HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 3-vägs projekteringen fortsätter(med lite frågor)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/06/12 :  12:47:30  Show Profile Send matson a Private Message
Tjenis!

Börjar komma en bit i funderandet kring ett par nya högtalare....

1. Slutna 3-vägare(3.5 vägs kanske)

2. Skall delas mot hörnplacerade basmoduler vid 80 Hz.

3. Elementbestyckningen är inte klar, men csx 10an känns ganska rätt i denna applikation.

4. En känslighet på minst 88-90 dB.

Fråga:
Hur högt hade ni delat denna(CSX 10an):


Jag har fastnat för 2st parallellkopplade i en 100 liters sluten låda.

Vill nog helst se att baffelstödet endast påverkar(nåja) i området som skall hanteras av dessa basar.
Jag har tänkt mig en baffelbredd på ca 35 cm, vilket jag inbillar skulle passa en delning vid ca 700-800 Hz mot mellanregistret.
Känsligheten(ungefärlig) borde då ligga vid ca 88+6-4=90dB.

Delningen mot mellanregistret blir aktiv.

Mellanregister

Här har jag inte hittat något riktigt passande element.
Jag är ute efter följande:
1. Känslighet på 90dB(egentligen inte såååå viktigt då nivån går att justera i filtret)
2. Så jämn spridning som möjligt upp till (minst)3,5kHz.
3. Rakast möjlig frekvensgång on-axis

Här är 1st kandidat(Vifa PL11-MG09-08)



(Någon som har en aning om pris på Vifan??)
Tips på andra bra element som kan klara uppgiften mottages tacksamt!

Diskant

Här har jag inte kollat någonting i princip....

Men.

Delningen mellan diskant och mellan skall göras passivt, så enkelhet är "the name of the game".....

Annars "tror" jag på idén med "liten"(3/4") diskant i kombo med mellanregister som är "små"(under 6,5").

Hiquphon, Seas, SS och Eton gör ju 3/4" domar(och Eton har jag ju dessutom ett par redan), men jag har ingen riktig koll på dist och liknande från dessa.

Delningen kommer under alla omständigheter att ske över 3000Hz, då jag vill minimera distprodukter och diskanter gör inte särskilt bra ifrån sig under 2500 Hz om man pressar dom lite....

Är också intresserad av diskanten som används i HFLS, men det är lite synd att dämpa bort all den höga känsligheten.....men nån sorts mtm konfig. fixar jag nog inte att reda ut....

Vad tror ni om detta projekt?
Var har jag tänkt fel?

Tips på alternativa element och/eller motivering till vad jag bör göra annorlunda.

(Beräknad byggstart, ca Oktober-November(eller när f-n förstärkarna blir klara)

Mvh

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/06/12 :  14:17:44  Show Profile Send AndersP a Private Message
Behöver man 2 X 10" i högtalare som ska delas till sub? Hursomhelst kan dom, vid paralellkoppling, dippa under 3 Ohm om du har otur. Nåt att tänka på vid val av slutsteg kanske?

Själv tror jag mer på att delnfrekvensen bas - mellan ska styras av mellanreg lägsta användbara frekvens vid önskad utnivå ( 200 Hz? ), men då faller dina baffelstödsönskemål förstås. Å andra sidan är det ju en lätt sak att sätta till en liten aktiv baffelkorrektion före slutsteget.
Fö. är det synd att ha så tungdrivna element som de där Viforna, tycker jag, även om de har en snygg powerrespons. Diskanterna måste ju dämpas så mycket.
Med det frekvensområde du önskar kanske http://www.seas.no/excel_line/excel/E0016.PDFkan vara ett ( dyrt ) alternativ.

Diskanter och delningsfrekvenser har vi diskuterat tidigare och där har vi lite olika åsikter, så det går jag inte in på, men du borde isf. ta i bruk de diskanter du har tycker jag.

I mitt tycke blir det en för stor och därmed svårplacerad högtalare för uppgiften, men du kanske har det stort hemma?

Eller spelar HÖGT?


Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/06/12 :  15:04:57  Show Profile Send matson a Private Message
"Behöver man 2 X 10" i högtalare som ska delas till sub?"

Nej, egentligen inte. Anledningen till dom dubbla 10-orna är dels att hålla upp känsligheten och dels ett fösök att hålla nere disten, så känns det som en rätt okej lösning. Bättre hade ju iofs varit att hitta ett annat baselement som spelade linjärt upp mot ca 1500-2000 Hz, men med högre känslighet.....men såna är det ont om....Seas har iofs en tiotummare med 95dB känslighet som kanske skulle kunna funka.(H368).

"Fö. är det synd att ha så tungdrivna element som de där Viforna, tycker jag, även om de har en snygg powerrespons."

Hamnar baffelsteget utanför deras arbetsområde så blir det ju en total känslighet för högtalarna på ca 86dB, vilket jag tycker är rätt okej. Dämpningen beror ju lite på vilken diskant som är aktuell, men jag är inte så jättesugen på att köra Eton igen(dom högtalarna är klara och blir nog använda i ett annat rum), utan funderar på om inte OW1 från Hiquophon kan vara ett bra alternativ. Deras känslighet ligger på ganska låga 87-88dB, så det blir ju inte så väldigt mycket dämpning.

Men jag hade också gärna sett lite högre känslighet på Viforna eller liknande element. Alternativet är ju att gå upp till en 5-tummare, men då blir det en dip off-axis mellan ca 2-4kHz.

Mvh
Go to Top of Page

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2003/06/12 :  15:14:26  Show Profile Send LageB a Private Message
Hej matson,
Ehhh.. 4 st CSX 10"... och sedan ytterligare Basmoduler som tar över vid 80Hz.... ? Du spar inte på krutet.

Och jag som hade tänkt att bara använda 2st CSX 10" som Sub/Woofer (två slutna slådor a' 50L med ett element i varje låda) att arbeta i stereo i området 25-150Hz.....

Tycker dock det verkar vara liiite synd att behöva dela CSX vid 80Hz eftersom CSX har Fs=22Hz. I varje fall kul att se att någon annan också funderat på CSX 10". Jag har inte hittat så mycket skrivet om dom elementen på nätet.

LageB
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/06/12 :  15:39:48  Show Profile Send matson a Private Message
Hej L!

Jovisst kan det tyckas lite överdrivet kanske med dubbla tior och ändå inte utnyttja dom fullt ut.

Men.

När dom står fritt placerade i rummet så blir känsligheten ganska låg hos en ensam 10:a.(ett problem man inte har om man kör dom i hörnplacerade moduler).

Anledningen att jag vill dela aktivt vid 80 Hz är att jag inte får() utföra speciellt stora akustiska åtgärder i lyssningsrummet, utan då får det bli separata basmoduler i hörnen för att få någon form av ordning på återgivningen.

Det är alltså inte för att få mer bas, utan bättre bas.

AndersP: Så hiskeligt stora tror jag inte att dom behöver bli ändå(ca 35cm breda och knappt 100 cm höga) och "de vanliga" placeringsreglerna skall jag följa. Mitt rum är nånstans mellan 20 och 30 kvadrat men med en stor öppning på ena sidoväggen(tyvärr).

Mvh
Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/06/12 :  17:12:39  Show Profile Send luminous a Private Message
Mycket intressant projekt. Ett mellanregiser som jag tycker verkar intressant men som i och för sig är på 5 tum är detta: http://www.tronicaudio.com/shop_e/files/Focal_5w4211.pdf

Det verkar som om Focal har slutat att tillverka det men man kan fortfarande köpa det från tronicaudio i tyskland.

MVH | Life's too short for bad sound
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/06/12 :  18:07:43  Show Profile Send matson a Private Message
Focal är jag väldigt tveksam till i allmänhet och med en 5-tummare blir det jobbigare med filterkonstruktionen.

Om det går att dela 10-orna så högt som jag hoppas så borde det räcka med en 4-tummare.
Har kollat lite idag på Vifas MG-serie och där finns en del riktigt fina(om man nu kan se sånt från en frekvenskurva).

Denna verkar trevlig:



Kostar knappt 50 dollar hos Madisound och Epkpeng brukar ligga rätt nära deras priser(känns ju aningen rubbat att köpa danska element via USA).

Någon som har någon erfarenhet eller läst något om dessa element(MG-serien alltså)?

Mvh
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2003/06/13 :  01:06:23  Show Profile Send tengil a Private Message
"stef", här på forumet, har byggt ett seriöst projekt med CSX 10", om jag inte minns fel.. Han kanske har några mätningar? Fråga honom!
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/06/13 :  21:38:41  Show Profile Send matson a Private Message
Har börjat tveka på CSX-basen och undrar om inte HDS 8-an är ett vettigare alternativ egentligen.

Borde väl vara bättre att ha en bas som har rullat av någon decibel redan vid 80 Hz om jag skall få till en 6:e ordningens funktion på HP-filtret.(6:e till basen i frontarna och 4:e på dom hörnplacerade modulerna.....a la Öhman)

Men jag vill egentligen boosta upp känsligheten en del på mellanregistret, men jag hittar verkligen ingenting som känns bra(möjligtvis den minsta Flexuniten).

Mvh
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/06/13 :  22:09:22  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Högtalar-recept för dagen = 2 st 6,5:or 1 st 4-5" mellan och 1 st diskant. Placera elementen som Audio Physics Virgo eller som Sonus Faber Cremona mmmmmm.... - kopiera efter bästa förmåga. Komplettera med subbar.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/06/14 :  13:16:40  Show Profile Send matson a Private Message
[quote] Högtalar-recept för dagen = 2 st 6,5:or 1 st 4-5" mellan och 1 st diskant. Placera elementen som Audio Physics Virgo eller som Sonus Faber Cremona mmmmmm.... - kopiera efter bästa förmåga. Komplettera med subbar.[/qoute]

Cremona skulle ju gå att klona, men det vill jag inte.....jag vill ha högre känslighet!
Med Peerless HDS 8:or och 5:or i en WWMTM konfig så kan man komma upp en bit.....men skall leta efter bredbandiga 8:or med helst ännu lite högre känslighet.

Mvh
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000