HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Få bort bumlig bas på ProAc-kloner...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/06/10 :  12:10:56  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Tjena,
jag har nyss fått mina kloner spelklara och jag måste säga att de låter MYCKET bra...Mycket bättre än mina gamla högtalare.
Nu är det dock så att de är lite bumliga/blöta/diffusa i basen. Stampa takten saknas lite typ... och nej, det är inte någon disco-bas jag är ute efter
Vad kan jag göra för att få stramare och fastare bas?
Själv har jag lite förslag, rätta mig om jag har fel:

1) Spela in dem! (mycket riktigt är de endast spelare ca 2h, men frågan är om det kan göra SÅÅ stor skillnad med inspelningen?)
2) Sätta på ett par soundcare superspikes (Jepp, de är redan beställda ifrån NetOnNet, men kan detta göra stor skillnad?)
3) Limma fast bakstycket? (De är för närvarande bara skruvade fast, men jag tror att det är ganska lufttätt ändå)
4) Lägga till eller ta bort dämpning? Ska man dämpa mer (lägre avstämning va?) eller mindre (högre avstämning väl?).
5) Kortare eller längre basreflexrör?
6) Inte ska jag behöva ge mig på delningsfiltret väl?

Mvh / Simon

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/06/10 :  13:25:31  Show Profile Send UrSv a Private Message
Kan ju bara säga att mina kloner lät för jävligt i basen jämfört med efter inspelning. Gör inget innan 150 timmar tycker jag. Kan dessutom tillägga att jag körde med spolar från Elfa (Monacor) med type 0.5 Ohm DCR. Bytte efter ca 400 timar till DCR 0.21 respektive DCR 0.16 (enligt rek skall L vara under 0.2 Ohm). Det gjorde ruskig skillnad också. Inget bummer kvar tycker jag. Stilla dig ett tag...
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/06/10 :  13:36:14  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
1. Inspelningen borde inte påverka basen speciellt mycket.
2. Konerna kommer sannolikt att få basen att ytterligare brista i skärpa. Dämpa ut vibrationerna istället med en upphängning med hög dämpning och låg resonansfrekvans (alltså motsatsen till koner). Mjuka föätter säljs t.ex. på hifiklubben. Annars finns SD-foten och diverse bra DIY-lösningar.
3. Säkerställ att det är tätt i bakstycket. Inget gissande.
4. Lägga till dämpmaterial ger en större akusitisk volym. Då behöver du kanske förlänga röret också.
5. Längre.
6. Knappast. Men lägre DCR kan kanske vara något om det är högt nu.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/06/10 :  14:43:26  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
1) Spela in dem!
Jo, det gör stor skillnad
2) Sätta på ett par soundcare superspikes, gjorde mycket hemma på mitt parkettgolv
3) Limma fast bakstycket! Högtalaren måste vara helt tät i själva lådan.
4) Lägga till eller ta bort dämpning? Lugna dig till du har spelat in dem i ca 150h
5) Kortare eller längre basreflexrör? Längre basrör gör att du får dem mer underavstämda vilket bla jag tycker är trevligt. Men lugna dig med laborerandet tills de har spelat minst 150h.
6) Inte ska jag behöva ge mig på delningsfiltret väl? Inte än, men lägre serieresistans ger bättre resultat...

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/06/10 :  14:52:43  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Allas resonemang verkar OK ovan, enligt mina ögong, öron och erfarenheter.

Till detta kan tilläggas att du kanske iom ProAc-klonerna får djupare bas än tidigare. Denna djupare bas kanske sätter fart på resonanser i rummet.

Viktigaste är att vänta tills ht'arna är inspelade. Sen skall placeringe och justering göras. Efter det är det dags att se över portavstämningen, tror jag.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/06/10 :  15:05:51  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Tack för svaren!

1) Jepp, här ska spelas!
2) Spikes använda på rätt sätt (på metallplatta t.ex. superspiken) har vad jag har förstått högre dämpfaktor än mjuka fötter?! Och jepp, jag har oxo parkett där hemma...dessutom betongväggar, så lite absobenter hade nog inte vatt fel heller. Men flickvännen är inte lika pigg på det .
3) Vill inte limma fast bakstycket förrän jag labbat färdigt med grejjerna.
4) Att ta bort lite dämpning borde väl göra liknande effekt för resonansfrekvensen som att förlänga röret? Kanske har jag överdämpat (kör med 2 lager MDS-fibrex blå)?
5) Ok!
6) Jag kör med 1,4mm tråd i spolarna och den stora (1,8mH) har järnkärna (enligt rekommendation ifrån Troels Gavelsson) vilket gör att den har RDC på ca 0,14Ohm och de andra ligger också under 0,2Ohm.

Mvh / Simon
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/06/10 :  15:13:35  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
epkpeng: Precis som du säger så har ju dessa högtalare djupare bas än de jag hade tidigare, vilket får mer att sättas i rörelse och effekterna av betongväggarna märks tydligare = större behov av absorbenter...

Dessutom är de här högtalarena lite mer tungdrivna än mina gamla högtalare vilket kanske gör att jag behöver en kraftigare förstärkare med högre dämpfaktor för att kontrollera djupet...oj vad många parametrar det kanske blir att fixa innan jag har stram bas .
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/06/10 :  15:29:40  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Dämpningen i koner/spikfötter är i det närmaste försumbar. Liten dämpning och hög resonansfrekvens är typiskt för koner.
Mjuka fötter: Hög dämpning, låg resonansfrekvens. Men detta har vi gått igenom så många gånger nu här så...
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/06/10 :  17:55:54  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
två lager MDS Fibrex blå är absolut inte överdämpat imho./P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/06/10 :  18:11:00  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Mr.Älg: Ok! Jag ska testa med superspikesen då de redan är beställda, men ska även testa med något mjukt skumgummiliknande och se vilket som är bäst.

/Simon
Go to Top of Page

har-man
Member

148 Posts

Posted - 2003/06/10 :  20:08:03  Show Profile Send har-man a Private Message
Kan säga att inspelningen gör grymt mycket. mina hade bumlig bas i början o den var lite seg oxå. så att lyssna på in flames var dötrist. men nu efter ca 150 timmar är det en fröjd o lyssna! snabb o tight bas smat djup.

/aLEX

/aLEX

Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/06/10 :  21:16:02  Show Profile Send UrSv a Private Message
Upprepar igen. Inspelningen påverkade basen mer än något annat och det var ingen liten skillnad. Vilket ju ji och för sig gäller nästan all högtalare jag haft. Mina Snell EIII var t.ex. helt olyssningsbara (relativt sett..) och bummliga värre direkt ur kartong. Jgar bar nästan tebax dom till affärn. 200 timmar senare var det en helt annan bas.
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/06/10 :  21:32:05  Show Profile Send Per100 a Private Message
Jag postade en hel del om bummelbas när mina kloner var nya. Inget tycktes hjälpa.

Köpte soundcare superspikes. Ingen större skillnad. Olika längder på basreflexröret. Liiiiite skillnad.

Kunde det vara rummet? Betongväggar överallt. Har insett att detta förstör en del av välljudet. Släpade hem klonerna till en bekant med bra aukustik. En liten del av bummelbasen försvann, men i det stora var den likväl kvar.

Prövade att fördubbla stoppningen. Mellanregistret försämrades. Bummelbas likväl.

Till sist efter 150 - 200 timmar så lät det plötsligt bättre. Kan bara instämma enligt UrSv och PAC enligt ovan.

Karaktären hos klonerna har dock fortfarande bummeltendenser, men inte alls farligt. Jag har elfas billiga hög drc spolar och har planer på att lägga en större slant på bättre spolar.

UrSv, var köpte du dina spolar?

Edited by - Per100 on 2003/06/10 21:33:54
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/06/10 :  23:26:21  Show Profile Send UrSv a Private Message
Per100:

http://www.intertechnik.de/ genom http://www.audiocomponents.nl/ vilket ger 30 % rabatt på Intertechniks delar vid samtidig beställning av element. 2 mm tråd. Ljudias folierullar funkar säkert ännu bättre även om DCR är lite högt.
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/06/10 :  23:31:46  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Jepp, innan jag börjar mecka så ska de spelas in, det lovar jag. När jag lyssnar på dem nu så låter de mycket trevligare ( = rejält trevligt) med en strumpa halvt instoppad i basreflexröret. Vad jag har förstått så är detta inte att rekommendera permanent då resonansfrekvensen ändras med ljudvolymen när man stoppar igen på detta sätt. Dock verkar det som jag ska ha lite längre rör isf. Men jag ska som sagt spela in dem först!

/Simon
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/06/11 :  07:42:46  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Simon,

jag kör med rejält längre rör i mina och stortrivs med det.

Mvh, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/06/11 :  09:51:53  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Jepp, problemet är ju bara att man inte får in så långa rör i högtalaren utan att de kommer nära framkanten... men det kanske inte gör något att röret är nära framkanten? Inom rimliga gränser då såklart, men säg 5 cm ifrån frontbaffelns insida, är det dumt?

/S
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/06/11 :  10:00:21  Show Profile Send Per100 a Private Message
Isåfall kan du pröva ett krökt rör, det gjorde jag och kom upp i 250mm (avloppsrörkrök). Fast det passade inte mig, så det slutade på standardmåtten ändå.
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/06/11 :  10:20:53  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Ok, bör man kröka uppåt eller nedåt?
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/06/20 :  00:34:27  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Ok, kan nu efter bara ca 20-25 timmars spelning meddela att ni hade rätt. Basen är nu fast och härlig. Sen kan det ju ändå bli lite finslipande med anpassning av röret. Måste dock säga att jag faktiskt tyckte att det var en markant skillnad med superspikesen mot utan också, men allra mest har defenitivt inspelningen gjort. Nu låter de helt enkelt skitbra!!!

/Simon
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/20 :  00:56:41  Show Profile Send divander a Private Message
20-25 timmar. Då har du bara ett par hundra kvar.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/06/20 :  02:19:22  Show Profile Send flintan a Private Message
Sen låter det så bra och tajt som det bra kan.






:)
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/21 :  12:27:44  Show Profile Send celef a Private Message
det vore kul att mäta denna effekt och se hur stor den är, tror att effekten delvis beror på tillvänjning mer än inkörning.

sound pollution
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/06/22 :  11:12:07  Show Profile Send UrSv a Private Message
celef: Menar du att den stora förändring som sker skulle bero på tillvänjning mer än inkörning? Jag trodde att det var allmänt vedertaget att upphängning etc förändrades ganska rejält i början. Är det inte så menar du? Dessutom trodde jag att man rekommenderade inspelning av element innan man mätte upp T/S och designade filter.
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/06/22 :  13:55:35  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
celef: Jag kan med stor säkerhet säga att basen faktiskt blivit stramare och mindre bumlig och att det inte bara är mitt psyke som förändrats. Innan hörde man bara att det bumlade till när en baskagge slog, nu kan man t.o.m. urskilja ungefär var den är placerad. Och basgitarrer mm. låter ungefär lika starkt över hela registret och inte ca 3ggr så högt runt 40-60Hz, vilket de gjorde innan. Diskanten däremot känns oxo luftigare, men det kan nog lika gärna bero på luftigare bas eller att ljudet gjort sig hemmastatt i min hjärna.

Mvh / Simon
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/22 :  14:22:07  Show Profile Send celef a Private Message
visst ändrar sig elementen ngt vid inspelning och detta kan mkt riktigt ses på t/s, men ibland tycker jag mig läsa att effekten blir så stor och att det krävs så långa körperioder att det låter häpnadsväckande, därför vore det intressant att testa detta lite mer "vetenskapligt" eller om någon redan har svaret!? men det är klart, den ändring som sker är nog långt mer hörbar än effekten av att byta strömkabel till signalkällan, och att byta denna kabel ger ju många ggr resultat som är hårresande! :)

sound pollution
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000