HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Studiomonitorer till hifianläggningen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Junplätt
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/06/09 :  20:54:00  Show Profile Send Junplätt a Private Message
Någon som har erfarenhet om att använda sej av vanliga studiomonitorer till hifianläggningen?
Tänkte ev. använda Mackie hr624 alt. Genelec 1030.
Bara skaffa ett försteg, iom att de är aktiva.

Någon?

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/06/09 :  21:31:18  Show Profile Send poppop a Private Message
Jag. Eller snarare en kompis. Han har 1030.
Han är nöjd, men letar även efter ett par passiva högtalare eftersom han har ett par Sentec PA9 och en SC9 som står oanvända...

Mono är underskattat!

Edited by - poppop on 2003/06/09 21:39:01
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2003/06/09 :  21:35:43  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Låter mkt intressant och jag har varit inne i samma tankebanor själv, exempelvis att köra hemmabio med 5st aktiva små skönheter från mackie eller generlec, tyvärr tenderar det att bli gasnka kostsamt.

Men visst fasen vore det läckert.

Rent ljudmässigt tror jag att det kan vara lömskt då de flesta mindre monitorer är nearfield tunade, dvs de funkar aldeles utmärkt inom 2 meters lyssningsavstånd, sedan börjar det hända saker.

Detta är dock inget jag skriver med stora bokstäver, det bör testas, om du gör det så snälla gör ett inlägg här på forumet och berätta hur det fungerade.

lycka till !

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Junplätt
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/06/09 :  22:16:26  Show Profile Send Junplätt a Private Message
Det är just det jag funderar på om de inte funkar i ett vardagsrum. Vet inte hur de spelar "långt"...

poppop: din polare som använder Genelecen vad har han(jag förutsätter att det är en han) för försteg?
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/06/10 :  10:02:26  Show Profile Send poppop a Private Message
Sentec SC9.

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/10 :  11:55:57  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag har prövat några monitorer och har aldrig hört några som kan mäta sig mot en bra hifihögtalare i samma prisklass. Det man får tänka på är att dom kan vara ganska dyra och att dom inte är gjorda för att användas som en hifihögtalare utan som instrument för musikindustrin eller radio. Genelec har jag lyssnat på och dom är nog jättfina att användas på det sätt dom är tänkta för men nån "Hifi" är det INTE...

/Martin
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/06/10 :  13:01:57  Show Profile Send poppop a Private Message
Vad är Hifi för dig?

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

Junplätt
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/06/10 :  13:19:07  Show Profile Send Junplätt a Private Message
poppop: det skrev du ju.... det man inte har i huvet...
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2003/06/10 :  13:20:38  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Tänk er för nu, nästintill all musik som förkommer i era skivsamlingar är nermixad och mastrad genom studiomonitorer, det är genom dem man fastslår ljudlild, färgning, karaktär.

I vissa fall kan man sedan ha en svensson anläggning i ett annat rum för att se om slutmixen gör sig på "sämre" men vanligare utrustning, där den är tänkt att upplevas för att sean justera till en bra kompromiss har åstadkommits.

Jag själv förespråkar studiomonitorer för deras uppriktighet och ärlighet och totala oförmåga att försköna det material som skall fingranskas och lyssnas på.

Det är betydligt mer sammstämmighet i olika studiomonitorer än i hi-fi högtalare och det säger mig att de ligger närmare sanningen, trevligt eller inte.

Personligen aktar jag mig väldigt mycket för att se ner på studiomonitorer med utgångspunkt från hi-fi när det gäller färgning eller upplösning och allmänt korrekt presentation.

Tänk på vart allting har sin början, de som sedan bestämmer ljudkaraktären är teknikerna, och där kan det i sanning variera.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Junplätt
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/06/10 :  14:20:19  Show Profile Send Junplätt a Private Message
Jag läste några recensioner på Mackie hemsida om 624, det låter precis som martinsson säger; uppriktighet verkar vara nyckelordet.
Go to Top of Page

stegg
Member

109 Posts

Posted - 2003/06/10 :  15:06:44  Show Profile Send stegg a Private Message
Martinsson
Ja, vad är sanningen?
Fasta studioer brukar ofta aktiva monitorer. Inte alltid.
Om ett skivbolag spelar in utanför studiomiljöen är det oftast hifi- högtalare. Phillips och Bis brukar som oftast B&W Nautilus 805 och 803 (dom jag har varit med på).
Hos Naxos och Caprise har jag sett Alr-Jordan.
Sen är ju akustiken i en studio lite annorlunda (för att uttycka mig milt) än i en hemmamiljö. Men även där finns hifi- högtalare.
Så med ditt resonemang som utgångspunkt tror jag det blir jobbigt att hitta skivor som till varje tid matchar ditt ideal
Jag ser inte ner på studiomonitorer, men jag tycker det är lite i överkant att hävda att dom är sanningen.
Mvh.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2003/06/10 :  17:24:59  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
stegg
Med sanningen menar jag att de inte behagar någon villja, det som kommer in kommer ut utan karraktär, dvs inget läggs till eller dras ifrån i någon större utsträckning (helst inte alls).

Du har helt rätt i att det används hifi-högtalare både i och utanför studion, har själv sett att wilson audio, B&W nautilus (stora jäklar, vet ej betäckningen på dem) använts, och tyska radion NDR1, 2, etc... har köpt in stora partier ALR Jordan till sina mobila studios (kanske även till fasta).

Jag hävdar dock att detta inte tillhör vanligheterna, genrellt sett.

Jag är också helt med på de akustiska skillnader som föreligger i de olika miljöerna, poängen jag ville göra är att (som jag ser det) de flesta hifi högtalare har karaktär, personlighet, ett kändetecken.

Exempelvis från Sonus Faber (varma, mjuka, romantiska) till Monitor Audio (hårda, analytiska, snabba).

Detta förekommer i mindre utsträckning på studiomonitor-sidan därför att det där skulle motverka syftet.

Exemplevis vill du känna och höra alla dina komponenter i en mix lika mkt, en rörkompressor, en exiter, etc... inget får previligieras.

Du får rätta mig om jag har fel, men de gånger jag sittit tekniker har jag alltid kännt det är bäst att lägga över den "korrekta" studiomixen till en vanligare anläggning, och samt att även ta en osmikad mix med mig och testa lite överallt.

Från studiomonitor till studiomonitor (Tanoy, KRK, Genelec, JBL) var det i mina fall betydligt mindre skillnad än mellan olika hifi system bestående av olika stärkare, cd spelare etc...

Skillnaden tror jag ligger i att man får hela paketet skräddarsytt i en aktiv studiomonitor, medans man på hifi sidan brottas med olika fabriakt med inbördes olika ljudkaraktärer som skall sättas ihop.


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/10 :  18:04:21  Show Profile Send MartinH a Private Message
Men fårgan var ju lite om det är bra att använda monitorer i hemma miljö eller inte..Och där så verkar nog dom flesta överens om att det är bättre att lägga pengarna på ett par som är gjroda som "hifi"högtalare istället för sådana som är gjorda för studio bruk.. Mina erfarenheter är att studiomonitorer snabbare ger lyssningtrötthet, och att dom i vissa fall låter ganska hårt och livlöst.

Så köp hellre en högtalare som är så ofärgad som möjligt, men som är tillverkad som en "hemma" högtalare.

/Martin
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/06/10 :  19:35:45  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jag har varit i studio själv för många år sedan när mitt band gjorde en demo. Min åsikt angående lyssningströtthet blir en helt annan än föregående talare.
Man lyssnar lääääänge när man jobbar i studio, så lyssningströtthet ska inte få förekomma.

Om vi undantar Yamaha NS10 från diskussionen, eftersom den är så speciell, är studiomonitorer helt enkelt väldigt neutrala, robusta och pålitliga högtalare. Dom är ofta optimerade för närfälltslyssning ( dämpad diskant ), men kan oftast också fällas in i vägg. ( annan avrullning i basen )

Vad jag vet är det en kontrollpanel bakpå iaf Genelec där man kan ändra basavrullning/nivå och diskantnivå.

Prisvärda är dom efter mitt tycke däremot inte. Studios och företag köper momsfritt och i paketlösningar till skillnad mot de flesta av oss.

Får man tag på fint begagnat däremot så är det ju en annan grej......

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

stegg
Member

109 Posts

Posted - 2003/06/10 :  19:36:52  Show Profile Send stegg a Private Message
Martinsson
Jag är inte oenig med dig. Jag förstår hur du resonerar.
Frågan är om man kan tänka sig studioljud- idealet hemma?
Jag läste nyligen en positiv recention i Hi-fi choice om ATC aktiva högtalare för hemmabruk:
"Editors choice: A very solid and reliable loudspeaker that will provide hours of highly engaging musical entertainment.
Jag bara undrar på om ljudet i dom burkarna är anpassat till hemmamiljö?
Dessutom finns det en annan studiohögtalar-fabrikant, PMC, som har fått lysande recentioner i Brittisk press.
Hos PMC tycker jag designen inte direkt är överdriven, snarare tror jag dom inte har funderat så värst mycket på den biten. men det är klart att det skulle ha varit roligt att få lyssna på dom.
Om det finns någon importör i Sverige förstås.
Mvh.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/06/10 :  20:23:20  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag har länge gått och sugit på ett system med aktiva ATC monitorer (50:or vore drömmen) och en CD med volymkontroll Ala Advantage. Snacka om minimalistiskt och välljudande.

Jag har hört flera aktiva Genelec monitorer och de låter mycket bra med alla HIFI parametrar JAG lyssnar med. Jag har även hört ett par Tannoy custom monitorer (ganla AIR studion) och de var också mycket välljudande.
Det finns också en hel del med påtagligt skikig diskant och dålig bas (inget djup)

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/06/10 :  20:40:31  Show Profile Send AndersP a Private Message
Dom med skrikig diskant och dårlig djupbas är nog gjorda för att sitta infällda i vägg på längre avstånd.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/06/10 :  22:39:17  Show Profile Send poppop a Private Message
Jag har arbetat med Genelec 1030a varje arbetsdag sedan 1996 och är fortfarande inte lyssningstrött... Jag vet vad jag gör och att det blir rätt. Innan dess arbetade jag med NS1000 och fattade ingenting... Dom var verkligen inte anpassade efter den lyssningsmiljö vi hade.

PMC är jag väldigt nyfiken på! Jag har bara hört dessa på AES i Amsterdam, men blev väldigt intresserad. Adam, KRK och ATC gillar jag inte alls.

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

Junplätt
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/06/10 :  22:52:14  Show Profile Send Junplätt a Private Message
nu vet man ju varken ut eller in...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/06/10 :  23:10:32  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Att lyssna o att låna hem är en början.

Jag var på visning av Genelec med Lexicon värsting produkter.

Jag vet inte om det 1030 dom spelade på men en hlvstor aktiv monitor.
Aktiv sub till det. Det spelade SAcd Dvd-a o film med Dts dolby digital.

O det lät MUMMA !!!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2003/06/10 23:12:51
Go to Top of Page

Junplätt
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/06/11 :  10:53:27  Show Profile Send Junplätt a Private Message
Ska låna hem o prova, det verkar (som alltid) vara många olika uppfattningar så det är väl dags att skaffa sej en egen.
johan, jag tror inte det var1030 för de är inte större än en vanlig stativare.
Genelec vs. Mackie tror jag mer på mackie, för de har mycket trevligare diskanter samt djupare bas, pga slav elementet som sitter i ryggen.
Återkommer med info hur det har gått...
/J
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2003/06/11 :  11:17:41  Show Profile Send to_apeiron a Private Message

Finns det någon som hört Ing Öhmans studiomonitorer (gärna de med nr 18)? Vore synnerligen intresserad av att få del av synp på dessa eftersom de är vad jag använder hemma f n. Jag har valt dem eftersom jag företrädesvis lyssnar till kammarmusik och då gärna vill att det ska låta "exakt som det låter"--vad tusan det nu än är!

Resultatet är mycket OK, tycker jag, utom de gånger man vill höra någon gammal rock-låt eller så--då har de så att säga inget tryck! Dessutom insisterar konstruktören på användning av EKK-kablar. Dessa har jag ännu inte vågat byta ut, trots att jag är hjärtligt trött på just den biten. Förslag, någon?

Zory
Polen
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2003/06/11 :  12:17:18  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Ta gärna en titt på den lite billigare Behringer TRUTH B2031.

http://www.behringer.com/02_products/prodindex.cfm?id=B2031&lang=eng


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/06/11 :  12:28:42  Show Profile Send B Peter a Private Message
Varför inte köpa en begagnad ATC 50, har fått kanonrecensioner även i senaste Hifi+ samt på Positive Feedback. Kostar ca 120.000 men den här får man för under 40 000 (om det nu inte är styckpris):

http://www.springair.org/index.html?d_17792_ATC_SCM_50_SCA_Aktiv9438.htm

Det är möjligt att det här inte är den absolut senaste versionen. Av nyfikenhet frågade jag ATC om uppgradering i så fall och de sa att de uppgraderar den till nystatus och ger 6 års garanti på jobbet.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/11 :  17:18:37  Show Profile Send MartinH a Private Message
Senast jag lyssnade på Genelec så var det som slog mig, att de var inte mycket känsla och liv i högtalaren. Visst allt lät ren och fint men inte mycket närvaro. Jag kan nog plocka fram ett par högtalare som låter bättre än dessa lite överskattade finska burkar. För dom är inte speciellt billiga och att ha ett inbygdt steg kan väll vara bra i vissa fall, men jag vill nog välja mitt egen förstärkare. För även där har jag inte lyssnat på speciellt många pa-steg som har gett mig speciellt mycket " ståpäls ", har dock inte lyssnat på allt men en del..
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/06/11 :  19:32:49  Show Profile Send brumel a Private Message
ATC och PMC tillverkar ju högtalare som även verkar vara inriktade på hemanvändarna. ATC tillverkar speciella baselement som innehåler en mellanregisterkon. Jag tror att det är mycket välljudande pålitliga grejor. Åtminstone på kvalitetssidan så brukar pro audio vara trygt köp.

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2003/06/11 19:36:35
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000