HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bygga vakuumskivtallrik - hur?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/06/12 :  00:06:29  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Hej,

en av de största begränsningarna i LP avspelning är ju att nästan alla vinylskivor är mer eller mindre skeva även när de är helt nya. Det ser man på PUn när man tittar noga, och om man spelar en statisk signal så är det ju klart hörbart. Så boten är en helt plan skiva, och jag tänkte försöka bygga en vakuumanordning som suger fast skivan mot underlaget.

Är det någon som sett några tips om hur en sådan skulle kunna göras?

Jag har en plan som kanske fungerar. Jag tänkte använda en gammal gummimatta för en skivspelare med cirkulära "upphöjningar" (ca 1 cm breda) och en gammal centrumpuck i metall med genomgående hål för centrumtappen på tallriken. Upphöjningarna gör ju att man får cirkulära luftfickor när skivan ligger an.

Gummimattan kanske måste styvas upp lite med en tjockare gummimatta, får se om det behövs. Jag tänkte göra spår i upphöjningarna så att varje luftficka får kontakt med varandra och ända in till centrumtappen på skivspelaren. Vid centrumtappen måste jag ha en bra tätning mellan matta och skivtallrik. Centrumpucken förses med en o-ring som tätar mot skivan. I hålet ovanför pucken fäster jag någon sorts ventil som kan öppnas och stängas. Vad för sort vet jag inte än.

För att det hela ska fungera måste det vara en fri passage från pucken, genom hålet i skivan (det förutsätter ett litet glapp mellan cetrumtapp och skivans centrumhål) och genom de kanaler som finns från centrum av gummimattan och ut. Det andra kriterier är att mattan måste fästas mycket noggrant på skivtallriken, annars sugs den bara upp från skivtallriken.

Sen är det bara att skaffa någon vakuumanordning och se om det går att suga fast skivan, och om det håller tätt...


T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/06/12 :  07:36:34  Show Profile Send Wintermute a Private Message
SME gjorde en svintung 'skivklämma' för
några år sedan. Den funkade genom att
gängas på centrumtappen på tallriken.

Det besvarar inte hur du skall bygga
din vakuumtallrik, men ändå...

Contax tillverkade en vakuumtryckplatta
till sin proffssystemkamera RTSIII för
några år sedan. Kan de olika teknikområdena
korsbefrukta varandra?

What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/06/12 :  09:15:29  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Luxman PD375 (tror jag den hette) hade vakuumsug inbyggd i skivtallriken. Har en sådan i gömmorna, måste erkänna att jag sällan använde finessen.

Edit: hittade en bild på den

Hellre ledlös än lödless

Edited by - skrutten on 2003/06/12 09:19:57
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/06/12 :  09:55:56  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Har läst att Audio-Technica hade en vakuumskivmatta som man kunde köpa för 20 år sedan. Någon som vet hur den var konstruerad?

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/06/12 :  09:58:11  Show Profile Send Thomas A a Private Message
En skivklämma är ett relativt dåligt alternativ då jag redan har en. I praktiken funkar det inte, om man inte har en upphöjning på skivtallriken på kanterna så att skivan kommer i press. Vill dock inte sätta skivan i press då det också blir ett litet vinkelfel.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/06/12 :  10:03:54  Show Profile Send Nagref a Private Message
Tror det finns ytterringar också som man kan ha för att tynga ner skivorna i ytterkant... Mer än så vet jag dock inte!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/06/12 :  10:23:55  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Jeg anvennte gennom flera år den tyska Poly Push. En mekanisk anordning der sattes på pladespilleren. Virkte bra, men som alle av den slags systemer er der en STOR problem.

ALT smuts på unnersidan av platten presses helt fast i rilerne och kommer inte lös igen. Derfor kan jeg bestemt inte rekommandera systemt.

Clear Audio har et annet system med den utvendige ring "Outer limit" der lägs på kanten av LP'en. Den tror jeg mycket mera på, men den er dyr!

Jeg så mycket hellre et system til automatisk centrering av pladerne - som den gamla Nakamichi Dragon. Men der er jo nogot helt annerlunda.

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/06/12 :  12:16:09  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Centrering är ett annat problem som jag ska fundera på. Ang. "warps" kanske är det mycket bättre/enklare att göra en välvd skivmatta och skivpuck för att jämna till skivan. Fungerar på de flesta skivor, men ett litet litet vinkelfel blir det.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/06/12 :  12:18:23  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Finns sådana skivmattor (alltså asymmetriska) att köpa tro? Optimerade för skivpuckar.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/06/12 :  12:34:46  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Äh,

enklast är väl om jag klipper till en yttre ring av filt och tar min gamla filtmatta + skivpuck. På så sätt borde jag kunna få till plana skivor ganska enkelt.


T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Jan I
Member

448 Posts

Posted - 2003/06/12 :  15:56:20  Show Profile Send Jan I a Private Message
Hei Thomas A
Har en slik matte ,Konkav på den ene siden og rett på den andre.
Heter Avon audiomat og er laget i England.
Er meget tykk (5-6mm) og veier en god del
Fungerer meget bra med en platestrammer.
Mvh Jan I

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61202
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/12 :  17:09:10  Show Profile Send divander a Private Message
En centrumpuck hjälper kanske inte så mycket, men den bidrar nog lite till en planare skiva. En något konkav skivtallrik hjälper nog även den till lite grann. Om den bara är lite konkav så är det nog inga problem. Det finns ju en del dyra skivspelare med konkav tallrik. En ring liknande dn som Clear Audio har kan nog fungera ganska bra. Men en kombination av dessa tre varianter kan nog vara en ganska väl fungerande lösning. Ja vet inte vad Clear Audios ring kostar, men det kanske går att svarva till en själv i akryl eller aluminium.

En enklare variant är att sätta dubbelhäftande mattejp på skivtallriken. Sen är det bara att lägga dit den buckliga favoritplattan och trycka till rejält. Den lär nog bli plan så det räcker.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/06/12 :  18:09:18  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Det är rätt lustigt ändå att det går att få en bra förbättring med en konkav skivtallrik/skivmatta + en skivklämma. Någon som lyssnat på statiska toner från en helt vanlig skiva utan någon fastsättning? Det låter inte så stabilt precis. Med min vanliga skivpuck händer inte mycket eftersom bara centrum av skivan plattas till. Ojämnheter där man spelar musik är ju det som ska bli plant! Snart måste jag hem och fixa till en DIY matta och lyssna på resultatet.

Tejp fungerar men blir lite jobbigt i längden


T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/06/12 :  18:10:48  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Jan I,

sökte på Avon men hittade inget. Kanske finns de inte kvar?

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Jan I
Member

448 Posts

Posted - 2003/06/13 :  00:26:12  Show Profile Send Jan I a Private Message
Hei Thomas A
Det kan hende at ikke Avon finns lengre,kjøpte min matte for 5-6 år siden.
Mener jeg kjøpte denne hos audiocompaniet i Norge.
Mvh Jan I

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61202
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000