HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför är det inte jordat?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jaha
Member

70 Posts

Posted - 2003/06/07 :  12:14:38  Show Profile Send Jaha a Private Message
Varför är inte hifiutrustning jordad?

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/06/07 :  12:21:20  Show Profile Send Adagio a Private Message
I stort sett all tyngre utrustning är jordad

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/06/07 :  12:27:33  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
I princip skall allting vara jordat i ett rum eller inget.
Man ska helst inte blanda ur säkerhetsskäl.
Det är ju också ovanligt med jordade uttag i svenska hem utom i kök och badrum.
Sedan kan man ju fuska och ändå se till att jorda dom hifiapparater som går att jorda.
Men det kan uppstå problem med brumslingor, så det är inte säkert att det blir bra om man jordar
all utrustning.
Jag har ex.vis en jittermumsare, där det uppstår krypspänningar i höljet när jag ansluter till ett jordat uttag. Mystiskt!
Go to Top of Page

Sentinel
Member

180 Posts

Posted - 2003/06/07 :  12:53:49  Show Profile Send Sentinel a Private Message
Att tyngre apparatur är jordad beror på att tillverkarna inte gör tillräckligt säkra apparater. Alla rum i ett hem är inte jordade pga. att det inte var för länge sedan man antog nya normer angående skyddsjordning i starkströmsföreskrifterna. Om inte risk för överslag till hölje föreligger behöver apparaturen inte heller jordas, därav alla dessa sk. europakontakter.

...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det..
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/06/07 :  13:27:17  Show Profile Send CC a Private Message
Sentiel, konstigt då att hifi-elektronik avsed att jordas även (enligt mina erfarenheter) låter så mycket bättre när den ansluts till jord
Hela idén med skärmade signal o nätkablar osv tappar ju också liksom meningen...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/06/07 :  13:59:11  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Skärmar fungerar även om dom inte är jordade (Faradays bur), åtminstånde avseende instrålning.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/06/07 :  14:41:22  Show Profile Send CC a Private Message
Så även om skärmen inte kopplas mot jord så fungerar den mot instrålning? Intressant... Detta måste ju även då gälla våra plåtlådor som inhyser vår kära hifielektronik?
Men varför påverkas då ljudet av deras inbördes placering gentemot varandra mer när man kopplar dem mot ojordat nätutag? (har märkt tydligt hur illa det kan låta med min förra dac när den placerades ojordad nära slutsteget, för att inte snacka om hur tvburken påverkar när den placeras brevid stereon)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/06/07 :  16:45:40  Show Profile Send f95toli a Private Message
CC: Det beror troligvis på att du "kopplar" ihop referens-jorden i de bägge utrustningarna när du kopplar in dem på ett jordat uttag.

Det finns en hel del missförstånd vad gäller jordning. Man får skilja på referens-jord och skydds-jord. All elektrisk utrustning kan sägas ha en "jord", jord i en krets är den punkt som har den elektriska potentialen noll. Om man har batteridriven utrustning som drivs av +-12 V är allså jord den punkt som har potentialen noll och som övriga spänningar i kretsen har som referens.
I elektrisk utrusning som har jordade uttag är referensjorden kopplad till skyddsjorden (metallstiften på kontakten) och till metallhöljet, om det blir fel på utrustningen så att metalhöljet blir "spänningsförande" ¨kommer strömmen gå till skyddsjorden eftersom det är den punkt i kretsen har lägs potential.

Skyddsjorden har också en annan (ibland ej önskvärd) effekt, eftersom all utrusning har sin refernsjord kopplad till skyddsjorden så kommer man alltså koppla ihop referensjordarna när man ex. kopplar två apparater till en jordad skarvsladd; detta gäller alltså även om denna skarvsladd sedan kopplas till ett ojordat vägguttag.
Detta kan ställa till problem med joprdloopar etc, det är faktiskt lättare att konstruera utrustning som inte är jordad eftersom man då inte behöver tänka på jordbrum osv.

Som Björn-Ola skriver så skyddar skärmar även om de inte är ojordade eftersom det enda "kravet" för en skärm är att man har ett obrutet metalhölje så att inga störningar kan komma in.
I praktiken är det dock oftast bättre att jorda sin utrustning eftersom dt tar en stund att "ta hand" om störningarna, tiden det tar beror eneklt uttryckt på "hur stor" jord man har (energin från störnigarna måste ta vägen någonstans) och nätjorden är "stor".

Många jordar sin utrustning genom att dra en kabel till ett stort metallföremål istället, har man vattenburen värme kan ett element fungera. Det "profesionella" sättet som används i ex. mätlabb (typ universitet) är att ha en massa metallskrot (flera ton) någonstans och ha en speciell "lågbrusig jord" som man kopplar dit, detta kräver dock att man har två separata elsystem (ett normalt och ett lågbrusigt).

Hoppas denna förklaring hjälpte.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/06/07 :  16:50:13  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
CC:

Det är väldigt olika.
Vissa apparater funkar bättre tillsammans med jordade uttag och andra låter lika bra utan.
Själv så har jag mitt nätfilter anslutit till ett ojordat eluttag och det funkar utmärkt ändå.
Men jag har hört talas om fall då slutsteg gett ifrån sig brum när den kopplats samman med ojordade eluttag/nätfilter, men min förstärkare verkar inte ha några problem.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/06/07 :  16:53:00  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Nu kom f95toli och skrev precis samtidigt som jag.
Där fick vi alla en bättre och mer ingående förklaring.
Go to Top of Page

Jaha
Member

70 Posts

Posted - 2003/06/11 :  07:46:06  Show Profile Send Jaha a Private Message
jo, jag menade jorden för min säkerhet...

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/16 :  04:25:45  Show Profile Send Bravo a Private Message
Varefter renoveringar sker så borde ju jordat bli allt vanligare, i rimlighetens namn borde ju även den billigare marknaden följa med i framtiden.

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000