe där jag beställer standardkomponenter ungefär halva ELFA's priser samt lägre moms dom har verktyg också t.ex dessa kvalitetsverktyg Viha och Wera också där halva ELFA's priser men dom är inte så bra på high end komponenter.

Är det problem med Shallco och Electroswitch omkopplare, det kan jag väl inte tro vad skulle deta vara.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/06/14 :  13:34:04  Show Profile Send UrSv a Private Message
Var beställer du ifrån då?

Electroswitch vill jag minnas har problem med taskig känsla, skrammel, knaster och att de låter llmänt illa. Som vanligt är det ju upp till var och en vad de tycker om varje enskild komponent och om man tror att det spelar någon betydelse.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/14 :  13:42:39  Show Profile Send Xover a Private Message
Låter som om dom har produktionsproblem jag har hört detsamma om ELMA kort livslängd och skrap.
Det är därför jag vill kolla in nått nytt den där engelska verkar var Ok lite dyr men man kan kanske hitta den direkt från någon återförsäljare det finns en japansk som liknar den engelska omkopplaren i denna länk:http://www.worldaudiodesign2.co.uk/parts_pots.html förgylld och enkel men den var också rätt dyr.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000