HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 jobbigt fenomen eller ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2003/06/10 :  20:07:57  Show Profile Send MadMan a Private Message
jag har börjat lyssna på slutet just nu (subwoofer).. hade portat förut..

å jag vågar inte lyssna eler bygga portat igen.. är det nån annan som känt såhär.... att ljudet inte ska bli tillräckligt "hifi"???

..
kan man få en portad å låta lika kvick å snyggt som en sluten ?

Nice from a far, but far from nice.

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/06/10 :  22:35:49  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Jag körde med sluten låda i bilen förut. 2 10"are i en 70-liters låda. Bästa bas i bil jag hört, oavsett kostnad. Skulle jag bygga en subb för hemmabruk skulle jag snoka upp ett element som trivs i små, slutna lådor och bygga med.

Det går att få lika bra bas med en ventilerad låda, men det är svårt.

Edited by - Mr.Älg on 2003/06/10 22:36:24
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/06/11 :  07:54:01  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
MadMan, visst går det att få en portad låda att låta precis lika mycket "hifi" som en sluten.
Det är kanske inte lika enkelt som med en sluten låda, men det går.

Finns ju många high end subbar som är portade.

Ser man till att underavstämma (eller stämma av lådan lågt i frekvens) en portad låda, så får man förhoppningsvis inte de problem som man får i en portad låda då den spelar under sin avstämningsfrekvens, alltså okontrollerade konrörelser.

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

GrodanB
Member

89 Posts

Posted - 2003/06/11 :  08:31:46  Show Profile Send GrodanB a Private Message
Hej

Jag har gjort några portade konstruktioner som har "HiFi-ljud", man måste se till att avstämma porten rätt (och se till att diametern blir lagom för att undvika blåsljud). Har du möjlighet att simulera i dator så borde du inte ha några problem att hitta en port som inte stör, utan hjälper dig.

Vilket element använder du? Till vilken volym?


//Tobias

/Tobias
Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/06/11 :  10:25:35  Show Profile Send luminous a Private Message
Jag undrar just om inte den slutna lådans goda rykte om bra ljud till stor del grundar sig i en bättre anpassning till rummets bidrag vid lägre frekvenser! Om man konstruerar en basreflexlåda som har F3 lågt, tex 25Hz, så kommer ju rummet att fixa till en stor puckel i frekvensgången nedåt i frekvens.
En sluten låda tenderar ju att falla av i ungefär samma takt som rummet förstärker med, så har man konstruerat den väl så kan man få en rakare frekvensgång än med en portad låda. Jag tror att detta står bakom en hel del av att en basreflexlåda ibland upplevs vara "bumlig" och inte lika snabb i ljudet som en sluten låda.

MVH | Life's too short for bad sound
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2003/06/11 :  12:07:34  Show Profile Send MadMan a Private Message
så i stora drag så ska man stämma av lådan såpass att rummet förstärker med tillräckligt för att få en rak frekvens kurva ...

Man ska alltså få rätt lutning på frek.kurvan . å slutet har oftast rätt kurva

varför jag vill ha portad e ju att minska konrörelsen. för att få "minskad" dist på hög volym... är det rätt å tänka så =)))

Enligt mina simuleringar så blir portade system som är avstämt lågt, "väldigt" långsamma vid den frekvensen. kommer detta höras?

Nice from a far, but far from nice.
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2003/06/11 :  12:42:14  Show Profile Send MadMan a Private Message
hifi går alltså bara å få till med stor slaglängd oftast.. eller "stora" högtalare

Nice from a far, but far from nice.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000