HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur många är nöjda med sitt välljud?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/06/08 :  22:36:26  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej allihop!

Äntligen så är jag helt till freds med mina "prylar"!
Efter omfattande uppgraderingar under året så låter allt "mumma".
En "fanatisk" Quadfantast var igår över på en konjak!
Han har alltit hävdat att Quad är överlägset allt annat.
Jag satte nu på Gregorians senaste platta med bla den gammla låten Starways To Heven. Min kamrat utbrister nu "WoW vilket ljud, håren reser sig på armar och rygg" Vad har du gjort?
Vi satte några timmar och njöt av Gregorians samt ERA:s alla plattor.
När han skulle gå säger han att han vill låna mina plattor för att se om Quad:arna skulle kunna ge samma känsla.
Dagen efter säger han att Quad är bra men min kombination är minst lika bra. Detta beröm har jag alldrig hört från honom förr.
Kanske man nu är en bit på väg till Nirvana.
Mvh
Kenth

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/06/08 :  23:02:57  Show Profile Send Gebex a Private Message
Vad har du för uppsättning?
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/06/09 :  00:13:21  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag måste säga att jag är nästan nöjd. Och jag har mycket stora krav på anläggningen. Men med Coltrane så har kraven ökats. Därför att dom är så in i helskotta avslöjande på allt i anläggningen.
Vi har fått en inbjudan av Tim och Yoshino Paravicini (EAR) till Heathrow Hifi Show. Dom har tidigare spelat med Quad,s högtalare.
Men vill tydligen hellre spela med Mårten Design Coltrane istället.
"Vi have the Showroom and the amplifiers. The room is payed. If you bring your equipment to Heathrow, you can play together with us without any other expense,than taking your gear overthere. "
Ett erbjudande som man inte behöver fundera så mycket på.
Så jag är som sagt var nästan nöjd, men ett förstärkarbyte i framtiden blir det, så kanske man blir nöjd ett tag framöver.
Advantage nya dualmonoblock som vi spelade med i Frankfurt verkar vara en av dom bästa förstärkare som vi har kört Coltrane med hittills. Och det är ett par prototyper som enligt Micke kommer att ge ca. 20% mer i produktionsutförande. Om det är så, så kommer jag att bli mer än nöjd


Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/06/09 :  01:03:26  Show Profile Send Aton a Private Message
Lyft på locket nu Majjen! Vad är det som skapar sånt välljud i dina kvarter???
Go to Top of Page

Solidmind
Starting Member

23 Posts

Posted - 2003/06/09 :  01:17:46  Show Profile Send Solidmind a Private Message
Nöjd? njae, snarare tillfälligt tillfredställd. This is just the beginning!
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2003/06/09 :  01:25:35  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Jag kan med handen på hjärtat säga att jag är helt nöjd.
för även ett dubblet så dyrt system lät sämre i mina öron...
Jag vill inte uppgradera för varje gång jag sätter mig där och lyssnar så börjar jag omedvetet stampa takten.. Å det är väl ett bra tecken?
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/06/09 :  08:04:51  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej Kenth.Jag är i varje fall väldigt nöjd med mitt ljud och tycker det ej värt att söka mer. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Sentinel
Member

180 Posts

Posted - 2003/06/09 :  10:13:59  Show Profile Send Sentinel a Private Message
Tänk att få var så lyckligt lottad, befinner mig just nu i en tung uppgraderings fas. Snart måste min uppmärksamhet tillbaks till musiken och inte hårdvaran.

En som för tillfället irrar i mörkret.

...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det..
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2003/06/09 :  10:27:28  Show Profile Send Tomas a Private Message
Jag är mkt nöjd. Såpass nöjd att jag har börjat bygga på ett nytt mindre system till sovrummet med en annan form av ljudideal.

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/06/09 :  10:58:34  Show Profile Send matså a Private Message
Jag är mycket nöjd med mitt ljud(om nu min Arcam blir lagad), det enda jag skulle vilja ha är en ny dvdspelare som är både bra till dvdfilm/musik och cd.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/06/09 :  11:31:56  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Nöjda?
Det skulle ju innebära att man bara skulle sitta ner och lyssna på musik.
Det är inte vad hifi handlar om.
Ett äkta hifi-intresse innebär att man är ständigt missnöjd, att man alltid sitter och letar efter fel och glömmer bort att lyssna på musiken.
Att man tillbringar mer tid bakom anläggningen med att koppla kablar och flytta koner, än framför anläggningen i lyssningsfåtöljen.
Att man inte har tid att lyssna på musik eftersom man måste jobba extra för att finansiera den denaste uppgraderingen.
Att varje uppgradering ger en otrolig kick som varar i tre minuter, sedan är allt som vanligt igen och man sitter och letar efter nya fel.
Att man alltid hittar fel oavsett vad man gör och att anläggningen bara låter sämre och sämre ju mer man lyssnar.
Att man inte har råd att köpa skivor eftersom alla pengar gick till det senaste kabel-köpet.

Nu är jag besviken på er.
Jag trodde jag hade hittat ett forum med likasinnade.
Försvinn härifrån och håll er på musik-forumet istället.

Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/06/09 :  11:32:50  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Wilderwein!

Självklart skall man vara glad om man omedvetet börjar att
"stampa takten"
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/06/09 :  11:39:15  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Björn Ola:
;-D

Generellt:
Nöjd? Ja..det är jättekul att lyssna. Men denna utopi att sitta och att tappa apparat- och produktintresse förstår jag inte. Kraven ändras. Idealen ändras och ibland vill man bara byta.
Det är kul att lära sig hur ny teknik fungerar (Klass D), det är kul att lära sig hur gammal teknik fungerar (Rör, SET, PP, PSET...).
Det är kul att utveckla hörseln. Att träffa nya hifinerdar som har sina personliga ljudideal. Kul att via andras anläggningar bli presenterad sina egna välkända skivor. Ibland oj, ibland usch ibland jaha. Oftast med ett leende på läpparna - det är ju KUL!

Sitta nöjda, är det målet?


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/09 :  11:52:18  Show Profile Send Timbre a Private Message


Det var kul skrivet Björn-Ola () och är väl ännu ett bevis på att var och en bör söka sin egen balans mellan musik och teknik.

Det är lättare sagt än gjort.
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/06/09 :  14:38:13  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Björn-Ola,

Wow!!! Lysande skrivet Jag håller med dig till 100%

Jag är faktiskt ALDRIG nöjd med ljudet ... Hur avancerade slutsteg, högtalare eller kablar jag än köper eller testat så är jag aldrig nöjd! Det finns ALLTID något som man kan ändra på eller förbättra ... För mig är det precis detta som är en del av charmen med audio. Egentligen spelar det nog inte så stor roll huruvida det rör sig om just audio eller video, datorer, hus, bilar ... ja, vad som helst egentligen. Jag är ALDRIG nöjd när det gäller något tekniskt!!! Det hela rör sig nog mer om ens personliga inställning till teknik och perfektion. Det ständiga sökandet efter den perfekta lösningen ... som förmodligen inte existerar ... Allt är en fråga om kompromisser. Att hitta den kompromis som tillfredställer en mest varierar dessutom från dag till dag. Lösningen till ekvationssystemet kommer således att variera med avseende på tiden


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

HasseBasse
Starting Member

46 Posts

Posted - 2003/06/09 :  15:21:07  Show Profile Send HasseBasse a Private Message
Nä, nöjd blir jag aldrig.

Däremot kan jag säga att det är otroligt njutningsfullt att lyssna nu. Trots (eller kanske tack vare) att jag precis har börjat min vandring uppför hifi-berget .

Satt i natt och lyssnade på Sofia Petterson och upptäckte att en lagom mängd Rioja, spöregn, och ett rum upplyst endast av ett avlägset blixtrande utgör en trevlig bakgrund till lyssnandet.

/Hasse

Nää, dra mig baklänges på en liten kärra!!!
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2003/06/09 :  15:24:09  Show Profile Send Nagra a Private Message
Man ska aldrig vara nöjd, annars kommer man inte framåt.

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/06/09 :  16:53:28  Show Profile Send Johansson a Private Message
Jag är långt ifrån nöjd. Och det är väl tur, för vad skulle man annars lägga pengarna på?

Armanikostymer och BMW cab? Knappast. Hellre Helli-Hansen och rostig 245:a och vetskapen om att det finns en bra stereo hemma och ett knippe skivor i postlådan...

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/06/09 :  17:40:22  Show Profile Send Aton a Private Message
quote:
Satt i natt och lyssnade på Sofia Petterson

Vem är det Hassebasse?
Go to Top of Page

HasseBasse
Starting Member

46 Posts

Posted - 2003/06/09 :  19:15:41  Show Profile Send HasseBasse a Private Message
Tjena Aton.

Sofia Pettersson - jag hade visst stavat fel...

Skön sångerska som gör urläckra, softa tolkningar av t ex Prince, Cole Porter, Paul Simon på skivan "Slow Down".
Bara titeln ...

Glömde nämna den bästa - Cohens "Hallelujah", den kan få mer än bara håren på kroppen att resa sig .

Jag har lånat hem en Arcam CD82 för provlyssning (har ingen CD, bara DVD) och den har fått smaka på en rejäl dos SP under helgen .

/Hasse

Nää, dra mig baklänges på en liten kärra!!!

Edited by - HasseBasse on 2003/06/09 19:18:37
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/06/09 :  19:27:01  Show Profile Send Aton a Private Message

Tack för det skivtipset.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/06/09 :  19:31:17  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Jag är jättenöjd. Men det får gärna bli ännu bättre...

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/09 :  19:36:40  Show Profile Send Xover a Private Message
Njaenäe jag vill ha en gammal KRELL KSA 100 om någon vill sälj så köper jag.
Annars så har jag fått den inre lågan att stilla sprida sitt ljus och mår förhållandevis gott tillsammans med min anläggning.Förutom att jag behöver bygga ett nytt försteg men det är på G.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2003/06/09 :  19:43:25  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
trevlig frågeställning, underligt nog har jag inte ägnat den så värst mycket tanke.

Jag ser det hela såhär, jag har sedan 9års ålder på olika sätt byggt högtalare, alltifrån skokartonger med ett hål i stort nog för att passa den högtalare som till för ett par minuter sedan satt i en fullt fungerande om än gammal transistorradio.

Direktkopplad på min gammla Aiwa walkman i röd plast lät det förskräckligt, men det lät iallafall, Tangerine Dream.

Nu 18 år senare skall jag precis tiill att sälja en PA rigg för 40000 som är helt egenkonstruerad, den fick även den utstå Tangerine Dream fast infrån den nu vanligare CD´n.

Jag minns faktiskt känslan som följde varje nytt experiment, som kunde (och har) sett ut lite hur som helst, man var nöjd i 90% av fallen, om än inte sålänge, man jagade gammla högtalare från slältingar och vänner runt omkring sig, bara för att kunna slita sönder dem och plocka ut elementen för att snickra ihop något nytt.

Nu har åtminstone en sak fallit på plats, mitt ljud-ideal, när det väl faller på plats blir det så mycket enklare att lyckas, och att man nu efter varje nytt experiment håller sig nöjd en allt längre och längre tid.

Förhoppningsvis kommer dagen då man kan luta sig tillbaka och sucka i välbehag över att den roliga och intressanta men mödosamma och kostsamma vägen är till ända.

Med andra ord då man har nått den nivån så att man inte hinner bli missnöjd inom överskådlig tid.

Jag kanske lurar mig själv, men det verkar bli lättare att hitta rätt nu, och det senaste projektet har hållit väldigt länge.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2003/06/09 19:44:52
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/06/09 :  19:51:47  Show Profile Send ekman a Private Message
jag är inte nöjd =( det är ruggigt jobbigt då det finns småsaker man stör sig på varje gång man lyssnar

tror dock inte det är mkt som behöver ändras innan jag blir nöjd
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/06/09 :  20:36:04  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Lite läskigt är det för jag är ganska nöjd speciellt med lite Ardbeg och en Iona skiva. Samtidigt som jag säger det så är uppgraderingslistan ganska lång:
Skiljetrafo (sladd, snart en leverans till Stockholm), bättre komponenter i delningsfiltret, mer akustikförbättringar, en sub(eller två blir nog bättre), nya kablar etc ...osv....
f-n det tar nog aldrig slut.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000