HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tag Mclaren
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mats
Member

123 Posts

Posted - 2003/06/06 :  13:46:56  Show Profile Send mats a Private Message
Hej alla glada..

Tänkte höra av er som har lyssnat på tag mclaren dvd32r vad ni har för åsikter om denna..samt även om ni har lyssnat på Avr 192r.
Har själv en avr32 som inte har de senaste dacerna så är lite undrande om det kan vara värt att spara ihop de 50000 eller 60000 som krävs för att uppgradera till avr192r..Tack på förhand..

/Mats

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/06 :  13:54:32  Show Profile Send Knoppen a Private Message
32:an har fina AKM DAC:ar. Några revolutionerande skillnader ska du inte förvänta dig. Skillnaden är nog mest antalet nya surroundformat, analog 5.1-ingång (7.1 in?), bildprocessor, balanserade ut(?), m m. Har dock ej lyssnat jämfört dem, bara lyssnat kort i butik på 32:an och det säger ju väldigt lite om hur det låter.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

mats
Member

123 Posts

Posted - 2003/06/06 :  14:57:34  Show Profile Send mats a Private Message
Hej Knoppen..
Vad hade du för intryck på avr32 i butiken? Sen så undrar jag om det här med bypass och hur stor skillnad det kan tänkas göra (är det värt 10.000 som det skulle kosta mig med de nya dacarna samt bypass enligt dig??).
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/06 :  15:07:43  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Mitt intryck från butiken är så pass opålitligt att jag inte uttalar mig om det. Om jag säger att det var jättebra så behöver det ju inte betyda att det är sant, och tvärtom.

Om jag själv har AV32R och eventuellt funderar på att byta upp mig så skulle det isåfall vara om jag saknade någon av finesserna. Jag skulle inte vara orolig för att AV32R eventuellt skulle låta dåligt. Många inom hifisvängen är ständigt oroliga för att något är fel på ljudet. Och kommer man hem till dem och lyssnar så är det heller inte ovanligt att det finns påtagliga defekter i ljudet. Det beror då oftast på olämplig akustisk lyssningsmiljö och dåliga högtalare. Elektroniken brukar i jämförelse vara av mycket bättre kvalitet.


/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

mats
Member

123 Posts

Posted - 2003/06/06 :  15:13:20  Show Profile Send mats a Private Message
Ok..Tack för svaren knoppen

Trevlig help på dig
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/06/06 :  15:40:59  Show Profile Send Margaux a Private Message
Jag är i samma sits, dvs har grundvarianten AV32R 5.1 med 96Khz DAC:s. Köpte den 1999 men har också funderat på att uppgradera men skjutit på det flera gånger.

Jag planerar just nu att uppgradera till DualSharcs i höst (när jag sparat ihop till de 30 000 kr det kostar). Om man tror alla som uttalat sig om DS-varianten så skall det ge en signifikant förbättring - ja rent av vara bland det bästa som finns i processor väg idag. Många bitar små blir ju till slut en hel del: Förbättrade DACs, förbättrad strömförsörjning samt rumsrequalisering). Jag vet inte om det är värt det men jag kommer att vara olycklig om jag inte gör uppgraderingen men har vetskapen att det kan bli ännu bättre (har åtminstone sjukdomsinsikt). Måste säga att jag är väldigt nöjd med ljudet som det är idag.

Egentligen behöver jag inte bypass eftersom jag kör med digital signal in från DVD32R som ju dessutom har synkade klockor (gör faktiskt skillnad). Nu ingår bypass i DS uppgraderingen. Kanske kan man få nytta av den för att kunna köra SACD och DVD-Audio senare. Det är ju ett elände för hela branschen det här med de digitala gränssnitten till hi-res formaten eller snarare - brist på digitala standard gränssnitt :-(.

Detta är väl det enda negativa som skall sägas om DVD32R. För pengarna är det nog svårt idag att få en bättre CD-transport kombinerat med bättre bild. Men om man är intresserad av hi-res format och progressive scan, linjedubblering m.m. blir det nog väldigt dyrt när tiden är mogen för uppgradering.

Måste till sist säga att mitt Tag system är den bästa investeringen jag gjort. Det finns säkert bättre system men vad gäller helheten (kvalitet, funktionalitet, customer service, uppgraderbarhet) så tycker jag att de är suveräna.

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

mats
Member

123 Posts

Posted - 2003/06/06 :  15:53:29  Show Profile Send mats a Private Message
Hej Margaux

Är ju bra sugen på en dvd32..Jämförde du den mot andra bra dvd spelare??Har idag en Onkyo som kostade 5000 för ett par år sen och vill ha en dvd spelare med bra cd ljud.
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/06/06 :  16:14:01  Show Profile Send Margaux a Private Message
Jag förstår dig. Det är enkelt att bli förälskad i den :-). Eftersom jag själv är försälskad i den så skall du ta allt jag säger med en nypa salt (precis som du skall göra när jag säger att min dotter är sötast i världen).

Skämt åsido. Jag har jämfört vilket dock inte är så lätt. Om man jämför med CD-spelare finns det bättre (ex Wadia eller Linn). Problemet är ju att man då inte egentligen behöver processorn som ju har egna DAC:s). Om du däremot vill använda Processorn som försteg skall man jämföra med transporter och då finns det nog ingenting som är bättre än DVD32R. Anledningen är att denna ju synkar sin klocka mot AV32R med slutresultatet att jittret blir minimalt. Jag har svårt att tänka mig att någan annans transport skulle kunna ge bättre ljud eftersom denna inte går att synka med AV32R.

Tidigare ägde jag en Pioneer 717 som för några år sedan var den som ansågs ha bäst digital signal ut av mainstream DVD-spelarna (kostade trots allt 9000 kr på den tiden). Skillnaden var påtaglig både för CD och Dolby Digital när jag uppgraderade till DVD32R även utan synk. Även bilden var betydligt bättre.

En apparat som DVD32R handlar nog till sist mycket om känsla. Kvaliteten, utseendet, toppmatningen m m. Om det bara är bättre ljud man är ute efter är det nog mer kostnadseffektivt att bygga absorbenter som knoppen säger. Men det har jag ju redan gjort.....

P.S Det är härligt att vara försälskad

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

mats
Member

123 Posts

Posted - 2003/06/06 :  16:28:49  Show Profile Send mats a Private Message
Jo du har så rätt..Den e ju så läcker..I och med att jag har en rätt så gammal och billig dvd så borde det ju bli skilllnad på nått plan sen om det är värt det vet ju bara min plånbok :)..

Vad har du gjort för förbättringar av rummet och kan du förklara för en lekman vad det gjorde för ditt ljud (bio samt hifi)..Har själv inte gjort något åt rummet..
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/06/06 :  21:05:20  Show Profile Send Margaux a Private Message
Mats,

Det finns ganska mycket om akustik i forumet - använd sökfunktinen. Du kan titta på mitt rum här:

http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=12967

Faktum är att rummet påverkar ljudet mer än något annat. Man kan säga att ha en fin anläggning i ett obehandlat rum är som att köra Porshe på endast grusväg. Du kommer aldrig att kunna njuta av den fulla potentialen. Så viktigt är det!

Det fina är att akustiken går att få bukt med för några tusen kronor! Det dåliga är att normalt sett trevliga livskamrater som flickvänner/fruar brukar bli rabiata och skillsmässobenägna när tubetraps, absorbenter och dämpväggar installeras i husets stora fina rum. Ett dedikerat rum i t.ex. källaren är därför att föredra...

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000