HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Audiovector
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

RigorMortis
Member

110 Posts

Posted - 2003/05/18 :  17:07:57  Show Profile Send RigorMortis a Private Message
Hej!
Undrar lite om ni har några åsikter om Audiovectors M1-serie. Jag har bara lyssnat som snabbast på grundmodellen och blev vid det tillfället inte så imponerad. Jag ska dock påpeka att det var en kort lyssning och att högtalarna inte var helt inspelade.

Jag ska byta mina högtalare efter sommaren när skattepengarna trillar in.

Det jag tycker verka vara särskilt med Audiovector är möjligheterna att uppgradera sina högtalare. De är tänkta att drivas med H/K 670 och som det ser ut just nu en Rotel RCD-1070. Skulle detta kunna vara en bra kombination, eller är jag ute och cyklar?

Det optimala ljudet? En fet, mullrande v-twin...

Edited by - RigorMortis on 2003/05/18 17:12:46

JoelH
Member

159 Posts

Posted - 2003/05/18 :  17:13:24  Show Profile Send JoelH a Private Message
Jag tycker att det börjar låta bra vid M1 Super!
Go to Top of Page

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2003/05/18 :  17:52:55  Show Profile Send sulan a Private Message

man ska nog minst upp till super nivå. har lyssnat till hela serien under bra omständigheter. måste säga att den bästa (personligen) är signature... riktigt bra... men som sagt supernivå. annars finns det bättre för pengarna...
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/05/18 :  21:57:02  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Håller med, M1 är tråkig, M1 super är roligare... I Super-prisklassen finns dock andra alternativ... Som också kan vara intressanta...(Amphion Argon 2 o s v.) Om det inte är så att M1 Signature eller Avantgarde är dröm-modellen.

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/18 :  22:24:35  Show Profile Send marens a Private Message
M1 super låter inte heller bra. Den låter konstigt. Audiovector är konstiga. C2:an är rena hängmattan.
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/05/18 :  22:54:43  Show Profile Send n/a a Private Message
marens: kan du vara lite mer tydlig, på vilket sätt låter Audiovectors M-serie konstigt tycker du?

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/19 :  02:15:36  Show Profile Send marens a Private Message
Den (M1 super)låter maskerat och allmänt oneutralt i mellanregistret tycker jag. Ingenting hos ljudet som imponerar på mig iaf, kunde lika gärna ha kostat 3000 spänn och det skulle fortfarande finnas högtalare som låter betydligt bättre i prisklassen.
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/05/19 :  09:20:00  Show Profile Send Soulman a Private Message
Personligen så är jag inte speceillt förtjust i de Audiovector modeller som jag har lyssnat på. Varken M1, M1 Super, M1 Signatur, M3 eller M3 Super passar min smak. Jag tycker de låter lite väl spinkiga och inte speceillt detaljerade. Sedan tyckte inte jag att ljudet "släppte" från högtalaren... Tittar man på de mätningar som Hifi & Musik gjort på dem så har de en svacka runt 3,5 khz. Kanske en anledning till att de saknar en hel del detaljer men samtidgt av en del upplevs som lättlyssnade?? Vad vet jag...

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/05/19 :  11:07:47  Show Profile Send tompa a Private Message
Jag har själv ett par väl inspelade M1 Signature, vilka jag fortfarande är helnöjd med. Har haft dem i två år drygt och under tiden letat efter lämplig förstärkare och CD-spelare, men det har varit svårt att hitta lämpliga partners till högtalarna (min gamla först lät bra ihop med M1-orna, men den saknade en del kraft och var lite till åren kommen). Vet inte om det är jag som är extremt känslig eller om det är Audiovectorhögtalarna, men jag har testat åtskilligt och först nu i vår kommit fram till att Primare (A30.1 + D30.2) var rätt prylar. Nu låter det förträffligt, faktiskt så nära ett perfekt ljud jag har råd att komma; luftigt, naturligt varmt och välupplöst med attack och lagom bas, skimrande diskant (inte vass!)och ett mellanregister där allt går fram, inte minst röster låter hur naturliga som helst.
Om HK är en bra partner till M1-or kan jag dock inte uttala mig om.

tompa
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/05/19 :  11:09:49  Show Profile Send yalpa a Private Message
Det SKA vara en svacka mellan 1kHz-10kHz på högtalare så att man kan lyssna. Däremot har M serien ingen bas, inte i mitt rum iaf.

I många nybyggda lägenheter med gipsväggar, försvinner basen ut till kråkorna och resten ekar så att man blir döv. Det BEHÖVS högtalare på marknaden som klarar såna rum, alla kan inte ha spikrak frekvensgång enligt värsta lts normen.
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/05/19 :  11:34:44  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Den (M1 super)låter maskerat och allmänt oneutralt i mellanregistret tycker jag. Ingenting hos ljudet som imponerar på mig iaf, kunde lika gärna ha kostat 3000 spänn och det skulle fortfarande finnas högtalare som låter betydligt bättre i prisklassen.

Ojdå , du måste verkligen haft otur när du lyssnade på högtalarna om det var så illa. För mig har det varit tvärtom, nästan alla högtalare som jag haft hemma har jag upplevt "maskerat" musiken på något sätt. Antingen genom att dränka mikrodetaljer i överdriven bas eller genom att låta onaturligt" i mellanregister/diskant. Med M-serien har det varit tvärtom, ett mycket naturligt ljud med en ljudbild som helt omsluter mitt lyssningsrum. Dom är dock inte så skoningslöst avslöjande som vissa högtalare (och det är jag tacksam för) men har ändå enormt med luft, mikrodetaljer och atmosfär i ljudet. Jag har själv M3 Super och tycker att ljudet släpper bra ifrån högtalarna. Det är svårt att hitta golvhögtalare med en spelstil som liknar en stativhögtalares men M3 Super är väldigt dynamisk och levande i ljudet.

Röster "kan" låta lite "spröda" men oftast beror det på att man matchar med fel utrustning. Mellanregistret blir (som vanligt) allra bäst med rörförstärkare men de fungerar även bra med förstärkare som Primare, Vincent, Densen eller t o m NAD. Jag gillade däremot inte kombinationen HK + Audiovector lika bra.

Man borde inte sova.

Edited by - n/a on 2003/05/19 11:36:14
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/05/19 :  11:35:15  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>marens

Är väldigt nyfiken på vilka högtalare för 3000kr paret som låter betydligt bättre än Audiovector m1 super. Upplys mig!

Give me my medal because I bleed for it.

Edited by - Akhenaton on 2003/05/19 11:36:28
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/19 :  19:25:51  Show Profile Send marens a Private Message
Stefan 007, vi har väldigt olika ideal och sätt att utvärdera genom lyssning. Jag gillar inte rörljudet t.ex. Jag tycker bättre om att få musiken levererad som den är. Jag tycker särskillt mellanregistret låter onaturligt på Audiovector M1 super. Och som sagt de är lite tröga och maskerar ljudet. De låter konstigt på många sätt. C2:an låter inte bra på något sätt, boomig bas, instängt mellanregister och skrikig diskant.

quote:
Är väldigt nyfiken på vilka högtalare för 3000kr paret som låter betydligt bättre än Audiovector m1 super. Upplys mig!
ALRjordan entry 2M låter mycket bättre. Finns säkert fler men där har du en iaf.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/05/19 :  19:34:04  Show Profile Send ekman a Private Message
=) kul att man inte är helt ensam om denna åsikt iaf
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/05/19 :  21:15:36  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
ekman, hehehehe, tänkte precis skriva ungefär samma sak.

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/05/19 :  21:53:17  Show Profile Send Rebo a Private Message
Jag är själv mycket nöjd med mina m3 avantgarde, men deras övriga modeller har jag knappt hört.

Go to Top of Page

RigorMortis
Member

110 Posts

Posted - 2003/05/20 :  11:38:26  Show Profile Send RigorMortis a Private Message
Oj... verkar vara minst sagt delade åsikter. Får väl ta och göra en ordentlig lyssning själv. Tack för era svar iaf.

Det optimala ljudet? En fet, mullrande v-twin...
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/05/20 :  11:44:30  Show Profile Send Rebo a Private Message
RigorM: Delade åsikter är typiskt för denna ”hobby”. Alltid är det någon som tycker annorlunda.
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/05/20 :  16:04:31  Show Profile Send n/a a Private Message
Ju dyrare prylar, desto mindre delade åsikter är min erfarenhet...

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/20 :  17:59:27  Show Profile Send marens a Private Message
stefan det beror kanske på att för få har testat dem för at ha en åsikt och att åsikten annars är att det kostar för mycket om man inte har testat.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/05/20 :  18:40:31  Show Profile Send ekman a Private Message
ju dyrare prylar desto mer förutfattade meningar och desto färre som verkligen har lyssnar på grejerna i fråga
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2003/06/11 :  11:46:25  Show Profile Send s60761 a Private Message
Hoppar på denna tråd då den har lite om mina funderingar att göra......

Bakgrund: Har ägt ett par Audiovector M3 Signatur, vilka jag var otroligt nöjd med. Har idag Dynaudio 1.8 mk II, vilka jag är hyfsat nöjd med..

Nu beställer jag ett par Audiovector M3 Avantgarde utan att ha möjlighet att lyssna på dem...

GÖR JAG FEL????? Hjälp mig.......

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/06/11 :  11:54:50  Show Profile Send n/a a Private Message
Nej, inte direkt fel. Avantgarden är grymt bra. Jag har själv M3 super men lyssnar ofta på M3 Avantgarde och de är bra mycket bättre högtalare än mina Super. Jag tycker att M3 Avantgarde är väldigt "kompletta" högtalare. Frågan är väl bara om det finns andra högtalare i samma prisklass värda att lyssna på först innan du bestämmer dig. Runt 40000:- finns det ju lite att välja på...

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/06/11 :  11:59:39  Show Profile Send Rebo a Private Message
Enligt de flesta så är det nog alltid fel att köpa utan att ha lyssnat Men om du gillade Signatur så finns det nog risk för att du kommer att gilla Avantgarde också. Har själv inte lyssnat på Signatur, men om man ska tro hifi o musik så ska Avantgarde vara ett stort lyft i jämförelse. Jag har lyssnat på flera betydligt dyrare högtalare efter det att jag köpte Avantgarde, från t.ex. Audio Physic och Sonus Faber, utan att ha blivit sugen på att byta, så man kan nog säga att jag iaf är nöjd än så länge

Jag tyckte mina Avantgarde lät bra direkt ur kartongen men det tar ändå lite tid innan basen når hela vägen fram.
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/06/11 :  12:00:28  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Audiovector M3 avantgarde är en bra högtalare, men den passar inte alla. Mig passade den inte.

Själv har jag övergett Audiovector. Har precis gjort mig av med mina M1 signature för ett par italienska skönheter.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2003/06/11 :  12:24:31  Show Profile Send s60761 a Private Message
Det jag är mest rädd för att Avantgarden ska skilja för mycket från Signaturen åt fel håll..

Det jag är mest rädd för är att den ska vara för "vass" i övre mellan registret (starka "SSS-ljud")... Detta problem fanns inget spår av i Signaturen... Mina nuvarande Dynaudio är lite lite vassa i övre mellanreget.

MMMhh Det lutar åt att jag beställer ett par Audiovector M3 Avantgarde imorgon, olyssnade för 40000:-... Phuu!! hoppas man gör rätt....


- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000