HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Frankfurt News...?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/05/30 :  10:13:20  Show Profile Send Timbre a Private Message

Vi väntar med spänning på livstecken från Frankfurtmässan. Om bara Jorma kommer åt en dator får vi en första direktrapport.

Kom igen nu Jorma!!!

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/05/30 :  11:15:59  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Han sitter på puben

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/05/30 :  13:31:02  Show Profile Send Neodynium a Private Message
ahh... hoppas lite info kommer upp snart då!!

Alltså.. inte från puben.. Utan lite hifi news!!

Go to Top of Page

IcedEarth
Member

498 Posts

Posted - 2003/05/30 :  14:03:30  Show Profile Send IcedEarth a Private Message
går ju att kolla in lite här:

http://www.shows.soundstagelive.com/shows/avtour2003/

Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/05/30 :  14:18:50  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Man tackar..alltid något att kolla in på!

Go to Top of Page

IcedEarth
Member

498 Posts

Posted - 2003/05/31 :  11:52:59  Show Profile Send IcedEarth a Private Message
Nu är sidan uppdaterad med en nya dag! :)

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/05/31 :  15:40:46  Show Profile Send Timbre a Private Message

Jorma per telefon från Frankfurt...:

Full fart i "svenskrummet" trots dåliga akustiska förutsättningar och dåligt läge...
Grannen, Audio Physic, har fått ett ännu svårare rum enligt vår rapportör som ändå är mycket nöjd med den aldrig sinande strömmen av besökare.
Rummet är verkligen helsvenskt ända ut i möblemanget med hyllor från Solid Tech.
Rumsläget är som sagt mycket offside men många besökare har hittat rätt vilket innebär nya kontakter och intresserade. Diskussioner förs med distributörer från Japan, Spanien, Italien och Holland i ringande stund...

En kvinnlig distributör från Turkiet har visat stort intresse för både Mårten Design högtalare och Jorma Design kablar.
En riktig skönhet. En "ärta" som Jorma uttryckte det...

Krell har fyra demorum och Dan `D Agostino är närvarande.
Vår medlem Robban har också fullt upp på sitt håll berättar Jorma.

Intresset är stort för di svenske...
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/05/31 :  15:52:13  Show Profile Send poman a Private Message
Var det inte jorma där på bild tro!

Grön av avund på alla läckra grejer på mässan som han skulle vilja ha.
Skulle vara roligt och gå på en sådan mastodontmässa någon gång.

Edited by - poman on 2003/05/31 15:54:25
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/06/01 :  10:40:09  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
som först hemkommen från mässan kan jag bara säga... WOW.
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/06/01 :  10:52:35  Show Profile Send Gebex a Private Message
Vi vill ha era upplevelser, intryck och reflektioner från mässan. Skriv för oss som inte hade möjlighet att vara där.
Go to Top of Page

hsivp

623 Posts

Posted - 2003/06/01 :  10:54:11  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Jag vi väntar bara på att få alla bilder på prylarna...=) måste säga att alla borde åka dit. ;)
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/06/01 :  11:03:46  Show Profile Send poman a Private Message
Väntar med spänning på Jormas intryck av mässan och bilder "många"!

/PO

Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/06/02 :  10:06:06  Show Profile Send n00b a Private Message
Jag kan börja med att säga att mässans bästa ljud enligt mig var "ascendo" med någon form av rumskorrigering och ett jätte as till rörsteg på 100w/8ohm.

Bland det sämsta av såkallade highendprylar var helt klart Krell. Som någon sa... "jag fattar inte att krell demar på sina egna högtalare"

Anars så skulle jag tippa på att Nordostrummet och bandorrummet var dom absolut sjukaste. Nordostsäljaren fuskhöjde volymen mellan byta av kablar och stampade takten !! ! ! !

När det var billig kabel så stampade han lite lugnt men när det var den dyra valhalla ja då stampade han satan och viftade på med armarna. Han körde också med en anläggning som antagligen inte var i närheten av kablarna i pris. Skulle tippa på att anläggningen gick på runt 20k sammanlagt. Nordostsnubben sågade också precis alla andra kablar som ren skit. Det var bara Nordost som var att tänka på allt annat var ren skit =)))

Bandorsnubben han dansade tokhårt och snurrade och hade sig... Jag lyckades vara inne i rummet ca1min sen flydde jag ut. Dom stackars små elementen spelades helt klart bra mycket starkare än det var tänkt =)

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2003/06/02 :  11:42:39  Show Profile Send JMlab a Private Message
Min första Frankfurt mässa många intressanta saker att titta på.
nOOb jag håller med dig att det var en av de mest oseriösa demon jag har upplevt dessutom rent för högt och med mycket disdortion.
Mässans bästa ljud var hos KR men med stativhötalarna golvarna fungerade inte i det rummet.
Hade hoppats på att få se&höra hela JMlabs utopiaserie uruselt att man bara hade mezzos efterträdare man kände sig som en dvärg brevid Grand Utopian som stod i entrén.
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/06/02 :  11:53:51  Show Profile Send n00b a Private Message
Jag tycker på fullaste allvar våra midagar på kvällarna var trevligast

Där träffade jag massa trevliga människor. Som vanligt är jag urkass på namn. jmlab, robban, donald north, jörgen/ultimate med serveransvarig, Pl-audio (som jag glömde namnet på), en dansk snubbe som tilverkade slutsteg med hans flicka/fru, breme/river, Öhman, Hsvip, knoppen och såklart jag

Alla var otroligt trevliga måste jag säga också.

ni får gjärna fylla på med namnen ni som har koll =))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/06/02 :  12:01:17  Show Profile Send n00b a Private Message
Roligast på resan var när jag och MrX skulle ta oss till hotellet efter en massa GT som den galna tyska flickan med förmycket alkohol i kroppen sålde till oss (betala 2 få 3)

När vi kom fram till hoteller så var det helt låst och vi kunde inte komma in så vi kom på den otroligt smarta iden att klättra upp i byggställningarna framför hotellet (3vån upp). Sagt och gjort vi klättrade upp helavägen på utsidan av ställningarna. När vi kom upp så var ju självklart alla rullgardiner nerdragna och vi hade ju inte en aning om vilket rum vi skulle "bryta" oss in i =)))

Efter lite ropande på dom vi delade rum med tyckte vi det var bäst att klättra ner igen så inte polisen skulle komma och hämta oss =)

När vi klättrat ner så såg vi till vår stora förvåning att vi var i fel byggnad och att hotellet låg ca 50m längre fram =)))

MrX = hemlig efter som att han kanske inte vill att jag skriver om det här på forumet

Men för att göra det helt tydligt så var vi ju inte superfulla mer lite salongsberusade.

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

hsivp

623 Posts

Posted - 2003/06/02 :  12:02:22  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Jag måste instämma med noob, hälig gemenskap även utanför sverige är fint.
Det var extra kul när jag äntligen fatta vem JMlab va ;). det tog en stund kan man säga ... =)
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/06/02 :  12:09:57  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

jösses.
rätt skojsig tråd detta.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2003/06/02 :  14:20:13  Show Profile Send JMlab a Private Message
Den sociala biten på kvällarna när vi var ute och åt var definitivt en av höjdarna på mässan+ att träffa folket bakom de olika nicknamen.
Härliga och intressanta människor allihopa på sitt eget sätt.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/02 :  17:52:42  Show Profile Send Timbre a Private Message
"Nordostsnubben sågade också precis alla andra kablar som ren skit."

Han har alltså inte slutat med dom xxxxx dumheterna ännu...
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/06/02 :  19:21:45  Show Profile Send n00b a Private Message
Timbre...

Nej det har han verkligen inte gjort det vill jag lova. Rätt kul diskusion mellan han, knoppen och öhman måste jag säga

Enligt honom så är alla andra kablar ren skit. Det är bara Nordost som är något att ens titta på. Han sa tillåme att Nordost är minst 30% snabbare än alla konkurenter. Men det sjukaste var väl att han stog och stampade takten olika hårt beroende på hur dyr kabel som var i och att han höjde volymen när han hade ett försteg med stora röda siffror på

Det ger verkligen Nordost ett trovärdigt intryck

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/02 :  19:36:40  Show Profile Send Timbre a Private Message

Hoppas att Knoppen och Öhman sågade honom jämns med fotknölarna.
Kan inte ha varit speciellt svårt...
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/04 :  14:04:04  Show Profile Send Knoppen a Private Message
En sådan demo ska man inte ta så allvarligt på (dvs Nordosts), om ljudförändingarna inte är extremt stora så är det mycket svårt att påvisa dem vid mässförhållanden. Jag uppfattade det inte heller som att han ens sade att det var någon skillnad mellan kablarna. Han bara kopplade in dem för att visa att de låter.

Generellt om mässförhållandena i Frankfurt:
Likaså kan det låta dåligt i massor av rum av andra anledningar än själva anläggningen, och det berodde ofta den här gången på att rummen var behäftade med en stor mängd fladdereko pga perfekt parallella väggar (tänk vad de bygger noggrant, tyskarna), samt för lite ljudabsorption. Man kan säga att man lyssnade adaptivt. de första timmarna på mässan lät det inte bra alls någonstans. Efter ett tag hade man anpassat hörseln till rummen som var sinsemmellan väldigt lika på plan 1 och 2. På plan 3 var rummen ännu sämre på grund av ett högt snedtak. Då kunde man "liksom lyssna igenom rummet och fokusera på ljudanläggningen". Tyvärr går det bara till en viss gräns att göra så, det låter aldrig "perfekt" som det kan göra i ett välgjort akustikreglerat rum.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/04 :  14:17:58  Show Profile Send Timbre a Private Message

Visst är det så men det finns en tidigare norsk variant på detta som inte gäller mässförhållanden.
En slags omvänd marknadsföring som kanske behövs om man som representant känner att produkten inte talar för sig själv...

Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2003/06/04 :  14:46:35  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hej Timbre,

nu blev jag nyfiken..., vad menar du?

mvh, robban

Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/04 :  14:57:10  Show Profile Send Timbre a Private Message
Det handlar om en tilldragelse som beskrivits i norska Audio där ett antal konkurrerande märken blev medtagna i en anordnad "jämförelsedemo" som var iordningställd för hifiskribenter.

Sånt gör mig alltid väldigt misstänksam...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000