HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Skärma delningsfilter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

enigma
Member

96 Posts

Posted - 2003/06/16 :  11:58:11  Show Profile Send enigma a Private Message
Goddagens, jag och en kompis hade en diskussion om huruvida man ska ha delningsfilter i en skärmad alubox(typ) för att minska RFI samt HFI (radio och högfrekvens störning).

Så min fråga till er, är det någon som vet hur detta påverkar ljudet och i vilken omfång isåfall.

tack på förhand

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/06/16 :  14:13:54  Show Profile Send hifiman a Private Message
personligen tror jag inte det rör sig om så pass mycket störningar att du/ni behöver skärma av filtret. om man tittar i t ex B&W genomskärningar på högtalare på mässor så är INTE deras filter avskärmat. sen kan man ju också säga som så att om man skulle avskärma filtret så tar ju denna lilla låda också upp plats vilket gör högtalarlådan större.

vill ni tvunget skärma av filtret från elementen så är mitt råd att lägga filtret i en så kallad "brainbox" utanför lådan ist.

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/16 :  18:55:59  Show Profile Send celef a Private Message
bör man då oxå använda skärmade kablar till högtalaren?

sound pollution
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/06/16 :  19:08:52  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jag har sett att Tommy Jenving gjort en ny skärmad högtalarkabel baserat på Supra Ply. Han påstår att högtalarkablar ger ifrån sig föfärande mycket RFI. Ofta mer än nätkablarna.

Man minskar säkert utstrålningen med skärmning, men jag har ingen aning om det ger nån hörbar skillnad. Nån som försökt?

Celef: Jag är en sopa på data, men måste fråga: hur får man till ett sånt där trumset som du har?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/16 :  19:12:53  Show Profile Send celef a Private Message
trumset?? :) under "profile" kan man lägga in en signatur, där har jag har lagt en länk till en bild istället.

sound pollution
Go to Top of Page

enigma
Member

96 Posts

Posted - 2003/06/18 :  11:24:15  Show Profile Send enigma a Private Message
Storleken på högtalaren spelar ingen större roll då jag bygger in filtret i 'foten' men det är inte högtalar elementen som skulle spela roll, utan jag tänker mest på nätkablar o högtalarkablar. Det finns ingen typ av mätning på detta fenomen?

Men det är supras skärmade variant jag tänkte ha hela vägen, tror jag är allergisk mot störning

Bor juh faktiskt nästan granne med jenving

Om det är någon som byggt in sina filter i skärmlåda så hör gärna av er med resultat?
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/06/18 :  21:26:01  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Har faktiskt funderat lite på att skärma av filter jag med. Dock endast genom att lägga jordplan runt dem. Frågan är ju om man märker någon som helst skillnad, jag tror inte det (jo möjligvis om man kör på ZapPulse ;P)

Däremot så är det ju många högtalartillverkare som jordar chassina på sina högtalarelement (ex. Holfi och Tannoy). Detta för att det tydligen ska uppstå strömmar i chassin från det elektromagnetiska fältet i talspolegapet (typ induktionsströmmar som är vagabonderande el. dyl). Och visst kan väl detta vara sant, frågan är ju dock om det blir skillnad att jorda eller inte jorda... Någon med erfarenheter?

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2003/06/23 :  21:33:28  Show Profile Send lennartj a Private Message
imho är det att jaga mygg och svälja kameler att skärma delningsfiltert som helhet om inte alla drosslar är både väl separerade och vinkelrätt monterade inbördes. Den som testat sig fram till ett filter som låter bra i "luftig" experimentkoppling och sedan monterar sin slutliga lösning snyggt och kompakt kan råka ut för att det låter bedrövligt för att, i synnerhet, drosslarna stör varann.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/06/24 :  09:01:32  Show Profile Send Adagio a Private Message
Magneterna från baselementen har mycket starka magnetfält och påverkar filtret i allra högsta grad, denna effekt räknar dock konstruktörerna med när högtalaren och filtret konstrueras.
Att skärma eller lyfta ut filtret innebär att högtalarens filterspolar får helt andra värden än vad konstruktören tänkt sig, detta leder till att högtalaren minst sagt ändrar karaktär (inte till det bättre). En del konstruktioner är från början sk splitfeild-filter, då har konstruktören designat filtret så att det inte skall utsättas för påverkan av magnetiska fält mm.
En form av skärmning som alltid är positiv dock, är av vibrationdämpa filtret men det är inte så lätt när man inte får ändra filtrets position, komponenternas inbördes position eller volymen i lådan, alla dessa parametrar påverkar ju resultatet negativt.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2003/06/24 09:02:42
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/06/24 :  09:08:35  Show Profile Send Adagio a Private Message
Skärmade kablar är ett trätämne, jag trode att skärmat var bäst i alla lägen, men det spelar ingen större roll om man inte bor nära ett område med mycket RFstörningar. Kabelns konsruktion, symetri, ledarmatrial, dielektrikum mm spelar större roll.
Skärmen har inte bara en inverkan på instrålning, den hämmar även signalens frekvens och snabbhet.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000