HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vad behöver man för att mäta?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/06/06 :  16:26:01  Show Profile Send brumel a Private Message
Hej på er!

Trist och regnigt idag (jasså är det Nationaldag idag). Det gick jag helt miste om.

Hursomhelst. Håller på att prototypa en monitor högtalare. Behöver nog mäta upp den i något skede innan den går vidare. Har ingen mätutrustning. Jag klarar mig väl utan oscilloskop och tongenerator. Behöver nåt slags mick och bättre ljudkort iaf. Frågan är vad för en mick?

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2003/06/07 16:20:13

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/06 :  16:45:17  Show Profile Send celef a Private Message
billigast är att skaffa en panasonic-kapsel och bygga din egen mik. dyrare är att skaffa en behringer mätmik och en mikförstärkare med 48v fantommatning. jättedyrt blir det att skaffa en earthworks med tillhörande mikstärkare, men oj så bra det blir!

sound pollution
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/06/06 :  16:52:30  Show Profile Send brumel a Private Message
Mnja. Bygga en mikrofon tror jag inte jag klarar (ännu). Vad kostar en sån där mätmick då?

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/06 :  17:03:51  Show Profile Send celef a Private Message
att bygga en mätmik på en panasonic-kapsel är inte så svårt, kolla bara: http://www.speakerbuilder.net/web_files/Articles/diymic/diymicmain.htm

sound pollution
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/06/06 :  17:12:35  Show Profile Send n/a a Private Message
Celef: Har du något tips på var man hittar
Panasonic-kapslar av bra klass.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/06 :  17:20:37  Show Profile Send celef a Private Message
"Celef: Har du något tips på var man hittar Panasonic-kapslar av bra klass."

mina wm-60ay och wm-61a fick jag genom r&k gruppen i täby, men de säljer bara till företag.

sound pollution
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/06/06 :  17:36:03  Show Profile Send n/a a Private Message
Då tackar jag för det så länge. Är det någon som har provat att köpa direkt från Svenska Panasonic jag har hört bakvägen att det inte blir någon försäljning annat än vid minimi-order om ganska många.

Datablad:http://www.panasonic.com/industrial/components/rec_mic.htm

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/06 :  18:24:34  Show Profile Send Xover a Private Message
http://www.linkwitzlab.com/sys_test.htm#Mic

Detta har väl gurun Linkan redan beskrivit nog så bra inklusive den moddning man måste göra på kapseln.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/06/06 :  21:18:12  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Brumel: Jag har faktiskt byggt min mic, det är som celef säger enklare än man tror, sedan kan man ju välja om man skall ge sig in på mic-stärkare eller ej.

Jag skulle oxå kunna tänka mig panasonic-kapslar, försökte med minic, men det var lika mycket liv som faraonernas förfäder. Men har ingen firma...

/L

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/06/07 :  00:43:40  Show Profile Send brumel a Private Message
Minic verkar vara stendöa. Men om man köper lsp lab så får man ju en mätbox. Den kanske duger men man behöver nog en riktig mic preamp. Som gärna går att ha i datormiljö.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/06/07 :  10:13:37  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag har lsp-lab och det fungerar helt OK, även mätboxen.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/07 :  12:20:21  Show Profile Send celef a Private Message
"Men om man köper lsp lab så får man ju en mätbox. Den kanske duger men man behöver nog en riktig mic preamp. Som gärna går att ha i datormiljö."

llab innheåller en enkel mikamp i mätboxen för panasonicliknande-kapslar, men tyvärr tycker jag inte llaben når upp till den kvalitet som lspcad har, långt därifrån!

"Jag har lsp-lab och det fungerar helt OK, även mätboxen."

har du god repeterbarhet med llab?? jag fick olika resultat varjegång när jag mätte, urusel repeterbarhet!! dock har llab många goda funktioner! ;)

sound pollution
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/07 :  12:50:54  Show Profile Send celef a Private Message
behringer shark + 8000 för 1000:-, värsta klippet: http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=14413


sound pollution
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/06/07 :  14:10:47  Show Profile Send n/a a Private Message
Jo, jag tycker att repeterbarheten är riktigt skaplig (bra). Jag har dock tagit för vana att kalibrera om inför varje större mätomgång (när det är noga) både när det gäller frekvens och impedans. Det är dock inte lika bra som Clio'n jag sålde för några år sedan men man får som vanligt vad man betalar för. LSP-cad är ett riktigt bra program och det rekomenderas varmt, det saknar dock möjligheten att göra vattenfallsmätningar. Det var huvudannledningen till att jag skaffade lsp-lab.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/07 :  15:11:47  Show Profile Send celef a Private Message
"LSP-cad är ett riktigt bra program och det rekomenderas varmt, det saknar dock möjligheten att göra vattenfallsmätningar."

jag har ett flertal ggr "tryckt" på mr. johansson om att lägga till vattenfallsberäkning i justmls, tyvärr är det lågprioriterat! men om många trycker på så kanske!

"Det var huvudannledningen till att jag skaffade lsp-lab."

jag lyckas inte ens repitera vattenfallsmätningar i loopback-koppling med llab, så illa funkar den i min dator!!


sound pollution
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/06/07 :  15:39:28  Show Profile Send brumel a Private Message
H&M har väl lsplab. Som dom gör vattenfall med. Eller är det Clio. Jag tror hursomhelst att miken och mikingången är viktigast. Lsp cad har en trevligare filtereditor med möjlighet att göra seriefilter, labben är snyggare. Ja egentligen vill jag ha båda.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/07 :  15:46:35  Show Profile Send celef a Private Message
"H&M har väl lsplab. Som dom gör vattenfall med. Eller är det Clio."

clio!

"Jag tror hursomhelst att miken och mikingången är viktigast."

nja, mkt beror på koden, alltså hur programmet är skrivet.

"Lsp cad har en trevligare filtereditor med möjlighet att göra seriefilter, labben är snyggare."

det som är praktiskt och funktionellt är snyggt för mig! :)

"Ja egentligen vill jag ha båda."

det är bra att ha många "teststationer", det minimerar felen.

sound pollution
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2003/06/07 :  22:18:15  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
celef: Vad använder man sharken till förutom mic-preamp och ph-matning??? Mäta rummet ??

/L

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/08 :  00:14:04  Show Profile Send Xover a Private Message
Jag anser att mätmikrofonsracet är överstökat i och med länken till Linkwitz Labs hemsida om inte han kan vem kan då!
Hans beskrivning av vad som behövs och hur man tillverkar det man behöver är väl helt komplett.

Om man har råd så kan man köpa en mätmikrofon från någon av de tiotal tillverkare som finns men... då får man ett svart hål i plånboken.
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/06/08 :  03:27:18  Show Profile Send Larsen a Private Message
Celef:

Har LspCad standard möjlighet att simulera seriefilter?
Jag vet att Pro har det.

Är ute efter ett simuleringsprogram och jag vill egentligen ha LspCad Pro men det är en hel del kulor det kostar.
Gillar för övrigt seriefilter så det är kul att ha möjlighet till simulering av det.
Pro har iof filteremuleringen och den skulle vara ett stort hjälpmedel också... dessutom polarplotten...

Sorry brumel, om jag var off topic i din tråd.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/06/08 :  18:11:15  Show Profile Send brumel a Private Message
Så vad har jag kommit fram till so far.
1. Man behöver en linjär lågdist mätmik modell kondensatormik med elekret.
2. Den behöver phantommatning från mikförstärkare eller dylikt.
3. Man behöver en mätbox för att mäta impedans och småsignalparametrar från element.
4. Man behöver ett bra mätprogram som kan kalibrera miken/mikarna.
5. Sist men inte minst behöver man ett bra ljudkort med 48khz sampling.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Didde
Member

145 Posts

Posted - 2003/06/09 :  17:20:39  Show Profile Send Didde a Private Message
Är det nån som kan göra en lista på vad man behöver rent komponentmässigt om man ska bygga en egen mätmic och Nagref´s micförstärkare...försökt tyda skisserna på hans sida...men e inte så bra på de :)
Thomas

"De e bara å spackla"
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/06/09 :  17:28:35  Show Profile Send Xover a Private Message
Se tidigare länk till Linkwitz Lab men läs nogsamt hans bibliografi om du är tveksam.
Där finns allt du behöver veta om högtalarmätningar.
Go to Top of Page

Didde
Member

145 Posts

Posted - 2003/06/09 :  18:19:20  Show Profile Send Didde a Private Message
Som sagt så e jag ingen höjdare på elektriska kopplingscheman...vad alla trekanter och alla andra symboler betyder...men det går väl allt lära sig.

"De e bara å spackla"
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/06/09 :  20:02:24  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Ett komplement till brumels lista ovan för att kunna ta upp småsignalparametrar.
6. En noggrann våg.
7. En klump bluetac.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/06/09 :  20:03:53  Show Profile Send brumel a Private Message
Linkan vill få oss att tro att man måste krångla med pcb:n på capsulen. Pilligt och svårt. Nej jag vill ha tag i en kalibrerad mik från liberty instruments. Och sen ett usb kort med fantommatning.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000