HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Rush kväll
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/06/11 :  20:16:07  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag har suttit och lyssnat igenom alla äldre Rush skivor ikväll. kul, bra musik och varierande ljud från Ok till uselt (inte ett ljud under 100Hz). Vapor trails orkar jag fortfarande inte lyssna på mer än en låt i taget. Inte ens i bilen orkar man.
Vid en sån här längre lyssning slås man verkligen av hur beroende musiken är av Neil Pearts trumspel. Dynamiskt, fantasirikt och drivet med ett stort öra till låten och arr. Man hör också tydligt att de har ett musikaliskt tema de försöker förverkliga på vart album.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/06/11 :  22:53:14  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Rush är en lustig grupp, helt klart. Jag kan inte bestämma mig för om jag gillar dem eller hatar dem. Å ena sidan är de ju pretentiösa till max och verkar ta sig själva på alldeles för stort allvar, men å andra sidan är de ju så överdrivna att det känns rätt att gilla dem på något sätt, på samma sätt som jag gillar Star Trek och nördig datorhumor. Det känns på något sätt som om Rush är musikens datanördar. Drivna instrumentalister är de ju också och Neil Peart är ju mer eller mindre helgonförklarad bland många trummisar. Det där med inget under 100 Hz gäller förstås särskilt Geddy Lee, pipigare röst får man ju leta efter.
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/06/12 :  00:47:20  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
"Signals"....Mm...

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/06/12 :  14:23:23  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Dom tidiga Rush skivorna är mycket trevliga den sista som var riktigt bra tycker jag var Moving Pictures kom väl runt -80-82 det lilla jag har hört efter den är ganska sorgligt.
Mvh
Go to Top of Page

unclezoid
Member

64 Posts

Posted - 2003/06/12 :  21:27:23  Show Profile Send unclezoid a Private Message
Bastille Day!!! :)))
Go to Top of Page

srv
Member

377 Posts

Posted - 2003/06/12 :  23:52:34  Show Profile Send srv a Private Message
Önskar de kunde ge ut en liveplatta med bra ljud.
Mvh, SRV

Texas Flood........
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/06/13 :  19:08:37  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Ja, en live vore kul. Jag såg dem på Grönan för en massa år sedan och det var skivljudkvalitet på PA ljudet.Fetbra för att ta till ett lite nyare uttryck.
Med bas.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/06/13 :  19:27:45  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Jag är ett stort fan av deras sjuttiotal. Tidiga åttiotalet var väl oke, men sen var det mer eller mindre mörker! Vapor Trails är dock lite av ett undantag, i alla fall vissa låtar är kanonbra!
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/06/13 :  20:15:28  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Jag såg dom också på Grönan det var väl -77 nån gång,förresten så är även Presto bra.
Mvh
Go to Top of Page

oscar
Starting Member

6 Posts

Posted - 2003/06/14 :  14:53:44  Show Profile Send oscar a Private Message
Vad jag vet så har Rush gjort en spelning i Sverige, Göta Lejon juni -77.
Jag var där!

//Janne
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/06/14 :  21:09:18  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Då är det nog två spelningar för jag såg dem på Grönan, men det är länge sedan.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000