HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 löstagbart bakstycke på högtalare...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/06/06 :  14:22:21  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Tjena,
jag tänkte till en början köra med ett bakstycke som är löstagbart för att kunna labba lite enkelt med dämpning och basreflexrör och placering av delningsfilter osv på mina ProAc-kloner.
ska ju va ett sätt som smidigt kan bli permanent när man känner sig redo..
Det jag tänkte är att borra skruvhålen och sånt. Stryka ett tunnt lager silikon på endträet som får torka, och sen skruva fast bakstycket som vanligt... borde väl bli tillräckligt lufttätt? Några nackdelear med att använda silikon på detta sättet?
När man sen vill permanentmontera bakstycket (så att man kan fanera osv...) så får man helt enkelt pilla bort silikonet.
Jag har dessutom strukit ett tunt lager silikon runt elementhålen på nedsänkningen för att få det riktigt tätt där. Några nackdelar med detta?

Mvh / Simon

illbatting
Member

83 Posts

Posted - 2003/06/06 :  15:17:50  Show Profile Send illbatting a Private Message
du kan ju kanske köra en tätning typ fönsterlist eller någe så slipper du pilla så mycke senare.
jag köpte förut en tätningslist på ett glasmästeri som var självhäftande och i dimension ca 6*2 mm den funkade bra

oops did i do that!?!?
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/06/06 :  15:55:20  Show Profile Send Belker a Private Message
Jag har gjort exakt vad du beskriver så sent som igår!. Jag använder en aluminiumplåt + MDF. Alu-plåten tätar bra mot silikonet. Drar åt det hela med maskinskruv i förbindningsmuffar. Bilder kommer...

Varning för silikon: Om du ska måla/lacka/limma där silikonet satt kan det bli problem. Inget fastnar där silikon har nuddat!

Ljudmässigt finns det nog bättre material än silikon. Bitumengegga (finns som lim till tjärpapp) t.ex. dämpar vibrationer bättre än silikon, har jag för mig. Om man bara tar ett mycket tunt lager silikon spelar det nog ingen större roll.

Mvh
/mårten
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/06/06 :  16:35:45  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
Ok, bra att du skrev det där med att inget fäster på det silikon har nuddat! Jag hade ju nämligen tänkt limma där senare när det ska sitta på permanent. Blir nog att köra tipset med fönsterlist istället. Ska försöka hitta en så tunn som möjligt.
Hur menar du med aluminiumplåt förresten? Är hela baksycket av aluminium??

/Simon
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/06 :  16:48:35  Show Profile Send celef a Private Message
jag kör med fönstertätningslist, funkar mkt bra!

sound pollution
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/06/06 :  16:48:40  Show Profile Send Belker a Private Message
Ja, det är en liten rackare, 25x18, så hela bakstycket kan tas av. Den kommer inom några timmar att se ut så här: http://w1.821.telia.com/~u82104203/monitor10.jpg.
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/06/06 :  16:50:06  Show Profile Send Belker a Private Message
Celef: Har du hunnit utvärdera gipsexperimentet? Tycker det borde funka bra!

/Mårten
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/06/06 :  17:00:08  Show Profile Send celef a Private Message
"Celef: Har du hunnit utvärdera gipsexperimentet? Tycker det borde funka bra!"

nej jag har inte gjort nåra seriösa experiment, men jag inbillar mig att det funkar väldigt bra, i "knogtest" så ringer lådan mkt mindre med gips än utan, men lådan var mkt klent byggd i ursprungsskick.

sound pollution
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/06/06 :  21:19:37  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
De hade bara inne ganska tjocka lister på Silvan när jag var där och kollade idag, så det blev ingen sådan. Jag är lite inne på att skära väldigt tunna remsor av bitumen och täta med ...

Simon
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000