| Author |
Topic  |
|
|
lasselite
Semesterfirare

138 Posts |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2003/05/11 : 12:19:04
|
säkert en del linkwitz transform där med alla de watt som de stoppat in i lådan ... |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2003/05/11 : 12:26:20
|
De var coola. Säga vad man vill om B & O men att de saknar teknikkunskap eller designkapacitet kan man inte beskylla dem för.
Någon som sett dem live och lyssnat?
Thomas |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2003/05/11 : 12:48:28
|
Personlige tycker jag B&O gör en hel del otroligt läckra prylar ... Tyvärr så tycker jag att BeoLab 5 inte alls lever upp till den design som B&O presterat tidigare . Vore dock väldigt intressant att höra dessa ...
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
 |
|
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/05/11 : 13:08:15
|
| hehe... "låter likadant hur man än placerar dom" skriver dom i den tekniska beskrivningen. |
 |
|
|
jan
Hög Fidelitet

701 Posts |
Posted - 2003/05/11 : 13:36:35
|
Inte helt.....
Om du placerer dom for tät på en väg eller et hörna siger dom "kan inte optimera, flytt högtalaren" . Forteller ukunniga folk at en högtalare inte bara kan placeras hur som helst.
Iövrigen er detta en högtalere for dom som "bare" önsker at lysna til musikk - inte til hifi-folket.
|
Jan Nielsen http://www.pladespilleren.dk
|
 |
|
|
jonte0
Member

204 Posts |
Posted - 2003/05/11 : 13:42:26
|
"Iövrigen er detta en högtalere for dom som "bare" önsker at lysna til musikk - inte til hifi-folke"
Intressant - Kan du utveckla detta resonemang lite? |
Qui habet aures audiendi audiat |
 |
|
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/05/11 : 13:45:49
|
"Tyvärr så tycker jag att BeoLab 5 inte alls lever upp till den design som B&O presterat tidigare."
Håller nog med, men frågan är om det inte i själva verket är bra? Det kanske är ett tecken på att de har fäst större vikt vid ljudet än vid utseendet, för ovanlighetens skull. |
 |
|
|
jan
Hög Fidelitet

701 Posts |
Posted - 2003/05/11 : 14:49:51
|
quote: "Iövrigen er detta en högtalere for dom som "bare" önsker at lysna til musikk - inte til hifi-folke"
Intressant - Kan du utveckla detta resonemang lite?
Ja, det er en färdig løsning - allt du har behov for er en digital inngang från en CD. Du kan inte ekspermentere med kabler, ulika forstärkere och t.ex. tuner och pladespiller (LP) SKAL gå via den inbygde AD-konverter.
Iövrigen arbetar den med 16bit/48kHz och der er ingen vinnst ved signalkiller med högra oplösning. En bätre forforstærker vil nokk heller inte göra den store forskellen en annen CD inte heller.
På den annen site er det en mycket seriös konstruktion från B&O, men jeg gillar heller inte designet!
|
Jan Nielsen http://www.pladespilleren.dk
|
 |
|
|
kungpingvin
Member

406 Posts |
|
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts |
Posted - 2003/06/12 : 13:14:19
|
| japp, lyssnade för ett par veckor sedan. det var mycket lovande, segt musikval till trots. glöm heller inte att jag är vinyl- och rörfetischist. nu är det ju så att bra grejer är bra oavsett vilken teknik de begagnar. även jag kan ändra mig. snart skall jag få lyssna till dem mer. då kan jag nog brodera ut omdömet lite mer. |
Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music. |
 |
|
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2003/06/12 : 14:08:39
|
Iövrigen er detta en högtalere for dom som "bare" önsker at lysna til musikk - inte til hifi-folket.
Okej, så de har gjort ett system som kostar 150k i runda slängar (har jag för mig?), men som inte lämpar sig för hifinissar...låter som en produkt enbart för de som helt enkelt har för mycket pengar över  |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
|
martinsson
100.000-klubben

3311 Posts |
Posted - 2003/06/12 : 14:18:07
|
Måste bara göra ett litet inlägg om denna "nya och oerhört revolutionerande" acoustic lensflare-tekniken.
fakta : har funnits och använts av NEXO (pro-audio, PA) sedan ett antal år tillbaka, och de är de säkerligen inte ensama om.
Dök nyligen upp hos BOSE, används för närvarande av MIRAGE (omnisat).
Kul vilken väg dessa lösningar tar sig, som oftas från Pro-audio sidan till den komersiella, så även i detta fall.
I övrigt är de ju egentligen inte mer än en aktiv högtalare om än med digitala stärkare i och lite processorer samt en mic för självjustering, vad är så revolutionerande med det ? (den snygga förpackningen kanske?)
Har återigen funnits en längre tid på pro-audio marknaden. (utan den snygga förpackningen då förstås). exempel : EAW, Meyer mfl...
Sedan att B&O gör väldigt vackra och väljudande skapelser skall jag inte ta ifrån dem, de är mkt trevliga att både titta och lyssna på, men så himmla stort rabalder tycker jag inte att de förtjänar.
|
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
Edited by - martinsson on 2003/06/12 14:23:26 |
 |
|
|
Melker
Member

448 Posts |
Posted - 2003/06/12 : 16:26:32
|
nja att de har spridningslins är väl inget nytt under solen men det "smarta" är ju den eliptiska håligheten som elementen spelar upp i. Det har inte omnisat serien och mig veterligen ingen annan heller.
Melker |
Halmstad |
 |
|
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts |
Posted - 2003/06/12 : 17:04:58
|
| jag tror faktiskt at du har helt rätt i det melker! |
Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music. |
 |
|
|
B Peter
Member

635 Posts |
Posted - 2003/06/12 : 17:26:43
|
| Jag skulle vilja ha ett par, kombinerat med en bra cd-transport och sen bara en massa skivor. |
 |
|
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/06/16 : 04:17:22
|
Tyvärr så väcker firmanamnet alltid min misstänksamhet, men det är klart, någon gång kan ju även en blind höna hitta ett korn.  |
Bravo  |
 |
|
|
MAGR
Starting Member
35 Posts |
Posted - 2003/06/16 : 10:04:32
|
Har inte själv hört dom, men en god vän säger att de låter fantastiskt bra. De påminner en del om den gamla Carlsson Kolboxen trimmad med digitala slutsteg och "TacTkorrigering"... Mycket intressant men dyr!! |
Magnus Granberg |
 |
|
|
binmarv
Member

403 Posts |
Posted - 2003/06/16 : 14:43:50
|
Har oxå sett och läst om dem, men de uppfyller inte mina hifi-fantasier designmässigt. Jag tycker dessutom att de ser lite plastiga ut och placeringen försvåras när de är så i ögonfallande. Jag är mer inne på retroprylar om så ska vara fallet, eller helt släta saker som smälter in med inredningen. Det ska i min smak höras mer än det ska synas.
/Martin |
Det man inte har i huvudet får man ha i öronen! |
 |
|
| |
Topic  |
|