HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad är LTS?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/06/10 :  21:56:45  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Nej jag hör inte skillnad på allt
Dåså, vad är det som säger att du hör rätt och de hör fel?

För någon som har självförtroende i blindtest och litar på sin hörsel så kanske blindtest underlättar att höra små skillnader...tål att tänkas på.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/06/10 :  22:09:15  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Pekka;
Har inte påstått att du är nått annat än vad du utger dig för. Blev mest nyfiken.

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/06/10 :  22:27:18  Show Profile Send Nagref a Private Message
Pekka är ordförande som jag påpekade i en tråd för någon månad sedan men man kan ju inte läsa alla trådar.

Själv är jag vävmäster för de som undrar...

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/10 :  22:37:51  Show Profile Send Timbre a Private Message

Med risk för att avslöja total okunnighet:
Vad gör en vävmäster...
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/06/10 :  22:40:38  Show Profile Send Kemppi a Private Message
vävmäster LOL
Nagref- dagsen bästa.

Timbre: väver nät? :)

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2003/06/10 :  22:40:47  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
Hej Nagref!

Vad är då "gurun" Ing IÖ nu för tiden?
Är visserligen medlem i LTS, hade dock inte tid att delta i årsmötet i Mars. Får väl kanske läsa vad ni tog upp på mötet någon gång nästa år eller så!
Information/passning av utgivning av Molt är ju inte LTS starkaste sida har jag märkt.
Mvh
Kenth
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/10 :  22:42:45  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Hur jag hör är nog inte kopplat till mitt självförtroende! Jag har aldrig sagt att jag hör rätt och de hör fel. Jag har dock ifrågasatt deras referenser och på vilket sätt de kommit fram till de referenserna. Deras F/E har många kvaliteter som jag heller aldrig förnekat, dock tror jag inte deras test är det bästa utan mycket väl kan kompleteras med andra typer av tester. Jag är själv teknolog(x-arbet kvar) och LTS vetenskapliga synsätt på ljud har jag länge delat, dock finns det punkter där min lyssningsintryck går stick i stäv med LTS:s tankar, här litar jag hellre till mig själv.

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2003/06/10 22:46:53
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/10 :  22:46:55  Show Profile Send Timbre a Private Message

Eller kanske nätverk...
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/06/10 :  23:07:59  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag är också webmaster fast dock endast över min egen site.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/10 :  23:11:11  Show Profile Send Timbre a Private Message

Tack! Ja, då va´ de´ ju bara trevligheter...
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/11 :  00:22:42  Show Profile Send Flint a Private Message
Så här vill jag beskriva LTS.

En förening för ljud och musikintresserade människor som tar hobbyn och sig själva lite mer på allvar än vad vi andra gör. Dom anser att branschtidningar sitter i knä på branschen och där håller jag med dom. Man borde istället för att betala för tidningen få betalt för att man läser den. Dom anser sig själva som en elit i hifivärlden och att vi andra är mindre värda. Dom tror att högteknologi och besvärliga förklaringar är detsamma som välljud. Samtidigt ser dom sin uppgift i att ta ner vissa uppfattningar till basicnivå. RG62 för tian metern är t.ex. en kabel i världsklass. En del av dom pratar inte musik över huvud taget utan bara hightech. Dom tror att en förstärkare som förmedlar insignalen utan att ändra den en promílle är en välljudande och perfekt förstärkare vilket är helt fel. Att sen efterföljande högtalaren har upp till 30% dist spelar dom i det fallet ingen roll. Det är principen som gäller. Dom fokuserar på trogenhet mot originalet istället för välljud, där det går att mäta eller verifiera det. Dom upphöjer vissa teser som heliga och även personen som har myntat samma tes. Deras heligaste kultritual kallas f/e-test. En gång i tiden, på 50- 60-talet var dom en mycket bra förening som behövdes men nu är dom mest en samling obstinata upprepningsmaskiner. Genom åren har dom trots allt förmedlat mycket bra och intressanta saker men på sista tiden, dom sista tio åren, har föreningen spårat ur till att bli en fundamentalistisk religiös sekt. Äldre och tidigare medlemmar har dock bidragit med många bra och intressanta läsupplevelser och insikter. Jag tänker på Tore Hevrengs teknikartiklar och Hans Wennerings musikdito. Hans har nu tyvärr överskridit vår normala tidslimit. Frid över hans minne.

Edited by - Flint on 2003/06/11 06:51:41
Go to Top of Page

storyboard
Member

134 Posts

Posted - 2003/06/11 :  07:01:39  Show Profile Send storyboard a Private Message
Roq: Förutom den intressanta Musik och Ljudteknik som skrivs på ideell basis så bjuder föreningen på många intressanta gästföreläsningar på hög nivå.

Om du vill veta mer om LTS testmetodik och strävan efter realistisk musikåtergivning se http://www.hifimagasinet.com/fetest.asp

Mvh
Niklas

Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/06/11 :  08:41:07  Show Profile Send Roq a Private Message
Tack för tips och åsikter från alla...
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2003/06/11 :  09:39:09  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Kommentar till Flint:
Självklart tar LTS hobbyn på allvar! Det var också avsikten hos våra föregångare i Magnetofonklubben och LP-klubben i hifi-hobbyns barndom: att hitta vägar till så oförfalskad musikåtergivning som möjligt hemma. Därmed sätter man också musiken i centrum, i motsats till vad du vill påstå. Vi är ca tusen glada musikälskare, proffs och amatörer, teknologer och humanister som förenas av strävan att njuta vår älskade musik så oförfalskat som möjligt. Att jämföra med originalet blir förstås det enda rimliga om man eftersträvar god trohet mot verkligheten! Vår strävan att så rationellt och objektivt som möjligt utvärdera hifi-apparater och resonera kring ljudåtergivning är ju raka motsatsen till den mysticism, subjektivism och hokus-pokus som dominerar i hifi-världen. Anklagelser om sekterism bör sålunda riktas åt annat håll. Hur vår verksamhet kan vara så oerhört kontroversiell övergår mitt förstånd. Att människor ägnar sin tid och energi att skriva okvädningsord, sprida falska rykten och desinformation om vår förening säger nog mer om kritikerna än om LTS. Det viktiga för mig som ordförande är att våra medlemmar känner att föreningen ger dem utbyte i form av ökad kunskap om ljudåtergivning och, inte minst, inspiration att hitta ny och spännande musik. Att man dessutom träffar en mängd trevliga och intressanta människor och har oerhört kul på vägen skadar ju inte!
Jag glömde att tacka Pär i mitt förra inlägg för att han som moderator gick in och kväste pipen från herrar Ekman och Rydberg. Som sagt, jag och andra diskuterar gärna ljudåtergivning och svarar på frågor om Ljudtekniska Sällskapet, men vi betackar oss för ogrundat skitsnack från personer som gömmer sig bakom efternamn och pseudonymer.
Med vänlig hälsning
Pekka Johansson
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/06/11 :  09:41:43  Show Profile Send Nagref a Private Message
Vävmästare var TNCs (Tekniska nomenklaturcentralen) förslag på ettsvenskt ord för Webmaster och eftersom jag kallades Vävmäster tidigare så tyckte vi det verkade bra!

IÖ är numera bara ansvarig utgivare för MoLt, chef för tekniksektionen och chefsideolog.

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/06/11 :  10:00:03  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
pekka.j:
Jag ber om ursäkt för mina inlägg.
Vi får naturligtvis förutsätta att det är musiken som utgör grunden för våra hifi-intressen.
Undantagen är nog väldigt få.
Att vi kan ha olika åsikter om saker och ting är naturligtvis helt normalt, vi är ju olika.
Men det är vårt gemensamma intresse för musik och hifi som för oss samman här.
Och det vore tråkigt om alla tyckte likadant.
Man lär sig och utvecklas av folk som har åsikter som avviker från ens egna, men inget av ryggdunkarna.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/06/11 :  10:02:05  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
IÖ är numera bara ansvarig utgivare för MoLt, chef för tekniksektionen och chefsideolog

I vilka organisationer/sammanhang/stater har man chefsideologer...??

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/06/11 :  10:04:42  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
I vilka organisationer/sammanhang/stater har man chefsideologer...??

I alla organisationer där man anser sig behöva sådana kanske?

Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/11 :  10:22:29  Show Profile Send Xover a Private Message
Jaha någon slags överstepräst kanske? en guru är inte heller så dumt att ha tillgång till samt någon allvetande professor.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/06/11 :  10:40:24  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Vår strävan att så rationellt och objektivt som möjligt utvärdera hifi-apparater och resonera kring ljudåtergivning är ju raka motsatsen till den mysticism, subjektivism och hokus-pokus som dominerar i hifi-världen.

Har ni gått fel nu då?

Jag glömde att tacka Pär i mitt förra inlägg för att han som moderator gick in och kväste pipen från herrar Ekman och Rydberg.

Som svalka på en sommarveranda i Blekinge.

Är det maskerad

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2003/06/11 :  10:44:17  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Möjligen ska man till det ovan skrivna tillägga att vi är några inom LTS som är barnsligt förtjusta i självironi. Därav vita labbrockar, mätinstrument och uttryck som "chefsideolog". Livet är för kort för att man ska vara gravallvarlig... :-)
Mvh
Pekka
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/06/11 :  11:09:10  Show Profile Send matson a Private Message
När kommer nästa Molt(egentligen)?

Mvh/Mats - relativt nybliven LTS-medlem som håller på och bygger ihop single-end slutsteg

Mvh
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2003/06/11 :  11:13:17  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Den är på tryckeriet!
P
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/11 :  11:22:18  Show Profile Send Flint a Private Message
Pekka Johansson
Du verkar ju vara en hyvens person. Se till och få ordning på LTS nu och sanera lite bland fanatikerna. Jag tror att du fixar det.
Min uppfattning om LTS som sekt kvarstår dock tills ni medger att även ni kan ha fel och andra rätt. Det har varit för många hack i skivan med oändliga upprepningar som följd. Lätta lite på nåltrycket så vete f.. om det inte blir folk av er med och vad ni än gör, öppna inte en friskola.

Edited by - Flint on 2003/06/11 11:54:21
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/06/11 :  11:32:46  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Får be pekka och lts om en liten ursäkt. Det tidigare inlägget om sektliknade beteende stämmer naturligtvis inte. Det är väl så att man hållt med om LTS:s tankar i mångt å mycket (som tekniker) men då man fått intryck som inte riktikt stämmer med t.ex. Knoppens intryck har de avfärdats kategoriskt som färgningar eller inbillningar (i stora drag). Det i samband med att jag läste slutet av Denon tråden (varit på semester ett par dagar) gjorde att man blev lite uppretade och det var då inlägget skrevs (i ren frustration).

Nu har min blekingen hjärna fått en svalkande bris på sig och kan tänka klart igen

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000