HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Von Schweikert VR-1, någon som har lyssnat?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/06/07 :  20:31:49  Show Profile Send n0p a Private Message
är det ngn som har hunnit lyssna på denna skönhet?

Exit Planet Dust

RigorMortis
Member

110 Posts

Posted - 2003/06/07 :  22:05:35  Show Profile Send RigorMortis a Private Message
Har inte lyssnat, men skulle gärna vilja... finns det någon i Västsverige som säljer dessa?

Det optimala ljudet? En fet, mullrande v-twin...
Go to Top of Page

buris
Member

169 Posts

Posted - 2003/06/07 :  22:15:59  Show Profile Send buris a Private Message
Jag vet att Ultimate sound i vimmerby har den prata med Jörgen!
Go to Top of Page

hkman
Starting Member

48 Posts

Posted - 2003/06/07 :  22:17:54  Show Profile Send hkman a Private Message
Jag är också nyfiken på den där...
Go to Top of Page

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2003/06/07 :  23:38:55  Show Profile Send Tifosi a Private Message
Lyssnade lite på den när ultimate hade demodagar senast. Det jag hörde var hårdrock på lite för hög volym så det är svårt att säga om det lät bra. De kunde iaf. prestera väldigt mycket ljud med förvånansvärt mycket och djup bas.
Go to Top of Page

mcbiff
Member

218 Posts

Posted - 2003/06/08 :  14:07:21  Show Profile Send mcbiff a Private Message
Jag är själv inne på att köpa dessa inom den närmsta framtiden, någon som vet om de finns att lyssna på i Stockholm? Hörde något om Sontec tidigare, men på deras sida finns det inget som tyder på det. Intryck från folk här som lyssnat vore också kul, finns det inget mer Tifosi kan säga?
Go to Top of Page

Tifosi
Member

425 Posts

Posted - 2003/06/08 :  16:42:08  Show Profile Send Tifosi a Private Message
Jag vet inte om jag kan säga så mycket mer. Det lilla jag hörde var i Ultimates minsta rum. Jag satt ens inte ner utan stod inklämmd mot bakväggen. Det som spelades var Foo Fighters på mycket hög volym. För hög enligt mitt tycke. Förstärkaren som drev dem var Lavardins minsting på 2 x 25W eller nått. Det kan ju varit den som inte hängde med när volymen blev för hög. Egentligen tyckte jag att det lät ganska illa i rummet. Skränigt och och väldigt dånig bas som rullade runt i rummet. Detta kan ju vara på grund av rummets storlek och dålig kontroll av högtalaren.
Så det enda jag kan säga är att de lät väldigt mycket. Det skulle dock va skoj att få lyssna på dem igen.
Go to Top of Page

musiclover
Member

345 Posts

Posted - 2003/06/08 :  17:04:30  Show Profile Send musiclover a Private Message
I nya numret av Hifi & Musik Nr.6 så kommer de att testa Von Schweikert VR-1. Ute i handeln 11/6.

Edited by - musiclover on 2003/06/08 17:05:52
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/06/08 :  17:30:28  Show Profile Send Snutten a Private Message
Intressant, jaha då har man väl förköpt sig hehe, bäst att inte köpa det nummret.
Go to Top of Page

RigorMortis
Member

110 Posts

Posted - 2003/06/08 :  17:41:30  Show Profile Send RigorMortis a Private Message
Fick ganska bra kritik i Hifi & Musik. Man skriver bl a: "välupplöst detaljförmedlare som inte lämnar så mycket att önska av en högtalare i den här prisklassen."

Det optimala ljudet? En fet, mullrande v-twin...
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2003/06/08 :  18:03:03  Show Profile Send JMlab a Private Message
Jag har lyssnat på VR1 otroligt välspelande go liten högtalare med förvånasvärt
mycket bas .Jag har hört på den med bla Jeff Rowland,Lamm ,samt NorthStars monoblock den gorde verkligen inte bort sig men så var den ju i gott sällskap
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/06/08 :  19:20:23  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Jag har lyssnat på VR1 otroligt välspelande go liten högtalare med förvånasvärt
mycket bas

Jämfört med vad

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2003/06/08 :  23:50:39  Show Profile Send JMlab a Private Message
Givetvis högtalare av ungefär samma storlek!!
Jag jämför inte med mina Mezzo Utopior!!
Go to Top of Page

buris
Member

169 Posts

Posted - 2003/06/09 :  01:33:25  Show Profile Send buris a Private Message
tjena mcbiff!!
dom har dom på bestsound
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2003/06/12 :  17:03:57  Show Profile Send optimus a Private Message
Ingen annan som har något att kommentera? Verkar som man får köpa HiFi & Musik iaf...
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/12 :  17:19:15  Show Profile Send divander a Private Message
quote:
Fick ganska bra kritik i Hifi & Musik.


Jag tycer att den fick väldigt bra kritik i Hifi & musik. Man blir sugen på att gå och lyssna på den.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/06/12 :  19:35:08  Show Profile Send Per a Private Message
Viktigt är att den inte står i för stort rum. Det klarar den inte. Jag spelade i rum om ca 18kvm. 30cm från bakvägg och ca 80 cm från sidovägg. Den lät både fylligt och välupplöst hos mig. Både via rör och transingar. I större rum lät det lite slankt.

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2003/06/12 :  19:37:51  Show Profile Send optimus a Private Message
Mitt rum är 10m2 Det jag har nu iaf...
Kanske lite litet???

Edited by - optimus on 2003/06/12 19:38:19
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/06/12 :  19:43:30  Show Profile Send Brosk a Private Message
Jag tycker recensionen i H&M var sedvanligt oengagerande och urvattnad. Ännu en blaha-blaha -högtalare ungefär..
Go to Top of Page

AmericanTabloid
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/06/12 :  21:24:54  Show Profile Send AmericanTabloid a Private Message
Hej!!!
Lyssnade på VR-1 igår kväll under några timmar och tyckte att den låter väldigt bra faktiskt, speciellt på jazz. På lite tuffare musik som typ hellacopters saknas väl lite mangelfaktor, men man kan inte få allt:-).

Tillhör en av de högtalare som jag skulle kunna leva, så den är definitivt värt en provlyssning.
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2003/06/12 :  22:03:04  Show Profile Send optimus a Private Message
AmericanTabloid: Jämförde du med några andra högtalare? Hur tror du den står sig mot Dynaudio a42/52?
Go to Top of Page

AmericanTabloid
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/06/12 :  22:33:12  Show Profile Send AmericanTabloid a Private Message
Hej Optimus!!!

Ja, vi jämförde lite med mina Ino pi60 signatur, men jag antar att det kanske inte säger så mycket. Har ingen riktig koll på de nya Dynaudio som du nämnde. Har dock lyssnat en hel del på 1.3:or samt med mina gamla Sonus Faber Electa Amator, så jag skall försöka att skriva en liten jämförelse med de?

Jag skulle nog ranka VR-1 som strået vassare än båda dessa, Sonus Fabern kan låta trevligt men lite simmigt. Den har en väldig pondus i basen(om man ser till att ha ett riktigt bra slutsteg vill säga, det tog mig 4 slutsteg innan jag hittade rätt...), fast tyvärr går det ut över renheten lite som sagt. VR-1 är renare i sin återgivning.

Jämförelsen med Dynaudio är lite svåra att göra eftersom det var rätt så länge sedan jag lyssnade på den. Men vill minnas att upplösningen upplevs som högre med VR-1.

En sak som jag var lite orolig över när jag först såg VR-1 var att den skulle låta som en liten högtalare, det gör den absolut inte!!! I mitt rum som är några kvadratmeter större än ditt funkar de utmärkt.

Jag brukar tycka om högtalare som låter öppna och där platsar den absolut...

En annan högtalare som jag är rätt så förtjust i är Royd R2, den låter också rätt så öppet, den kan vara värd att också provlyssna.

Jag vet inte om det här inlägget gjorde dig så mycket klokare...


Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2003/06/13 :  10:14:04  Show Profile Send optimus a Private Message
AmericanTabloid: Tackar för de orden...
Du upplevde den aldrig som ljus eller vass?
Hur var basen?
Go to Top of Page

AmericanTabloid
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/06/13 :  11:12:30  Show Profile Send AmericanTabloid a Private Message
Hallo!!!

Nej jag upplevde den inte som vass, föredrog att lyssna med fronterna på. De har visst något dämpmaterial.

Basen var bra, dock inte så väldigt djup (men det är bara i jämförelse med min pi60sig med basmoduler, så jag är lite färgad när det gäller djupbas...).

Men den har pondus som gör att högtalaren låter större än den är.
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2003/06/13 :  11:28:17  Show Profile Send optimus a Private Message
Låter som de är värda en provlyssning...
Ska se om jag hittar någon återförsäljare i närheten av Ystad
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/06/13 :  11:44:07  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Ystad har jag ingen aning om.. Men jag tror att Ljudcenter i Halmstad har ett par. Stod ett par där innan iaf!

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000