HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Musik som helande kraft..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lenwac
Member

244 Posts

Posted - 2003/06/13 :  09:57:14  Show Profile Send lenwac a Private Message
Hej
Jag har under den senaste månaden gått igenom en nära anhörigs död, svek, otrohet, lögner och bedrägerier... kort sagt haft det ganska jobbigt.
Det som hjälpt mig igenom denna mitt livs jobbigaste period är musiken.
Jag har aldrig under hela mitt liv lyssnat på så mycket musik som under denna månaden.
Så här när vreden och sorgen så smått börjar lägga sig har jag tänkt på att jag inte en enda gång tänkte på HUR det låter ur anläggningen, som man "normalt" sett brukar göra, utan varit helt koncentrerad på VAD som kommit ur den, om ni förstår vad jag menar?
Det är märkligt vilken helande kraft musik har!

/lenwac



"Jag vakna i morse....å så va den da´n förstörd"

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2003/06/13 :  10:13:58  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message

Hej Lenwac!

Det var ledsamt att höra, hoppas att det har ljusnat lite för dig.
Tyvärr är det ju så att tillvaron verkligen stinker ibland och det finns ingen ände på mörkret, men hur det än är så kommer det alltid en dag då allt känns hyfsat bra igen och man kan så makliga börja funka i det dagliga livet.
Instämmer också till fullo att "rätt" musik kan göra underverk i helningsprocesser såväl som i den övriga vardagen, försvann musiken ur ens liv skulle man verkligen börja oroa sig (i och för sig finns det vissa kategorier man skulle klara sig utan, börjar på dans och slutar på band).

Må väl /

Comus
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/06/13 :  10:34:40  Show Profile Send Roq a Private Message
lenwac: Kan bara instämma med det du säger - musiken är suverän på att lösa spänningar och oro, få mig att stressa av och ibland t.o.m få mig mer aktiv.
Jag har hört att vissa som gått igenom jobbiga perioder och som lyssnat på musik i samband med detta, i efterhand förknippat musiken med en massa negativa känslor. Dvs. en del av ens favoritmusik har "förstörts" genom betingning.
Är det något som du märkt eller har du (som jag hoppas) sluppit detta?

Skönt att höra att du verkar vara på väg tillbaka
Livet går vidare trots allt!
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2003/06/13 :  11:37:51  Show Profile Send pontus a Private Message
Konstens främsta uppgift är att trösta. Det är min erfarenhet och övertygelse, och jag tycker ditt inlägg är ytterligare ett bevis.
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2003/06/13 :  14:03:54  Show Profile Send widen76 a Private Message
Roq: "Jag har hört att vissa som gått igenom jobbiga perioder och som lyssnat på musik i samband med detta, i efterhand förknippat musiken med en massa negativa känslor. Dvs. en del av ens favoritmusik har "förstörts" genom betingning."

Detta har jag upplevt personligen. Min mamma försökte i slutet på 80-talet ta livet av sig själv med hjälp av piller. Vid tillfället innan försöket lyssnade jag på Lionel Richies "Hello", min mamma lyssnade också stundtals på låten. Situationen började förrvärras och mitt i detta kom skräcken över mig och jag var tvungen att få tag i min bror för att få hjälp med situationen och stack iväg i ilfart för att få tag i honom (jag ville inte ringa för att inte röja räddningsförsöket, visste inte vad detta kunde leda till). Allt löste sig tack och lov och det otänkbara kunde undvikas.

"Hello" hade jag på en LP-singel och jag hittade inte denna förrän ett par veckor senare i skivsamlingen, jag blev helt varm i kroppen och känslorna svallade. Jag kunde fortfarande höra tonerna i huvudet och de hemska känslorna och sinnesbilderna var överväldigande. Jag beslutade mig för att ta ett vanligt LP-konvolut av en skiva som jag sällan lyssnade på och stoppade "Hello" i detta konvolut och ställde längst bak i samlingen. Jag ville aldrig se den skivan mer, ännu mindre höra den. På ett sätt kände jag mig delaktig till mammas självmordsförsök, "Hello" är en väldigt känslosam sång och att spela den för en person i känslomässig turbulens kan inte ha underlättat.

Jag har nu kunnat förlika mig med Lionel Richies "Hello" och singeln har inte samma undanskymda plats längre. Dock kommer känslorna den sången frambringar att för alltid finnas med mig. Jag har fortfarande lite svårt för att höra låten, dock.
Tack vare att den hemska händelsen fick ett gott slut så kan faktiskt "hello" fungera som en tröst ibland, som en påminnelse om hur värdefullt livet är.

Jag kan hålla med Pontus till 100%. Musik inger ett stort mått av tröst i livets alla skeenden, oavsett om det är i tider av sorg eller glädje.

Tack för ordet.

/Marcus



Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/06/13 :  20:07:14  Show Profile Send tompa a Private Message
lenwac, så skönt att läsa dina rader, jag har upplevt musik på samma sätt mer än en gång! Men musik och annan "konst" har inte enbart en uppgift att rädda oss ur kriser utan också att få oss kreativa etc, ja helt enkelt att få oss att fungera som människor så bra som möjligt. Konst och upplevelser i alla former är väl vad livet handlar om; njutning, känslor, kärlek, tröst, förståelse, utveckling, konversation, relationer...

tompa
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000