Author |
Topic |
|
Jadde
Member
1166 Posts |
Posted - 2003/06/10 : 18:46:16
|
Ett nytt svenskt märke har skådat solen.
www.borgne.se |
|
Ledzepp
300.000-klubben
2640 Posts |
Posted - 2003/06/10 : 19:24:07
|
Jaha!! Ny blev man nyfiken!!! |
Dont look back. Something might be gaining on you... |
|
|
n/a
deleted
1491 Posts |
Posted - 2003/06/10 : 19:25:29
|
Såg en person sälja en prototyp av deras högtalare på hifimagasinet.com |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2003/06/10 : 19:31:59
|
Har hans nya digitalkabel (super-duperbra) |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
IcedEarth
Member
498 Posts |
Posted - 2003/06/10 : 20:53:00
|
ja det verkar då inte bli billigt i alla fall. undra hur länge dom kommer att finnas kvar, det är ju en rätt hård marknad.
|
|
|
hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!
623 Posts |
Posted - 2003/06/10 : 21:02:05
|
iced earth>såg du några priser? |
|
|
IcedEarth
Member
498 Posts |
Posted - 2003/06/10 : 21:10:48
|
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=7419
10.000:- vill jag ha, nypris 27.500.....och det var en prototyp. vad tror du den klara högtalaren kostar då? sen skriver dom ju på hemsidan: "Borgne Innovation utvecklar och tillverkar Hi-Fi-utrustning för den kräsne lyssnaren."
|
|
|
Rojocafe
Starting Member
20 Posts |
Posted - 2003/06/10 : 21:24:07
|
Wow, snacka om folk som vet vad de pratar om! ...eller?
Två intressanta citat från företagets hemsida: "...patenterbar kretslösning..." - Säger absolut ingenting. Kan vara deras egen, kan vara någon annans. Fast den kan tydligen patenteras vilket gäller alla kretslösningar (att man sedan inte får igenom patentet av en eller annan anledning är annan femma).
"Class A - or better(!) plus low idle power consumption" - det här är min absoluta favorit. Vad i helsike menar de egentligen? Vad betyder "or better(!)" i det här sammanhanget? Antingen kör man i klass A eller också gör man det inte. Krell gjorde det förr men när de gav up klass A hade de den goda smaken att döpa om det till något annat (idag heter det väl "Sustained Plateau Bias"). De flesta andra tillverkare kallar det heller inte klass A om det inte är klass A. Der faktum att de har "low idle power consumption" är bevis nog på att de inte kör klass A.
Borgne tycker tydligen att ett bra sätt att komma in på marknaden är att slänga sig med termer som skall ge oss bra associationer. Synd bara att det snarare låter som att de far med osanning. Kan bara hoppas på att det beror på okunnighet och att det är marknadsförare och inte de tekniker som designar produkterna som skrivit produktbladet. Fast det är klart - produkterna kanske bara är packeteringar av OEM varor från Kina. Synd - vi skulle behöva fler hifi producenter i Sverige.
Själv kommer jag att hålla mig långt borta från allt vad Borgne heter. "Because first impressions last...". |
/Roj |
|
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2003/06/10 : 23:26:57
|
Har oxå en digitalkabel från honom, en tunn liten rackare som inte ser mycket ut för världen, men som låter helt underbart |
|
|
Brosk
Member
426 Posts |
Posted - 2003/06/10 : 23:54:14
|
Egil Borgne var redan för 10 år sedan respekterad lokal DIY-guru i Uppsala, då som student. Han moddade en Arcam alpha cd-spelare åt mig som blev fantastiskt bra och som fortfarande snurrar. Jag testade den mot Sony SE50X (eller nåt) flera år senare men de var tämligen likvärdiga då så det blev inget byte (övrig utrustning vid det testet: Copland 301mkII + 505 och Sonus Faber Minima Amator.)
Jag har väntat på att han skulle komma med egna grejer och har stort förtroende för hans kunnande. Hoppas det går bra för honom. Jag tycker personligen förstärkarna dessutom är rätt snygga. Några priser såg jag inte på hemsidan.
Obs att jag inte känner honom men ibland stöter man på ngn som man tror kan göra ett avtryck på omvärlden. Andra som jag väntat på: Olle Ljungström i Reperbahn - han kom tillbaka, Ted Gärdestad.....hrmmm |
|
|
Benjamin
Member
92 Posts |
Posted - 2003/06/11 : 08:08:15
|
Tror jag såg den högtalaren i GoldenAge-rummet "förrförra" gången och baselementen var då naturligtvis Thiel Partner. Diskanten vet jag inte vad det var fnåt, men det såg lite "moddat" ut. Lådan var väldigt djup och hade inget bakstycke, och var fylld med fårull.
Kommer jag ihåg rätt?
/Benjamin |
|
|
Benjamin
Member
92 Posts |
Posted - 2003/06/11 : 08:10:50
|
Alltså, nu menar jag högtalaren på hemsidan - inte den som såldes på hifi-magasinet.
/Benjamin |
|
|
Hifitrollet
Member
251 Posts |
Posted - 2003/06/11 : 11:17:36
|
Antingen kör man i klass A eller också gör man det inte. Krell gjorde det förr men när de gav up klass A hade de den goda smaken att döpa om det till något annat (idag heter det väl "Sustained Plateau Bias"). De flesta andra tillverkare kallar det heller inte klass A om det inte är klass A.
Krells slutsteg jobbar fortfarande i klass-A liksom många andra märken, fast man har hitta olika lösningar att få ner tomgångsströmen. Antagligen har dessa herrar hittat ett eget sett att göra något liknande eller om man har sneglat på nått märke. Själv ser jag bara positivt på detta då konkurans är i den här klassen är bra för mig som konsument. Mvh |
|
|
Rojocafe
Starting Member
20 Posts |
Posted - 2003/06/11 : 12:44:15
|
Krell påstår inte att deras slutsteg kör i ren klass A (därav den ny beteckningen). Ren klass A betyder att du inte justerar tomgångsströmmen alls under drift. Det Krell gör är att justera stegvis och att sedan behålla den högre nivån ett tag efter höjningen. Genom att övervaka strömbehoven kan de på så sätt komma relativt nära klass A, men ren klass A är det inte och därför påstår de heller inte det i sin litteratur.
Det finns enkla definitioner för vad Klass A, B, etc betyder och börjar du fiffla med lägre tomgångsström kör du inte längre i klass A oavsett vad marknadsförarna vill få det till. Krell hör till de som talar sanning, andra gillar att föra konsumenterna bakom ljuset. |
/Roj |
|
|
Hifitrollet
Member
251 Posts |
Posted - 2003/06/11 : 13:35:54
|
Men ett Klass-A-B steg är det inte. Tomgångströmen justeras Ca 100 gånger snabbare än övriga signaler gör i slutsteget vilket gör att när signalen väl går ut till högtalaren så är klass-A driften tillräkligt stor i förväg. Alltså inte som i ett A-B steg som måste "gå" och hämta tillräkligt med ström på banken för att klara av sin uppgift. Vilket leder till en vis fördröjning av av signalen.
Kolla själv på deras hemsida, en hel serie klass-A produkter. Hoppas att du inte blandar ihop det här med deras KAV-serie som INTE är en klass-A serie. FPB-serien är dock i klass-A.
http://www.krellonline.com/html/m_ClassA.html
Mvh |
|
|
Rojocafe
Starting Member
20 Posts |
Posted - 2003/06/11 : 15:04:14
|
Jo, Krell kallar det "Class A Series". De säger dock inte att slutstegen körs i "Class A" utan använder istället begreppet "Sustained Plateau Bias III". Detta bias system används bara i "Class A Series" och inte i Krells billigare KAV modeller. |
/Roj |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/06/12 : 03:43:28
|
Har någon lyckats lyssna seriöst på dessa produkter? |
Bravo |
|
|
Egil
Member
80 Posts |
Posted - 2003/06/12 : 13:40:49
|
Först till högtalarna: De som såldes var mkt riktigt en prototyp likväl de som ställdes ut på arken för några år sen. idag sitter det thiel&partner basar och Eaton AMT diskanter istället för den modifierade t&p som satt i vid mässtillfället. Högtalarna är fö den enda av produkterna som är i produktion än så länge.
Förstärkeriet...:
produktfoldern är ytterst preliminär och mkt riktigt skriven av en marknadsfilur och tryckt innan jag han granska :/ flertalet felskrivningar/formuleringar men en ny riktig kommer såfort allt är klart vilket torde ske någon gång i höst om nu inte fler käppar kastas i mitt hjul. sålänge kan jag kort förklara att jo steget går i full Class A det som är "patenterbart" men troligen inte kommer patenteras då det är sjukligt dyrt är jusst den grejjen som gör att den blir lite! effektivare och ändå behåller ClassAdefinitionen vilket inga av de lösningar jag tidigare sett gör. vare sig Pass's steg som ändrar på tomgångsströmmen kontinuerligt eller som Krell's stegvisa förändring. närmare än så kan jag inte gåin på det hela här. Sen kan jag lungt medela att allt konstruktionsarbete sker här i svea av mig så det är ingen av de otaliga OEMtillverkade sakerna som svävat runt på marknaden.
Hoppas detta gav svar på era frågor.
Vägrar att göra reklam för mina produkter på ett forum så vill ni veta övriga saker är ni välkommna att fråga via mail. |
|
|
E-speed
Starting Member
32 Posts |
Posted - 2003/06/12 : 15:16:57
|
Quote "Själv kommer jag att hålla mig långt borta från allt vad Borgne heter. "Because first impressions last..."."
Det är sånthär som gör hifi och dess forum så otroligt trångsynta och innefektiva, du har läst en text ach avgör där rätt och slätt fall grejerna är bra eller inte. det är precis som alla fyskidårar som kommer in i hifibutiken och säger att de kör med lakriskabel för det "vet" att andra kablar inte kan göra skillnad. sen sätter man dem i en demo så de skäms när de försöker krysta fram att de inte hör någon skillnad trotts att man tom ser på dem hur mycket bättre det blir med bättre kablar.
Visst, texterna kanske inte är helt rätt men att dömma ut en tillverkare pga av det är ju synd.
Jag har själv varit hemma hos herr borgne ett flertal ggr och jag tänker inte sitta och säga att det är det bästa som gjorts, för jag har inte fått en riktig provlyssning på färdiga grejjer än.
Men en sak vet jag, och det vet jag för att jag har fått kikat lite under locket, det är MYCKET intresanta och smarta ider som Herr Borgne jobbar med, och det skal bli mycket intresant att lyssna på när det är helt klart.
Tilläggas skall att jag har inget med Borgnes företag och göra, och har absolut ingen vinning på att varken säga det ena eller det andra om grejerna. Men jag tycker att alla borde provlyssna när det är klart, det tänker ivf jag göra.
Vem vet, annars kanske jag skulle trott att krell var världens bästa, det är ju himmla tur att jag vet idag att det inte är det..:) |
|
|
Rebo
Member
1071 Posts |
Posted - 2003/06/12 : 16:48:20
|
Jag har själv hittat på en liten spec. "Klass A" lösning som jag en dag hoppas kunna realisera . Tyvärr så är det inget man bygger ihop på en vecka och jag har inte kollat upp om någon annan har haft samma idee redan. Den är lite närmare äkta klass A än Krells lösning, utan att för den skull vara ett skolboks exempel på äkta klass A. Ev. patenterbart, men det blir nog inget av det heller pga kostnaden det i så fall skulle medföra. Ev. skulle man kunna få några studenter till att realisera den i något framtida projekt |
|
|
|
Topic |
|