HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skadlig ljudnivå/frekvens.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Rishna
Member

185 Posts

Posted - 2003/06/05 :  20:23:14  Show Profile Send Rishna a Private Message
Okej, detta har inte nödvändigtvis med Hifi att göra men kan vara värt att fundera kring.

Visst finns det stora högtalare, ja rent av enorma, på konserter och i biografer men jag ska berätta om något skrämmande. En dag på jobbet (Poståkeriet i Halmstad) i våras när jag lossade företagspaket från lastbilen blev jag utsatt för någon form av infraljud av så hög amplitud att jag blev sjuk. En lastväxlare backade till bredvid och hissade ner en tom plåtbalja mot marken. När baljan var nere upptäckte chauffören att han behövde backa c:a fem meter med baljan nere på asfalten(!). Så gjorde han varpå den tomma baljan (som rymmer 15-20 kubik) började självsvänga så till den grad att jag drabbades av plötsligt illamående, yrsel och att hjärtat började slå av och an utan någon som helst ordning. Väl tillbaka i lastbilshytten kände jag mig fortfarande illamående och allmänt snurrig. Jag var trött och krasslig i c:a 2 dagar efter händelsen.

Någon som råkat ut för liknande?

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/06/07 :  14:45:42  Show Profile Send divander a Private Message
Konstigt och olustigt. Annars påminner beskrivningen om den första stora hifi-upplevelsen. Men då får man bytta illamående till välmående och hjärtat slår i takt med musiken.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/06/07 :  20:57:33  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
På en konsert med VanHalen så var det nåt bassolo där det spelades lågt i frekvens o med en j*vla volym. Inget illamående men man stod inte stabillt. Golvet kändes som däcket på en båt i hårdsjö.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/06/08 :  20:04:47  Show Profile Send poppop a Private Message
Basisten i The Spotnics var en hifiintresserad diy:are och byggde sin egen förstärkare med högtaleri... På en konsert spydde flertalet av dem som stod längst fram...

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/06/08 :  22:13:29  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Militären har forskat på infraljudsvapen. Man skapar infraljud med hjälp av en slags gasdriven kanon som genererar ganska riktade ljudvågor. De som "träffas" blir just illamående även om effekten brukar vara mer kortvarig än för dig (dvs inte flera dagar).

Vitsen är att skapa ett vapen som utövar milt våld för att användas vid tex kravaller eller fritagningsaktioner.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2003/06/09 :  10:38:55  Show Profile Send Tomas a Private Message
Ställde mej framför en Velodyne-sub och blev rejält illamående.

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000