HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Luta högtalarna bakåt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2003/05/21 :  14:52:50  Show Profile Send MartinN a Private Message

Hej

Finns det någon som har provat att luta högtalarna litet bakåt, t.ex. genom att
skruva upp de främre spikesen och ner de bakre spikesen. Vilka var era lyssningsintryck
efter förändringen ?

Själv upplevde jag att jag får en större 3D känsla och att närvaron blir bättre men att
utplaceringen av instrumenten kanske blir litet diffusare. Mycket intressant !

Martin

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/21 :  15:01:09  Show Profile Send marens a Private Message
Det är extremt beroende på högtalarnas konstruktion. Generellt kan man säga att om du litar på att ditt högtalarfabrikat inte är klantskallar, dvs inte har gjort högtalarna så att de sprider sitt bästa ljud åt fel håll, så ska högtalarna helst vara ovinklade.

Man kan som högtalartillverkare designa högtalare ovinklat eller vinklat. Det viktiga är att man är konsekvent och inte struntar i att anpassa konstruktionen efter vilken vinkel man har valt.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/05/21 :  15:06:05  Show Profile Send divander a Private Message
De billiga tweaksen är de roligaste.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2003/05/21 :  15:19:35  Show Profile Send MartinN a Private Message

Att jag i mitt fall fick en förbättring kan bero på att högtalarna är designade för ett
lyssningsavstånd på 3.5 meter och att jag nu bara har möjlighet till 2.5 meter.

Dessa experiment blev nödvändiga när jag i vissa symfoniska inspelningar tyckte mig höra
orkestern för lågt, onaturligt lågt. Efter en liten vinkling blev det mycket mera njutbart,
som natt och dag.

Få se om det finns någon annan som har experimenterat.

Martin
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/21 :  15:24:44  Show Profile Send marens a Private Message
Vad är det för högtalare du har?

Vad menar du med för lågt? För lågt på höjden eller ljudnivån?

Det är ju viktigt att ha rätt höjd från början på högtalarna annars måste de kanske vinklas upp fast då kvarstår ju problemet at ljudet kommer underifrån.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2003/05/21 :  15:31:37  Show Profile Send MartinN a Private Message

Det blir nog svårt att teoretiskt bevisa hur man kan höra höjden
på en inspelning av en symfonieorkester men något med efterklangen
i salen måste det ha. Hursomhelst låter det tydligt som orkestern
sitter djupt nere,nästan under högtalarna när jag hade dem ovinklade.
Efter vinklingen blev det mera som att ha estraden framför sig,
fortfarande litet under.

Mina högtalare är Duntech Statesman, borde vara designade på John
Dunlavys tid.

Martin
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/05/21 :  15:43:57  Show Profile Send marens a Private Message
Som sagt det är ju väldigt beroende på högtalarna specifikt. Det kan vara så att högtalarna "missar" med vissa frekvenser i reflektionen mot golvet när du vinklar upp högtalarna. Reflektionsvinkeln mot golvet hamnar i en vinkel där högtalaren har en svacka vid en frekvens. Kan även vara att klangfärgen på direktljudet ändras, det kan innebära alla möjliga illusoriska effekter på ljudet beroende på vad man spelar.
Go to Top of Page

HasseBasse
Starting Member

46 Posts

Posted - 2003/06/10 :  21:32:26  Show Profile Send HasseBasse a Private Message
marens: "Generellt kan man säga att om du litar på att ditt högtalarfabrikat inte är klantskallar, dvs inte har gjort högtalarna så att de sprider sitt bästa ljud åt fel håll, så ska högtalarna helst vara ovinklade."

Jag har undrat lite över det där. Okunnig som jag är, undrar jag varför man inte ska vinkla högtalarna rakt mot lyssningspositionen? Tillverkas inte elementen för att ha så rak frekvensgång som möjligt just rakt framåt, och även i övrigt vara optimerade för det?

Är jag ute och cyklar? I så fall, varför?

Mvh,
Hasse

Nää, dra mig baklänges på en liten kärra!!!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/06/10 :  21:44:21  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Tillverkas inte elementen för att ha så rak frekvensgång som möjligt just rakt framåt, och även i övrigt vara optimerade för det?
Ute och cyklar är du definitivt inte men det är även så att delningsfiltret brukar vara spridningsoptimerat för så bra respons rakt framåfrån högtalaren eller där man förväntas sitta och lyssna på högtalaren.

Många högtalare har "lober" i sitt vertikala spridningsmönster (vilket till största delen bestäms av hur filtret är gjort) alltså att vissa frekvenser dämpas i vissa vinklar vetikalt från högtalaren. Lutar aman då högtalaren så att den inte riktar huvudloben mot lyssnaren så kommer ljudet att bli sämre. Trots att t ex diskanten kanske är lite uppåtvinklad i designen så låter det bättre så eftersom filtret är optimerat för den lyssningsvinkeln. Handlar om skillnaden i avstånd från de olika elementen och fasrespons mm. Är högtalaren designad med filter och allt för att stå rakt upp och sprida framåt med helt lodrät baffel så är risken stor att den inte låter lika bra vinklat. Det förutsätter som sagt att man brytt sig om att konstuera högtalaren på ena eller andra sättet från början. Har man struntat i det så vet Gud vilken vinkel som högtalaren låter minst dålig i.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/06/16 :  04:28:30  Show Profile Send Bravo a Private Message
Högtalaren brukar ju vara anpassad för en viss lyssningsposition, sitter man annorlunda än denna kan ju vinkling vara ett alternativ.

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000