| Author |
Topic  |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts |
Posted - 2003/06/10 : 22:29:11
|
När jag demar min anläggning för icke-hifi-frälsta polare så tycker de flesta att "jo, det låter ju bra" MEN "basen är lite klen". Visst, har man en anläggning med diverse knappar och "finesser" som får högtalarna att mullra mer så blir man väl missnöjd...
Jag tycker jag har fin basåtergivning i lyssningspositionen. Om jag ställer mig upp tunnas basen ut ordentligt (nej, jag är inte byggd som en basabsorbent). Om jag tar några steg sidledes minskar basen ytterligare och blir riktigt klen. Inte en bra egenskap om man ska ha "disco" hemma - svårt att få alla att dansa på knä i sweetspoten! Nu till frågan: Har ni högtalare som inte tappar i bas oavsett var ni är i rummet? Måste jag redan gradera upp?  Man kanske ska ha ett par Cerwin-Vega i reserv för oväntade besök eller går det att fixa med placering kanske - nära vägg, i ett hörn för att bumla till basen.
|
|
|
Kemppi
Member

524 Posts |
Posted - 2003/06/10 : 22:32:36
|
| Jag har ett par Cerwin-Vega! i reserv för oväntade besök, jag befinner mig dock inte i rummet själv när dessa spelas. Låter mest skräp då.. |
Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
|
 |
|
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/06/10 : 22:32:48
|
Har nog bara med rummet att göra hur basen är i olika delar av rummet.
Grejjen med dansgolvs-anpassade högtalare är att basen är pushad så att de "viktigaste" delarna av den hörs överallt. |
 |
|
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/06/10 : 22:46:56
|
Skaffa en Tact så kan du fixa till en discokurva
|
 |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20863 Posts |
Posted - 2003/06/10 : 22:51:53
|
det är som Marens skriver , en kompis har ett par mindre B/W som spelar helt ok bas , tills man lutar sig fram då försvinner allt.
Du får nog prova att flytta runt lite där hemma , prova först med att flytta hogtalarna nån halvmeter in/ut o se om det låter klnet på samma ställen som innan.
Resten får bli trial and error |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts |
Posted - 2003/06/10 : 23:46:26
|
| Jag gillar min torra, snabba och relativt djupa bas men som sagt en TacT kanske inte vore så dumt. Vad går en sån lös på David A? |
 |
|
|
Wintermute
Member

281 Posts |
Posted - 2003/06/11 : 07:52:29
|
Det går alltid att köpa en subbas. För finlyssning har man den inställt så att ljudet blir angenämt. För fullyssning ställer man in den så att ljudet blir imponerande. |
What can be said at all can be said clearly; and whereof one cannot speak, thereof one must be silent. |
 |
|
|
kungpingvin
Member

406 Posts |
Posted - 2003/06/11 : 08:12:09
|
Köp bipolära/dipolära högtalare. Mina gamla Mirage M5-si enorma ljudbild spelade lika grymt var man än befann sig (nästan i alla fall ) i rummet. Bas får du så det räcker och blir över.
/Jonas |
 |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts |
Posted - 2003/06/11 : 08:46:16
|
| kungpingvin: Har inte lyssnat på dipolära högtalare men är nyfiken. Att det strålar åt alla möjliga håll vet jag inte om det låter så bra egentligen, främst ur reflexsynpunkt. Behövs ordentlig dämpning kanske? |
 |
|
|
n/a
deleted

552 Posts |
Posted - 2003/06/11 : 11:34:58
|
| Roq: Märkligt om du har "klen" bas i din anläggning. Jag har själv M3 Super och tycker basen är väldigt bra för alla musiktyper. Ingen har heller klagat på basen som har lyssnat på min anläggning ännu. Med dance/house musik är det både djupt och kraftfullt så hela rummet skakar av lågbasen och med klassisk musik är det stramt och väldefinierat. Basen har också bra spridning i rummet. Detta trots att jag har väldigt enkel kringutrsutning. Visst påverkar lyssningsrummet ganska mycket och jag kanske har tur att högtalarna fungerar så pass bra i just mitt rum. Jag är i allafall väldigt nöjd med basen i min anläggning. |
Man borde inte sova. |
 |
|
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/06/11 : 14:36:45
|
Roq: En begagnad RCS 2.0 kan du få för runt 20´ Då kan den samtidigt agera försteg, så där kan man spara in lite pengar. Vill du ha 2.2x med inbyggt filter så får du minst slanta upp det dubbla(om du nu kan hitta någon sådan begagnad) Hos Tacten kan du dels ha olika targetkurvor, där du i princip kan rita den frekvensrespons du önskar. Sedan finns även en parametrisk eq som enkelt går att justera från fjärren. Kan vara bra om du vill boosta upp basen lite ibland. |
 |
|
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/06/16 : 04:20:19
|
Om man spelar disco behöver man väl ingen HiFianläggning, det räcker med 2 subbar.  |
Bravo  |
 |
|
|
no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts |
Posted - 2003/06/16 : 08:22:42
|
Förvånansvärt hur många som faktiskt inte vet hur det ligger till. Mkt. förenklad förklaring av interferens följer nedan, ni som vill fördjupa er får söka mer information själva el. ev. fråga mig. Ska ev. försöka få tag i en scanner el. dyl. där jag kan förlara på papper med bilder, blir lättare så.
När man har två olika källor som avger sinustoner så kommer det att uppstå 'punkter' (egentligen linjer) där den resulterande amplituden kommer vara högre (max) och 'punkter' där den resulterande amplituden kommer att vara lägre (min) än i grundsinustonen. Då dom olika sinuskurvorna amplituder alltid adderas (interferens) så betyder det att då dom är "i fas" så kommer resulterande amplituden bli högre än amplituden i grundsinustonen, där dom är "ur fas" så kommer utsläckning att ske vilket resulterar i lägre resulterande amplitud. Självklart finns det mittimellan där liten "förstärkning" alt. liten "försvagning" sker.
Jag postar formler och mer förklaringar senare, måste rusa till gymmet nu :).
PS. Detta gäller även för ljus (vilket även det är sinuskurvor) dock gäller då andra formler. |
 |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts |
Posted - 2003/06/16 : 08:47:35
|
Stefan007: Som sagt, jodå jag är väldigt nöjd med basen. Den är kraftfull och tillräckligt snabb men när jag flyttar mig från lyssningspositionen så återstår nästan bara de övriga registren. Har nog hyfsad dämpning i rummet - en soffa mellan högtalarna + 10cm mineralull bakom varje högtalare (kolla in "medlemmarnas system" om du är nyfiken).
no_85: Jodå, teorierna med noder, förstärkningar och utsläckningar är bekant. Menar du att jag i lyssningsposition har "normal" interferens medan alla andra lyssningspositioner ger utsläckning? Tror du högtalarna är fasvända? |
 |
|
|
no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts |
Posted - 2003/06/16 : 12:40:15
|
Roq: I lyssningspositionen, "sweetspot" som det ibland kallas, har du första maxpunkten.
Formel för interferens i ljudsammanhang:
L1-L2 = n * lambda
Ljudmax: då n = 0, 1, 2, 3, 4, osv. (heltal) Ljudmin: då n = ½, 1½, 2½, 3½, 4½, osv. ("½-tal")
'L1' är sträckan från första högtalaren till punkten där du står. 'L2' är sträckan från första högtalaren till punkten där du står. 'lambda' är sinustonens våglängd (v = frekvens * lambda, då v är utbredningshastigheten). 'n' är en konstant för punkten du står vid, då n är ett "½-tal" uppstår ett min, då n är ett heltal uppstår ett max, som jag ovan skrivit.
Exempel: Då n = 0 har du första max. Då är L1 = L2. Dvs. skillnaden mellan avstånden mellan första högtalaren - dig, och andra högtalaren - dig är lika med 0. Dvs. du sitter i mitten ("sweetspot").
Jag förutsätter att du ej har fasvänt ena högtalaren. Då skulle du få max på alla ställen där du i vanliga fall ha min, och min där du i vanliga fall ha max. |
 |
|
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/06/16 : 13:16:27
|
Jag har precis byggt två baslådor med Phase Linear Aliante basar på prov. Det roliga är är att jag alltid brukar ha mest bas i lyssningspostionen... men ikke denna gång! Basen kopplar absolut bäst till rummet ungefär två meter BAKOM lysssningspositionen! Detta fenomen mildrades när jag flyttade ut basarna från hörnen, men det är fortfarande påtagligt mer med bas på andra ställen i rummet. Använder jag en singelsub placerad mitt mellan högtalarna får jag i stort sett bara bas i lyssningspositionen.... Och kör jag med bara stativarna som står ungefär en meter från sidovägg o bakvägg, ja då har jag likadan bas i hela rummet
 |
 |
|
| |
Topic  |
|