Jag har ett nytt projekt på gång och undrar om det är någon som kan hjälpa mig??? Jag vill bygga ett så enkelt försteg som möjligt med 2-3 ingångar och volym. Kan man använda en potentiometer tex. ALPS 10Kohm och en växlande brytare? Är det någon som har något liknande vore det trevligt med synpunkter och tips. Tack på förhand!!!
Jag tror nog den är riktigt bra men jag skulle vilja ha en ännu enklare variant om det är möjligt? helst inga komponenter alls förutom "potten" och brytaren. Tack ändå!!
Välj bort nätdel och OPampen så har du ett enkelt försteg köp en svindyr låda( för det har du råd med då du skippar resten av projektet)stoppa in prylarna och kör! kan inte bli enklare.
Föreslår shuntvolymontroll med ca 10 K in och 50-100 K shuntad pot. Behövs bara ingångsväljare och signalkällor med tillräckligt hög inspänning sedan...
borge: Pröva http://homepages.tcp.co.uk/~nroberts/shunt.html du skall sätta poten i stället för Ry. Finessen med shunt är att kvaliteten på poten skall vara lite mindre kritisk. Å andra sidan kostar det ju inte nåt värst heller. En Alps RK27 funkar utmärkt (Farnell). Skulle RK27 var för dyrt funkar Alps RK18 (Elfa) bättre och vill du bara testa lite kan RK9 (Elfa) funka bra också. Pröva som sagt 10 K serie (rx) och en pot på 50-100 K. Vill du riktigt skoj använder du en Elna 24 pol omkopplare i audioutförande. Motståndsvärden enligt länken.
Swede: Jag jobbade ju samtidigt. Säkert. Jag lovar...