HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kablar o däck!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/06/07 :  12:10:59  Show Profile Send Adagio a Private Message
Har ni problem att förklara för icke hifi-intresserade att kablar faktiskt gör skillnad.
När jag häromdagen lånat hem ett par högtalkablar och en arbetskamrat såg dom liggande på jobbet ställde han sig frågande till om kablar gjorde någon skillnad när han sedan fick höra priset trodde han att jag skämtade, enligt honnom skulle man kunna köpa tre hela hifi anläggningar för den summan.
Eftersom de flesta människor har ett förhållande till bilar brukar jag ofta dra den paralellen och liknelsen.
Kablarna har samma funktion som däcken på en bil, på en standardvagn blir skillnaden i köregenskaper inte så stor men fullt märkbar. Jämför standard/lågprofil, även saker som buller och bensinförbrukning kan påverkas.
Men på en högprestandabil eller tävlings-bil är däckval direkt avgörande, både i formel-1
och rally är det ofta däckval som avgör tävligen.
Däcken liksom kablarna är det som överför kraften/signalen från motor,transmission/slutsteg till vägen/högtalaren.
Högtalaren fungerar söm en väg den utgör det motstånd som bilen/stereon skall driva, det finns raka breda släta vägar där man kan köra vilken bil som helst ganska snabbt och det finns vägar med kurvor och backar, vad man föredrar beror på smak och val av maskin.
Även lyssningsrummet påverkar på samma sätt väder och temperatur påverkar köregenskaperna. Dessa liknelser kan nästan alla förstå och man kan dra många andra liknelser till bilsport inte minst kostnadsförhållanden man får ju en skoda som tar dig från punkt A till punkt B för 70000 och en ferrari för 3 mille tar dig liktförbannat mellan punkt A till B men det är ändå en viss skillnad.
Men för den oinvigde är upplevelsen ointressant liksom att det kommer ljud ur en Star-anlägning frå Ö&B för 3000 där både cd, dvd, reciver och 5 högtalare ingår, kommer det bara ljud från en hi-end anläggning för 300000, om man ska hårddra det.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/06/07 :  12:23:55  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Ja, synd bara att prislappen och kablens egenskaper inte hänger ihop. Dyr kabel är långt ifrån alltid bra kabel. Tvärtom verkar det som.

Edited by - Mr.Älg on 2003/06/07 12:24:24
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/06/07 :  12:38:19  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Bra analogi. Den ska jag komma ihåg.

Min granne var inne för ett tag sedan och tittade på min anläggning.
Han är musikintresserad och hämtar hem mycket musik från internet.
När han frågade om jag gjorde det samma så svarade jag att det är ointressant för mig. Det låter helt enkelt för dåligt.
Han blev förvånad. Själv hör han ingen skillnad.
Det slog mig då att större delen av befolkningen förmodligen inte gör det heller.
Helt enkelt för att deras anläggningar är för dåliga.
Det är beklämmande för oss som uppskattar bra ljud.
Om större delen av befolkningen tycker MP3 låter helt okej, hur kommer då den framtida utvecklingen av hifi och musikdistribution se ut?
Har DVD-Audio och SACD någon chans? Kommer t.o.m. CD att försvinna och vi alla tvingas att ladda hem filer från nätet av tvivelaktig ljudkvalitet?
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/06/07 :  12:42:41  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Vi har ju å andra sidan väldigt bra och rejäl hjälp av hifiintresserade människor som Mr Älg, det skall nog gå vägen

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Atlas
Member

173 Posts

Posted - 2003/06/07 :  12:44:14  Show Profile Send Atlas a Private Message
Björn-Ola:
Jag ryser när jag tänker tanken

Om du tror att du vet allt är du dåligt underrättad..

Edited by - Atlas on 2003/06/07 12:44:31
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/06/07 :  12:44:20  Show Profile Send Adagio a Private Message
Hoppas inte det går så långt. Det är dock lite synd att det skall lanseras nya standards
innan de gamla hunnit utvecklas till sin fulla kapacitet, se på förhållandet vinyl vs. CD och nu CD vs. SACD o DVDaudio.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/06/07 :  12:52:15  Show Profile Send Adagio a Private Message
Mr Älg: Det är inte alltid så att man får vad man betalar för men för min del är det ingen tvekan om att dyrare produkter ofta har bättre ljud, vill man köra regumera till sin nya Porsche så är det helt OK för mig.
Därmed inte sagt att man inte kan köpa bra billiga kablar, för några hundralappar kommer man ljusår från lakritssnörena. Men för de som är på Formel-1 nivå duger nog inte vilka däck som helst. Jag räknar mig deffenitivt inte dit, kanske Porsche-callange

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/06/07 :  16:47:41  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
"Kommer t.o.m. CD att försvinna och vi alla tvingas att ladda hem filer från nätet av tvivelaktig ljudkvalitet?"

Risken verkar ju faktiskt finnas. Men troligen kommer kvaliteten på det man laddar ner bli bättre så småningom, när fler får bredband och faktiskt kan ladda hem musiken i CD-kvalitet eller bättre på några minuter. Mp3 i 128k kan låta helt OK om det är ljud på orginalskivan och man använder en bra encoder. Men det är inte ofta.

DVD-audio och SACD är bra, men det vore ju trevligt om inspelningarna som görs blev så pass bra att dom kom upp till den nivå som CD faktiskt erbjuder. Det är det mycket få inspelningar som gör, tyvärr. Jäkla märkligt att en del nya skivor låter så dåligt att man har skivor gjorda på 70-talet som låter bättre vad gäller brusnivå, dynamik, frekvensomfång etc.




Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/06/07 :  17:03:57  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Kan ju ha att göra med att det är OK med sämre, billigare, mindre och allt som kostar pengar är skumt....

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/06/07 :  22:00:48  Show Profile Send Aton a Private Message
Björn-Ola: Vi ser väl redan en utveckling åt det hållet du beskriver med alla dåligt producerade CD-skivor som blåser lite liv i en On-Off stereo för 1500:- men som låter illa i en fin anläggning... Trots att det inte är nåt fel på musiken alltså
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/09 :  13:56:34  Show Profile Send divander a Private Message
Jämförelsen med bilar är bra. Den fungerar i många sammanhang och bilar har de flesta lite erfarenhet av. Jag jobbar en del med klockor på ett urmakeri. Dör använder jag ofta jämförelsen med bilar. Då brukar de flesta förstå.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/06/09 :  14:32:38  Show Profile Send Ayn a Private Message
Jag tycker att MP3 i 192kbps låter rätt okej faktiskt. Visst, klart och tydligt inte lika bra som musik från CD, men från det till att det är beklämmande dåligt vet jag inte om jag kan hålla med om. Men alla har vi olika toleransnivåer...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2003/06/09 :  15:28:54  Show Profile Send Tobias a Private Message
Intressant det där att jämföra bilar och stereoanläggningar. Jag har också gjort den jämförelsen, men lite annorlunda.
Jag har tänkt bilen som stereoanläggningen och vägen/vädret som rummet/möblerna. För att göra nedanstående lite mer lättläst (?) har jag färgat texten om stereoanläggningen/bilen grön respektive blå

Förstärkarens/Motorns kraft förs över via kablarna/drivaxlarna till kopplingen mellan anläggningen och rummet / bilen och vägen d v s högtalarna/däcken.

Olika högtalare/däck kan vara av lika hög kvalitet, men vara anpassade för olika rum / vägar och väglag. För att det ska fungera bra måste man välja rätt typ av högtalare/däck till det rum/väg och väglag man tänkt spela i/köra på. Gasar man på med stativhögtalare/racingslicks i en stor konsertsal/underkylt regn är risken stor att något går sönder.

I fallet med kablarna/drivaxlarna är det iallfall helt klart att de inte får ha för liten tvärsnittsarea. Men det beror ju också lite på vilket material man använder. Längre än så vågar jag inte dra liknelsen med kablar/drivaxlar. Kanske är det lika bra att tvinna drivaxlar som det är att tvinna kablar?


Edited by - Tobias on 2003/06/09 15:31:10
Go to Top of Page

Mikael
Starting Member

12 Posts

Posted - 2003/06/11 :  03:56:57  Show Profile Send Mikael a Private Message
Ett problem med jämnförelsen med däck är att din polare nog fortfarande inte förstår varför du behöver så dyra "däck" till din anläggning. Fysiska skillnader mellan olika däck kan man ju förstå gör skillnad i köregenskaper. Skillnader mellan olika kablar förklarar inte lika lätt skillnad i ljud. Därmed inte sagt att skillnaden inte finns där.
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2003/06/11 :  09:22:32  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Det som är bra med dyra kablar är att du kan imponera med dom även om dom inte skulle "låta" så bra!!
Vad det gäller MP3, så den bästa kommentar jag hört/sett om detta format var Sladd´s oförglömliga jämförelse på Arken mässan!
Klockren!

Dont look back. Something might be gaining on you...

Edited by - Ledzepp on 2003/06/11 09:26:08
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/06/11 :  09:35:30  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Björn-Ola: Vi ser väl redan en utveckling åt det hållet du beskriver med alla dåligt producerade CD-skivor som blåser lite liv i en On-Off stereo för 1500:- men som låter illa i en fin anläggning... Trots att det inte är nåt fel på musiken alltså


Faktum är att det du pekar på var ett problem för mig.
Jag lyssnar på klassiskt men också nyproducerad rockmusik, och allt oftare märker jag att nyutgivna skivor låter ljust och vasst.
Så justerar man anläggningen så den låter bra med klassisk musik, så går det överhuvudtaget inte lyssna på vissa rockskivor.
Det har gått så långt att jag skaffat mig en digital EQ för att överhuvudtaget kunna göra vissa skivor lyssningsbara.
Jag har nu olika kurvor jag kan plocka fram beroende på vad jag lyssnar på.
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2003/06/11 :  10:53:19  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Jag tror inte att det är någon fara att vi kommer att bli hänvisade till att ladda ner mp3:or av dålig kvalitet. Tvärtom, nu när fler och fler får tillgång till "riktigt" bredband (10mbit/s) och snabbare, kommer behovet av att komprimera ljudet till mp3 att försvinna. Snart finns det ingen anledning att ladda ner mp3, när man kan ladda ner originalljudet på någon minut.
Go to Top of Page

bjoben
Starting Member

38 Posts

Posted - 2003/06/11 :  14:07:14  Show Profile  Visit bjoben's Homepage Send bjoben a Private Message
kan man inte förklara kablarnas betydelse med att jämföra hur pass stor del dom faktiskt utgör jämfört med andra elektriska kompontenter (i storlek och omfång) i tex förstärkaren eller högtalaren.
bara en tanke.

Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/06/12 :  21:45:30  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Ja, däck var en rolig grej. Jag minns att en biltidning satte på
lågprofil däck på en audi..Var väl 225/50 mot standard 195/60.
Dom kapade åtta sekunder på ett varv på en bana. Det är alla detaljer
jag kommer ihåg. Åtta sekunder är ju ett ljusår i dom sammanhangen.
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/06/12 :  21:56:23  Show Profile Send mag a Private Message
Där är en stor skillnad, när det gäller ett däck byte är det betydligt lättare att verifiera en förbättring/sämring....bara att titta på klockan.

Tankvärt kan kanske också vara att däcken är det som påverkar en bils varvtider mest, är det så med kablar i hifi sammanhang Tror inte ens sladdkungen sladd tycker/tror det






//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath

Edited by - mag on 2003/06/12 22:19:34
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/06/13 :  08:22:38  Show Profile Send Adagio a Private Message
Det är min fasta övertygelse att det är kablarna som gör att ett system blir perfekt eller bara halvbra... nae jag bara skoja men även om skillnaden är marginell kan det göra att alla bitar faller på plats eller stjälpa ett helt system, typ som däckval.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/06/13 :  14:16:04  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag var länge inbitet skeptisk till kablars påverkan (annat än ytterst marginell påverkan)... men i takt med att jag sjönk ner i hi-fi-träsket så insåg jag att det är skillnader.

*suck vad bittert det var att svälja sina egna fördomar*

Därmed inte sagt att det nog finns lite mycket hokus-pokus i kabelbranschen även om människor förvisso hör olika saker...

Nu mer försöker jag vara öppen för även till synes obetydliga komponenter kanske påverkar ljudet, men att man kanske inte kan höra den påverkan i alla kombinationer av anläggningar.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/06/13 :  18:37:21  Show Profile Send Adagio a Private Message
Ett bra system låter bra vad det än är för kablar men skillnaden mellan olika kablar blir större och mer påtaglig ju bättre stereon är, på ett dåligt dito är skillnaden inte lika stor, men det finns ändå förbättringar att hämta.
Kabeln är den enda kontakten mellan de olika delarna som din stereo har, och det är den komponent med längst signalväg i stereon, förutom spolar i filter mm.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/06/13 :  19:06:09  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Ang. debatten eller snarare åsikter om att ladda ner MP3
Vad tycker ni om patentintrång, dvs bygga HiFi och sälja utan utveklingskostnader?
Jag kan tycka att det är ok att ladda ner några MP3-låtar från nätet, men om man gillar musiken skall man betala för skivan eller ? Vad säger du om detta sladd, du som värnar (helt riktigt enl. mig) om "riktiga" butiker inte nät, gråimport etc.?
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/06/14 :  00:12:52  Show Profile Send mag a Private Message
quote:
Det är min fasta övertygelse att det är kablarna som gör att ett system blir perfekt eller bara halvbra... nae jag bara skoja men även om skillnaden är marginell kan det göra att alla bitar faller på plats eller stjälpa ett helt system, typ som däckval.


Sant (om man nu tror på kablar), så du har nog en bra poäng med jämförelsen ändå

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.68 sekunder. Snitz Forums 2000