HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 PU + phonoförstärkare för 78-or
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/06/08 :  22:07:36  Show Profile Send tompa a Private Message
Någon som liksom jag spelar en och annan 78:a emellanåt?

Jag spelar mina på en gammal Philips-spelare med flytande upphängning (svajar betänkligt!) och en Shure-pu (N75) för 78-or, phonoförstärkare är Pjocects budgetbox. Det hela låter hyfsat, men jag är ganska säker på att det kunde bli betydligt bättre. Någon som kan ge tips utifrån egna erfarenheter? Jag har sett en del intressanta prylar på Veteran-HiFi´s hemsida; en phonoförstärkare avsedd enbart för 78-avspelning och Grados 78-pu som är i mono (det är inte Shures!).

tompa

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/06/08 :  22:11:07  Show Profile Send EAR a Private Message
Tja jag har ca 150 stenkakor och de spelar jag på en vevis från trettiotalet.Kommer inte att försöka hitta något annat heller
Ett stift håller tio låtar

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/06/08 :  22:16:45  Show Profile Send tompa a Private Message
Tja, EAR, det där slutade jag med för länge sedan. En vevis är enbart nostalgi - inte någon bra ljudåtergivare. Dessutom sliter du ned shellackplattorna på nolltid. Men visst, på en brygga nu till midsommar, med lite go gammaldansmusik....

tompa
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000