HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 För och nackdelar med bryggkoppling?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/06/04 :  21:58:15  Show Profile Send David A a Private Message
Har precis kopplat ihop två Krell KAV-250 i bryggat läge och provkört lite. Måste säga att jag är djupt imponerad av kraften i dessa steg, trots att storleken på dem inte alls lever upp till Krellnormen. Tycker att stegen i sig ger en rejäl valuta för pengarna. KSA-200s är bättre, men den är inte SÅ mycket bättre.

Min tanke var att uteslutande använda KAVarna till basen och KSAn till toppen.

Det jag skulle vilja veta är eventuella nackdelar med bryggkopplingen. Min spontana uppfattning är att basen borde få bättre förutsättningar med 1000w bakom spolarna än med 250w. Tyvärr så har jag inga basar hemma än så länge, så jag kan inte jämföra.

Är det någon som har några åsikter angående bryggkoppling??

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/04 :  22:54:11  Show Profile Send Timbre a Private Message


Två små noteringar:

När jag bryggkopplade mina Classésteg var det som att man fick göra om inspelningsproceduren på nytt. I början lät det väldigt rått och onaturligt. Rättade till sig efter någon vecka med konstant påslagen ström.

Eventuellt brus och brum förstärks med effekten. Kan bli rent jobbigt på lättdrivna högtalare.

För övrigt var det bara förbättringar.
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/06/04 :  23:00:47  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
David A,

Att bryggkoppla slutsteg bör man väl endast göra om man har en högohmig högtalare. Genom att bryggkoppla två steg så ökar spänning över högtalaren med en faktor två. Detta innebär oxå att de bryggkopplade stegen kommer bli mer känsliga för låga impedanser ... vilket kanske inte borde vara någon fara när det gäller Krell En annan egenhet (som jag fick förklarat för mig när jag tänkte bryggkoppla några PA-steg till mina subbasar) är att dämpfaktorn tydligen halveras. Ska du driva bashögtalare så kanske inte detta fenomen är så kul ... Men som sagt, Krell har förmodligen så pass hög dämfaktor redan innan att en halvering knappast spelar någon större roll

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/06/04 :  23:01:10  Show Profile Send David A a Private Message
brum och brus existerar faktiskt inte alls, så då får jag väl vara glad!

Kanalseparationen borde ju oxå bli bättre(om man nu hör det under 200hz)



Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/06/04 :  23:07:50  Show Profile Send David A a Private Message
Neriks:

Man blir alltså tvungen att välja mellan hög dämpfaktor, eller hög effekt?
Lasten blir definitivt inte lägre än 4ohm, och det borde ju en Krell kunna klara tycker man.
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/06/04 :  23:11:19  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
David A,

Förmodligen klarar Krell-stegen uppgiften gallant ... Du har ju slutstegen så du kan ju alltid prova vad som låter bäst


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000