HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Klona ett par Mosen...?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/06/12 :  11:27:07  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Nja, jo, men bara lådritningen (handritad). Filterschema saknas dock.

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

anelar
Member

151 Posts

Posted - 2003/06/12 :  11:30:30  Show Profile Send anelar a Private Message
Ledzepp hade väl en riktig underdel? Om man frågar snällt kanske han kan kolla upp delningsfiltret...
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/06/12 :  11:36:57  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Någon som har basunderdelen kanske har en LCR-meter?

Bara att skruva isär och mäta!

/Erik
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2003/06/12 :  12:41:22  Show Profile Send tengil a Private Message
Det sitter väl någon sorts vifa bas i underdelen?
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/06/12 :  12:50:14  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Det stämmer. Vifa PL22WR09-08 sitter det i basdelen.

/Erik
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2003/06/12 :  13:33:19  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Det är ett par tunga klossar Mosen/under, mina väger in på några hg under 50kg per sida!
Sandwichkonstruktionen gör sitt och dom har helt avsaknad av lådljud.

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/06/12 :  13:33:53  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Basunderdelen består av en bandpasslåda med ett 8" vifa premium-line element.

Och om jag inte minns helt galet så var det från Ledzepp jag fick min ritning?

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/06/12 :  13:59:50  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Det är ingen som har några bra bilder på Mosen + Mosen under? Alltså i original från Mumma? Lite close-ups på lådorna vore ytterst intressant. Den enda bild jag sett på den kompletta originalbyggda kombinationen är en bild som x2000 här på forumet postat, men den är ganska liten och mörk.

/Erik
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2003/06/12 :  14:42:10  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Jag har några bilder, men dom är inte originalbyggda, men ritning, element och filter är köpta hos Tommy Johansson, Mumma Audio.
Det var när han "fick" sälja högtalarna som byggsats,strul med importörer av vissa element satte stopp för detta.

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

kung
Member

317 Posts

Posted - 2003/06/12 :  18:24:52  Show Profile Send kung a Private Message
seas t14rcy har ju en riktigt elak peak vid typ 700 hz..
iaf enligt seas egen mätning!
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/06/12 :  18:53:58  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Själv tittade jag inte så noga, men det tog en stund innan jag hittade en mätning på T14RCY/P-H.

/Erik
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/12 :  20:21:10  Show Profile Send Xover a Private Message
Finns dessa högtalare? det finns inget på webben jag kan inte hitta något om mosen inga bilder ingen text.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/06/12 :  20:24:59  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Det är väl H702 som avses när vi talar T14RCY/P-H inte H822, det är inte samma element. Jag har använt den förra i min stativare, se annan tråd. Har även gjort en del mätningar, dock ej i mosen låda.

/L

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

kung
Member

317 Posts

Posted - 2003/06/12 :  20:26:59  Show Profile Send kung a Private Message
och var får man tag på seas h702 då? :)
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/06/12 :  20:37:45  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Hifi-kit har dem...595:-

/L

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/12 :  20:45:35  Show Profile Send celef a Private Message
"Jag har några bilder, men dom är inte originalbyggda, men ritning, element och filter är köpta hos Tommy Johansson, Mumma Audio."

ere nån som vet om han fortfarande har tillverkning? har nått gammalt nummer av highfidelity där de testar en större mumma-högtalare med excel-element, å de elementen tillverkas ju inte av seas!?

"Det var när han "fick" sälja högtalarna som byggsats,strul med importörer av vissa element satte stopp för detta."

varför det?

sound pollution
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/06/12 :  20:55:20  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Celef:

Kan det möjligen vara Mumma Audio Boren du menar? Jag visste inte att det var Seas Excel i den, men det var kul info. Diskanten är Scan-Speak 9500 enligt en kompis till mig som byggde ett par Borenkloner för ett par år sedan.

/Erik
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/06/12 :  21:36:41  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Görs inte dessa (intressanta) högtalare längre?


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

yak52
Member

164 Posts

Posted - 2003/06/12 :  22:21:23  Show Profile Send yak52 a Private Message
Jag kör själv med Mosen lådor. Var nyligen och provlyssnade underdelar som var till salu, men det var lite för klumpiga tyckte jag.

Mosen lådorna är väldigt rappa och ger mycket ljud i förhållande till storleken, dessutom ser de bra ut. Dock är de av naturliga själ fattiga i lägre basregistren. Jag skulle gärna vilja ha en modell större men många andra lådor jag lyssnat på låter lite väl slöa i jämförelse.

Jag har pratat med Tommy några gånger och han berättade bl.a. om sin senaste fullregister låda (Sommern tror jag den heter). Denna verkar han mycket nöjd med och nypriset skulle bli bättre än Mosen+underdel och dessutom med bra verkningsgrad (bra för rör).

För tillverkning ser det lite kärvt ut. Tommy har problem med sin rygg och dessutom reumatism. Det är tråkigt att hans konstruktioner inte kan tillverkas, han har också tagit fram lite mer än bara högtalare. Tommy har provat med att sina lådor tillverkade av någon annan, men det tycker han inte har lyckats särskilt bra (alls).

Så om någon känner sig kompetent kanske det skulle kunna vara vits att prata med honom om samarbete.

/Martin

Det bästa sättet att hantera frestelser är att falla för dem......
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/06/12 :  22:24:03  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Kanske dags att börja sälja dem i "kit-form" igen?

/Erik

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/12 :  23:18:02  Show Profile Send celef a Private Message
just det, boren var namnet. basen var en excel med kon av glasfiber.

sound pollution
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/12 :  23:19:34  Show Profile Send Xover a Private Message
Kan man få se en bild på mästerverken.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/13 :  00:01:13  Show Profile Send celef a Private Message
"Kan man få se en bild på mästerverken."

det är dåligt med bilder på mumma-högtalarna på internet men kolla in gamla nummer av hifi&musik eller highfidelity om du har tillgång.

sound pollution
Go to Top of Page

desoto
Member

152 Posts

Posted - 2003/06/13 :  01:04:33  Show Profile Send desoto a Private Message
Vet inte vad det är värt, men jag har tänkt snäppa ett par bilder på mina Mosen+under vid tillfälle.
Betydande lathet och fullt upp med annat har dock skjutit det hela på obestämd framtid under flera månader.

Hittar ni inte tillräckligt med bilder på andra ställen, så kan ni väl tjata lite på mig så kanske jag får ändan ur...

/Daniel

'hellre än bra!'
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/06/13 :  07:52:53  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
"Görs inte dessa (intressanta) högtalare längre?"

Nej tyvärr inte efter vad jag fått höra. Var nere i Linköping och tittade in på Lefflers Hifi för några månader sedan, de berättade att Mumma kursat (igen tydligen).
Tidigare i förr förra hösten så pratade jag dock med Tommy (Mumma) och då talade han om fortsatt produktion och tydligen även att de hade tänkt att bygga upp en hemsida... Men men det är inte lätt att leva som småföretagare nu för tiden, så det är ju mycket möjligt att Mumma gått omkull.

Hmm bild på Mumma Boren. Jag har haft en tidigare, då jag tänkte köpa ett par av en kille i Karlstad. Har dock inte dem kvar, då det inte blev något köp... Kan ju dock säga såhär. Om man tycker att Boren är snygga (designmässigt) så kommer man nog att älska Boren! Jag tyckte iaf att Boren är ruggigt snygga, speciellt med originalstativen till... Mumma! :)

Lite kul med namnen på högtalar modellerna... Mosen och Boren. Mosen kommer vad jag vet från någon liten by i närheten av Linköping som jag inte riktigt minns namnet på, och Boren måste ju bara komma av Borensberg där Tommy ju bor (ikring Borensberg iaf).

Vet oxo att det var någon kille längre upp i landet som tillverkade lådorna till Mumma Audio, kommer dock inte ihåg hans namn. Det var till honom jag först fick nummer när jag letade efter info om dessa högtalare. Har kvar nummren till både Tommy och den andra killen någonstans på en av några hundra omärkta CD-skivor som ligger därhemma... Inte så lätt att hitta mao.

För dem som är intresserade att se bilder på Mosen Överdel så kan jag bidra med sådana. Dock så är diskanterna på mina moddade genom att plast resonatorerna är borttagna... Bättre spridning? Tja kanske, men på bekostnad av en vassare diskant varför jag inte rekomenderar denna mod. Samtidigt så är alu kalotten väldigt berörings känslig och blir lätt bucklad...

För de som vill ha bilder på mina Mumma Mosen (överdel) skicka ett kort mail på niklas.h@mhengineering.se
så skickar jag över några bilder. Mina är i ljus körsbärs finnish (körbärs betsad bok, som är betsade 3 ggr med ljus körsbärsbets (slipade mellan varje betsning) och sedan vaxade med biwax).

Hmm... Behöver kanske köra en omgång med vax på dem igen... Stupid sun...

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000