HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Blindtest mellan DACar idag...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/06/08 :  21:49:31  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Jag besökte Morello idag och hade en orgie i lyssning på prylar. Vi hade en fullspäckad Linn LP12 för 96 papp, Bryston modell ?? slutsteg, Classé hembioförsteg för en sisådär 75 papp, en RIAA från TagMclaren, MF X24K dac, EAD dac, Transparent kablar, BW Matrix 802 högtalare.

LP12 lät bra, den kunde dock inte spela mitt mördarspår helt rent = Cowboy Junkies låt Sweet Jane. Fast det lät utmärkt i övrigt.

Vi lyssnade också på Audio Analogue monoslutsteg, det lät något mörkare än Bryston. De rullar också av i diskanten vid mätning.

Så hur gick blindtestet mellan dacarna? Vi jämförde Classés inbyggda DAC mot EAD och senare mot Classé mot MF X24K. Kalibreringen gjordes genom att justera nivån i Classén som kunde ställas i 0.5 dB nivåer. Vid mätning så skiljde Classén ovh EAD ca 0.2 dB och mindre än 0.1 dB mot X-24 K.

Vi lyssnade på repetitiva sekvenser och flera olika musiksnuttar. Vi konstaterade ganska snabbt att det var mkt svårt att höra någon skillnad när vi lyssnade på musik. Jag försökte mig på gissningar mellan MF X24K och Classén, men jag gav upp efter ett tag. Kanske skulle det gått att få en liten signifikans mot Classén, då vi upplevde kanske kanske en något avrullad bas hos X-24K. Men skillnaden var mycket liten.


Så det var en trevlig kväll och högtalarna är det som verkligen sticker ut. BW 802 är mycket bra högtalare och Linn LP12 med Ekos och Arkiv och Lingo låter mycket bra. Fast 96 papp skulle jag nog inte betala.

T




"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/08 :  22:02:12  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Förutom eventuella apparatljudskillnader, så borde 0,2 dB ljudnivåskillnad ha "märkts", om man säger så.

Har hr Morello vunnit på Lotto? Eller har han startat samarbete med undre världen?


Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..

Edited by - Knoppen on 2003/06/08 22:19:36
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/06/08 :  22:08:56  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Hej Johan,

ingen av de dyrare prylarna är Herr Morello's egna, utan Morello's vardagsrum agerar lagerlokal för tillfället. Du har rätt i att 0.2 dB's skillnad borde ha märkts (det går ju att detektera på statiska signaler). Hemma hos mig när vi lyssnade för ett år sedan hördes en ganska så tydlig skillnad men då var differensen ännu större, kanske 0.4 dB. Men det ska jag kolla upp ikäll, vilken den faktiska skillnaden mellan CD spelare och DAC var när vi blindlyssnade hemma hos mig.

LP12 lät riktigt bra, men fattas bara om man har en kombo för 96 papp.






"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/06/09 :  15:02:57  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
"Cowboy Junkies låt Sweet Jane"

Vaför är den så svår? Jag har den bara på live-plattan och där går basen så ljupt att mina små burkar inte hänger med.
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/06/09 :  15:10:30  Show Profile Send Thomas A a Private Message
S-ljuden distar när hon sjunger sssweeet jane. Sibilansljud alltså. Har två pressningar, original RCA och Simply vinyl, lika på båda även om RCA utgåvan verkar något bättre (men är också med spelad = mer nött). Vissa pickuper är bättre än andra att återge s-ljuden, men ingen jag vet klarar det så mjukt som CD, men det kan man kanske inte begära.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/06/09 :  16:42:15  Show Profile Send brumel a Private Message
Maxad LP 12. Morello har ju inte gjort sig känd som någon anhängare av Linn men det kanske är elektroniken han inte gillar. Har han blivit hälare också.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/06/09 :  17:34:39  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Det var ingraverat Ivor Tiefenbrun på spelaren också . Men som sagt, det är inte hans spelare; han har ju redan en DIY spelare hemma.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2003/06/09 :  18:31:05  Show Profile Send Gustaf a Private Message
Antar att du menar Linn CD12 (och inte LP12)?
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/06/09 :  18:33:43  Show Profile Send Ayn a Private Message
Nej, LP12. CD12 är svårt att få till en "maxad kombo för 96 papp" med. Dels för att den kostar mer, dels för att CD12 är CD12 helt enkelt, inget att bygga kombo på...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/06/09 :  19:22:39  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Den är läcker...


"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/09 :  20:04:07  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Nya 804:an är klart bättre än gamla 802:an, ta och låna örat till den "nya" 802:an

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/06/09 :  21:01:16  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Rydberg,


kanske jag lyssnar på den någon gång. Gamla 802an står sig mycket bra ändå. Är nya 802an då sämre än nya 804an?

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/09 :  21:10:28  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Är nya 802an då sämre än nya 804an?

Nej, nya 802:an är bättre om man har rätt rum för den. Men nya 804:an slår som sagt gamla 802:an dvs nya 802 är hästlängder bättre än den gamla 802:an. ("Nya" nautilusserien alltså och den är ju iof inte så ny längre )

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2003/06/09 21:11:33
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/06/09 :  21:30:18  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Rydberg,

förmodligen både positiva och negativa saker som har hänt med nya serien, beror på vem som lyssnar. Man undrar exempelvis vad John Bower skulle ha tyckt om modifikationerna på hans high-end serie? Jag vet att åtminstone en person som anser att de gamla var snäppet bättre men att de nya inte på nåt sätt är dåliga...

Jobbigt att släpa på dessa bara, om man ska jämföra dem sida vid sida, så jag avstår nog.

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"

Edited by - Thomas A on 2003/06/09 21:31:52
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/09 :  21:44:33  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Enligt mig har det bar gällt positiva, har prata med ett natl ägra till de gamla (främst matrix 802:or), alla har tyckt att det nya är väsentligt bättre. Klart de har ju visst nostalgivärde

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/06/09 :  22:01:50  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Det gläder mig att ni kör med riktiga kablar under testerna. Kanske något för studio blue att ta upp

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/06/09 :  22:08:25  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Sladd,

jo lite kul att få känna på dessa Transparent kablar; jag kommer dock inte ihåg vilka modeller det var, men det var inte någon i de högre prisklasserna. De DACar som vi testade var så pass lika i ljudet att de inte avslöjade sig under vårt lilla test, trots Transparent kablar









"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/09 :  22:21:11  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Sladd> Jag som trodde EKK och RG62 var de bästa kablarna på denna jord

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000