HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Genetiska algoritmer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/06/10 :  21:39:24  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Är det någon som sysslar med att designa filter mha genetisk algoritmer? Uppgiften verkar ju som klippt och skuren för just genetisk algorimer.

Lämpligen låter man individerna vara olika filterkonfigurationer och sedan ger man dem fitness-värden beroende på hur väl filtret uppför sig. Man kan titta på frekvensgång osv. Kanske ge mer poäng för standardkomponenter osv?

Det borde inte ta så lång tid att implementera detta i Matlab. Men det är ju dumt att uppfinna hjulet två gånger.


//Henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/06/10 :  22:02:50  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jag har börjat med det för några år sedan! Men som ett projekt bland många så har det stannat någonstans på vägen...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/06/10 :  22:13:22  Show Profile Send f95toli a Private Message
Iofs kanske det vore kul att lösa detta problem med en genetisk algoritm men jag har svårt att se någon större fördel med det, vad är poängen? Det är ju inga större problem att designa "perfekta" filter i Matlab (i princip så är det väl ett vanligt optimeringsproblem?), problemet är väl att man måste implementera dem.
Eller är det någon speciell typ av filter du tänker på?
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/06/10 :  22:13:56  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Fick du några bra resultat? Jag antar att vägen till framgång ligger i hur man mäter fitnessen? Annars borde vara tämligen simpelt. Allt är väl iofs simpelt på planeringsstadiet...


//Henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/06/10 :  22:24:36  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jag har inte kommit så långt så att jag har fått några resultat men helt rätt är att kunna styr hur ett vettigt filter ska se ut är rätt komplicerat... Man kan inte bara ta hänsyn till en tonkuva med låg standardavvikelse... En dipp är ofarligare än en topp... Grupplöptiden mste vara rätt vi delningen. Drivimpedanserna måste tas i beaktning... Och ett antal andra saker måste beaktas. Det blir rätt många beräkningar. Inser man att man kan behöva variera kanske 10-15 olika komponenter som man inte vet hur man ska ens sätta samman på bästa sätt för att det ska bli optimalt bra så ÄR nog genetriska algortimer den smidigaste lösningen.



Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/06/10 :  22:51:54  Show Profile Send f95toli a Private Message
Men 10-15 komponenter behöver ju inte vara så mycket om det är ett någotsånär "snällt" problem?
Jag tror fortfarande att det är lättare att lösa problem av denna typ med hjälp av "optimization toolbox". Genetiska algorimter är ju mer till för de fall då det inte finns ett givet "rätt" svar och man har en väldig massa parametrar. Att vissa fel är "värre" än andra
kan man ju lösa genom att använda viktade värden.

Och vilken typ av filter talar vi om egentligen?
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/06/11 :  09:35:55  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jag pratar om passiva filter i högtalare. Det är ju där man kan få skumma överföringsfunktioner som inte går att beskriva med standardformler.

Och när jag säger 10-15 komponenter så är det slutresultatet när man vet hur komponenterna ska sättas samman...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/06/11 :  11:54:06  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Jag pratade också om passiva filter i högtalare.

Tanken slog mig för ett tag sedan när jag började städa i matlab-kod som använder genetiska algoritmer. Meningen är att separera all "genetik" till en egen klass. Får se hur det går och när det blir klart. Det är inte det viktigaste jag gör just nu så prioriteringen är inte så hög.


//Henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/06/11 :  11:57:37  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det är möjligt att jag missar något nu men normalt använder man ju vanliga IIR-filter i högtalare? Och dessutom av rätt låg ordning (upp till fjärde ordningen).
Och hur gör man ett passivt filter som man INTE kan beskriva med en överföringsfunktion? Så länge filtret består av R,L och C så kan man ju alltid knåpa ihop överföringfunktionen efter lite (eller mycket) räknande.

Om man vill leka med filter i Matlab så finns det ju rätt många verktyg i "signal processing toolbox" (fdatool, sptool etc) och dessa brukar man ju komma rätt långt med.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000