HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Nya Bang & Olufsen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

perry
Starting Member

26 Posts

Posted - 2003/06/12 :  09:38:49  Show Profile Send perry a Private Message
Är det någon som har spanat in B&Os nya högtalare, Beolab 5 tror jag de hette. Inbyggd rumskorrigering,
väldigt speciella spridningslinser osv?

Den verkade mycket bra då man läste om den, men är den lika bra på riktigt?

http://www.bang-olufsen.com/bl5/bl5center.html

//P

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/06/12 :  09:52:12  Show Profile Send Wintermute a Private Message
http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=29025

Där kan man läsa litet om den. kanske inte så HiFi-initierade
journalister, men icke desto mindre läsvärt.

What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/06/12 :  09:54:08  Show Profile Send n0p a Private Message
Både hifi och musik och highfidelity har ju testat högtalarna, du får väl läsa vad dem tycker.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

perry
Starting Member

26 Posts

Posted - 2003/06/12 :  09:54:31  Show Profile Send perry a Private Message
det var tack vare tidningen som jag såg dem !
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/06/12 :  10:19:08  Show Profile Send B Peter a Private Message
High Fidelity var ju lyrisk, minst sagt. I senaste Hifi&Musik testar de dessutom en högtalare från Mirage. När jag läste den så fick jag för mig att Mirage och Beolab 5 bygger på ungefär samma spridningsideal, högtalarna ska försvinna ur ljudbilden. Jag skulle gärna lyssna på båda varianterna.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/06/12 :  10:40:26  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Om jag inte tar fel här så är väl Mirage högtalare "omnipolära"vilket inte alls är samma princip som är fallet med högtalarna från B&O.

I B&O-högtalarna mäts postionen upp iförhållande till väggar mm och sedan ges ljudet. En omnipolär högtalare spelar med rummets väggar medans denna kompenserar för positionen vilket inte, enligt mitt sett att se på det hela, är samma sak. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/06/12 :  10:44:15  Show Profile Send whiskyman a Private Message
En omnipolär högtalare färgas ännu mer av rummet än en dipol om jag minns rätt, efter att ha hört på i varje fall Quad ESL 989 som är en dipol och Mirage högtalare som är bipolära högtalare. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/06/12 :  10:55:19  Show Profile Send B Peter a Private Message
Men båda sprider väl diskanten 360 grader?
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/06/12 :  11:45:14  Show Profile Send Johansson a Private Message
Jo, fast ljudet som kommer ut bak från en dipol är helt naturligt i motfas mot det som kommer framåt, på en bipolär högtalare spelar fram- och baksida i fas. Detta medför att dipolen till viss del släcker ut ljudet i sidled, därav spridning i form av en som inte påverkas lika mycket av sidoväggar jämfört med bipoler.

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...

Edited by - Johansson on 2003/06/12 11:48:38
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/06/12 :  13:52:54  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja bipoler spelar med rummet på ett helt annat sett än när det gäller B&O-konstruktionen som kompenserar för väggarna. Dipoler spelar i princip inget åt sidorna utan endast fram och bak. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/12 :  21:31:39  Show Profile Send MartinH a Private Message
Hörde en snabb demo på en invigning av ett hotell här i stockholm, svårt att säga hur det lät i "hifi" termer..men det var bra bas återgivning och fina röster..Men det som slog mig mest var att efter rumskorrigeringen så hadde man hur bra stereobild oavsett var i rummet man stod..och sen ska nämnas att dom inte stod i en perfekt uppställning utan stog lite hur som helst i rummet !!! Men bra lät det, sen kan man väll fråga sig om det är värt över hundratusen ?!?!? Ja det får nog var och en ställa sig. B&O brukar ju oftast kosta klart mer än vad dom presterar, och man betalar nog en hel del för designen och namnet kan jag tänka..

/M
Go to Top of Page

Wallman
Starting Member

47 Posts

Posted - 2003/06/12 :  22:49:29  Show Profile  Visit Wallman's Homepage Send Wallman a Private Message
jäklar vad feta dom är!

jag kan inget!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/13 :  02:05:44  Show Profile Send MartinH a Private Message
Dom är faktiskt mindre än man tror !!!
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/06/13 :  10:45:35  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"B&O brukar ju oftast kosta klart mer än vad dom presterar, och man betalar nog en hel del för designen och namnet kan jag tänka.."

Ja visst, men i det här fallet så veerkar de ha gjort en riktigt bra produkt. Jag har dock inte hört den ännu. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/06/13 :  11:07:58  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Snacka om innovativ teknik!
Har inte läst vad recensenterna tycker men just bokat en demo...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/06/14 :  00:51:42  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Om ni pratar pm Mirage Omnisat så är det INTE samma sak som OM serien.
Omnisat har linser ovanför mellan reg o diskant. Ungefär som B/O Inget spelande bak som på Om serien.

Här är lite pix

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2003/06/14 :  20:44:38  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Ett problem dock som jag ser det, hur gör man om man vill ansluta en SACD-spelare, visst det finns en RCA-ingång men tappar man inte ganska mycket när signalen först ska A/D omvandlas i spelaren och sedan tillbaka i digitaldomän i högtalaren för att sedan A/D:as igen, eller är det bara jag som ser detta som ett problem? Dessutom är ju inte högtalaren "SACD-anpassad" (frekvensgången slutar vid 20kHz) men det kan ju definitivt diskuteras om detta verkligen är ett problem. Annars verkar det vara ett intressant system, tänk på att förstärkare ingår i priset strax över hundra tusen och frågan är väl om ett motsvarande system för samma pengar slår dem. Provlyssning ska bli intressant.

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/06/18 :  13:31:01  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"frågan är väl om ett motsvarande system för samma pengar slår dem".

Jag skulle tro det.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2003/06/23 :  13:29:44  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Fick B&O's Beolab 5-broschyr i brevlådan i dag, intressant läsning med snygg layout (förstås) som B&O bjuder den som bokar sig för en provlyssning.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/24 :  03:23:45  Show Profile Send Bravo a Private Message
Visst, de verkar intressanta liksom de nya förstärkarna. B&O har ju varit synnerligen aktiva på senare tid, men det krävs nog lite mer än 2 tester i en dansk hifitidning innan man törs tro att de uppfunnit hjulet på nytt, fler tester krävs om man nu inte har turen att få lyssna på dem själv. Dessutom, som ovan sagts, så får man oftast liksom med Electrolux oftast betala en hel del för namnet.

Bravo
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/06/24 :  11:48:58  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"2 tester i en dansk hifitidning"

Ja det här gör ju som oftast även mig fundersam, men vilken är den andra dansk hifitidningen? Jag känner bara till High Fidelity. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/06/24 :  11:50:01  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Visst, jäkla, mitt fel jag läste fel.Mvh Kristofer
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000