HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Acoustic reality serie filter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ZAC
Member

671 Posts

Posted - 2003/06/12 :  16:21:24  Show Profile Send ZAC a Private Message
Ngn som använt detta filter?

http://www.acoustic-reality.com/ar-sxo.htm

Z


DIY högtalare RENEGADE http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26636
DIY slutsteg MOONLIGHT http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34076
DIY subwoofer SOHO http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42763

bambadoo
Member

197 Posts

Posted - 2003/06/12 :  19:48:09  Show Profile Send bambadoo a Private Message
Ja, jeg har.
En 3 veis konstruksjon.
Supert
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/06/12 :  21:47:46  Show Profile Send Belker a Private Message
Var det mycket jobb att finjustera? Mätte du eller lyssnade du?

/mårten
Go to Top of Page

bambadoo
Member

197 Posts

Posted - 2003/06/13 :  00:06:41  Show Profile Send bambadoo a Private Message
Lyttet meg til resultat. Høyttalerene er ikke ferdige enda.


Noen utdrag fra en gammel tråd:
Må bare skrive noen ord om prosjektet mitt. Har lyttet in noen timer nå.
Jeg har et par sett gode høyttalere. Jeg liker også å tweake samt lodde.snekre etc. Fant ut at jeg skulle bygge noen nye høyttalere for å teste om det gikk an å få et brukbart resultat.

Jeg har trålt gjennom internett for å få inspirasjon og kunnskap om hvordan og hvilke valg jeg skulle ta.

Etter noen uker med research hadde jeg skissene samt elementer klare.

Elementene er:
Diskant - ScanSpeak D2904/9800
Bass/mellomtone - 2* Scanspeak 15W8530K00 (i en D'appolito konfig)
Bass - ScanSpeak 25W8565 -01

Rimelig dyre komponenter, men det må jo til.

Består i hovedtrekk av:
Kabinett:
Pyramide form, H_ytre=120 cm, Bredde_oppe=19 cm, Bredde_nede=35 cm, Dybde_indre=40 cm, Dybde_ytre=45 cm.

Totalt volum for kassen er rundt 100 l.

Jeg har noen tanker om delefilter og slikt, men det skal fintunes etterhvert.
Jeg snekret sammen en "test kasse" i 19mm spon etter de målene som stod over. Skrudde sammen og skar hull til elementene. Egentlig kan utseendet minne om "Thodin" til Ronny Halvorsen som dere kan se under diy seksjonen. (Håper mitt prosjekt kommer der etterhvert)
Jeg hadde som sagt noen tanker angående delefilter:

1. forslag var filteret som står i A4 monitor med opplegg for 2*15w8530 i paralell samt deling for bass nedover ved ca 120 Hz.
2. var et serie filter rimelig likt Lcaudios forslag til 2.5 veis høyttaler.(www.lcaudio.dk/dele.htm)
3. var et lignende Acoustic Reality AR-SXO serie delefilter for 3 veis system


Det var det siste jeg valgte. (AR-SXO)
Jeg hadde noen forskjellige deler av spoler motstander etc.

Jeg valgte første forsøk. (Ar-Sxo anbefalte verdier i parentes)


L1=0.08 mH (0.1)
R1=6.0 Ohm (4,7-8,2)
C1=26uF (22-6
L2=0.47 mH (1-2,2)
C2=80 uF (47-100)
L3=3.9 mH (5.6-10)

Med en gang så var det en markant mellomtone samt at diskanten var kraftig tilbaketrukket.

Videre forskning resulterte i følgende verdier:
L1=0.08
R1=3.7
C1=26
L2=0.47
C2=80
L3=4.3

i tillegg så monterte jeg en motstand på 3.9 ohm i serie med mellomtone elementene.
Loddet på plass og sank ned i stolen. Til internkabel bruker jeg cat 5 kabel.

resultat:

Aldri har jeg hørt noen lignende. En utrolig dynamikk, basspunch jeg ikke har hørt maken til og en luftig nærmest elektrostatisk diskant. Samtidig et veldig 3d lydbilde (holografi). Det er sjelden jeg får gåsehud når jeg lyttet på musikk. Men nå med den nerven Sade puster ut gjennom boksene samt Annbjørg Liens siste Live Album blir helt levende for meg. helt fantastisk.

Jeg merker dog at de er rimelig tungdrevne (lite sensitive). Kan tenke meg en ca 84-85 db/1W-1m
Selvfølgelig er alt dette subjektivt. (Jeg har jo bygget dem selv), men du verden. Mine andre referanse høyttalere som jeg har koster 35000 kr. og de andre er stativhøyttalere (gode sådan) med noen år på baken.
Jeg har også lyttet til andre forskjellige oppsett rundt omkring i Norge, men dette tar kaka. (Inkludert NAT sitt oppsett med Respons Artist. Respons Artist har jo noen
av de samme elementene. Samme basselement, samme mellomtone (1 stk) men det sitter en SS2904/9900 revelator diskant i toppen. Mulig bassen var noe kjappere på de men her skal det tweakes)

Forsterker er LCaudio Zappulse, signalkilde er Copland CDA288X med LClock XO2. Preamp er OAL a10.

Jeg bare minner om at:
1. Ingen av elementene samt delefilterkomponenter er innspilt enda.
2. Det er bare en foreløpig kasse som er brukt. i 19mm spon. Ingen avstivinger, ingen demping av noe slag i kassene. Kun en helt tom kasse med lekasjer rundt omkring i skjøtene.
3. Jeg har kun brukt ca 1-2 timer på å finne delefilterverdier som jeg er fornøyd med.

Dette vil nok medføre at det er veldig mye mer å hente her. Gleder meg som en unge til videre arbeid med disse, men jeg må bare finne ut hvordan jeg skal lure dem inn i Stua forbi "hu mor"

Will keep you posted

regards
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000