HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Art Q Dampers? Solid Tech? Black Diamond Racing?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/06/04 :  18:48:43  Show Profile Send Cyber a Private Message



Har Art Q Dampers någon inverkan på ljudet? Är det värt att köpa?

Edited by - Cyber on 2003/06/06 18:25:42

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/06/04 :  19:04:50  Show Profile Send Adagio a Private Message
Är du inte troende??
Självklart har det inverkan på ljudet, enklast vore ju att du provar en vecka eller så innan/om du köper.
Mina lysningintryck :Detaljerna ökar tex mer "träknarr" från en cello
Basen blir subjektivt lägre, men mycket
torr och kontrollerad.
Efter ett dygn har matrialet "satt"sig
och ett lung sänker sig över ljudet.
Luftigheten kring röster och intrument
blir påtagligare.
efter 2 dygn sitter man där eller också
Det är din musiksmak och dina ljudpreferenser som styr.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/06/04 :  19:19:42  Show Profile Send s.m.f a Private Message
JA de gör nytta, iallafall hos mig.

När jag först satte dem under högtalarna tänkte jag inte mycket på ljudet, inget märkvärdigt, kanske lite fastare bas.

Jag tog bort dem efter ett par dagar för att lämna igen dem, satte på lite musik och blev fullkomligt deprimerad. Allt lät mycket "skramligare" Inte kan det väl vara underläggen?

Dit med dem, jepp. Basen bättre, "skramlet" mindre och framförallt en tystare bakgrund, kanske till följd av mindre skrammel. Mina som sitter under högtalarna nu stannar. Mina ex som jag skulle ha till hemmabion sattes på annons och åkte illa kvickt! [=)]

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/06/04 :  20:25:09  Show Profile Send brumel a Private Message
Vad är den gjord av? Är den viktanpassad?

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/06/04 :  20:25:42  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Grafit

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/06/04 :  21:27:38  Show Profile Send Cyber a Private Message
Är det till högtalarna som de är till störst nytta?
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/06/05 :  00:20:10  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
vad kostar de?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2003/06/05 :  01:04:50  Show Profile Send redestad a Private Message
Har mina under högtalarna, först de medföljande spiksen och sen dessa i den lilla urgröpningen på Q-Dampern, och det gjorde stor positiv skillnad. Ljudförbättringaran har beskrivits bra ovan, kände väl igen mig i Adagios och s.m.fs förklaringar av sina lyssningsintryck. Kan definitivt rekommendera detta "tweak" då jag upplevde så stora förbättringar överlag i ljudet, "allt" blev faktiskt bättre. Priset ligger väl runt 3000 och kan säkert verka avskräckande, men prova, det kostar ju inget... :-)
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/06/05 :  01:08:16  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Hur många kg tål dom ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2003/06/05 :  08:42:01  Show Profile Send danielbas a Private Message
Jag mailade ART om viktkapaciteten eftersom jag ev hade tänkt att prova dem under hela stereomöbeln med spikes, med en totalvikt på en bra bit över 100 kg. Det skulle inte vara några som helst problem svarade de.
Så du kan nog vara ganska lugn. Om du inte sitter på ett par Infinity IRS V eller nå't...
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/06/05 :  09:41:28  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Uppger ART några tekniska egenskaper hos dem? T ex är det intressant att veta fjäderkonstanten och eventuellt viskös dämpning.

Om de är värda att köpa, kan du nog svara på om du själv lyckas detektera någon form av skillnad om du blindtestar* med och utan.



* Usch vilket fult ord, det borde förbjudas!

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/06/05 :  12:41:59  Show Profile Send Cyber a Private Message
Knoppen...jag får väl utföra ett litet uppgraderingsprojekt i höst för att utröna (dektektera) om Art Q Dampers har real inverkan på ljudet eller om det handlar om endast estetisk uppgradering...har man "tur" kanske det resulterar i både och
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/06/05 :  13:33:56  Show Profile Send brumel a Private Message
Diy sektionen kan säkert ta fram en liknande stum trissa att ha under grejorna till ett något *host *host lägre pris.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/06/05 :  13:50:38  Show Profile Send Cyber a Private Message
brumel....tänkte om intresset finns köra fler forumsträffar i höst (ska ha en nu den 14 juni)..då skulle det vara intressant om DIY sektionen kunde ta fram dampers för test...tills höstträffen...?
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/06/05 :  14:59:28  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
om det är grafit så borde det klara grymmt mycket vikt.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2003/06/05 :  15:30:14  Show Profile Send danielbas a Private Message
Fisksmisk ola: om det är grafit så borde det klara grymt mycket vikt.

Jo, om man belastar över hela ytan ja. Anledningen till att jag skrev till dem var att jag undrade hur mycket den lilla mässingsplattan fixar i belastning, när det handlar om en vass spike som anläggningsyta.
Samt om de var avstämda för ett visst viktintervall. Så verkar dock inte vara fallet.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/05 :  17:52:51  Show Profile Send Timbre a Private Message


Av någon outgrundlig anledning tycks Q-dampers fungera bättre ju tyngre prylarna är. Kanske har det med trycket mot själva konplattan att göra eller så är det bara en slump att dom är väldigt effektiva med högtalare som JMLab Utopia och Infinity Epsilon.
Krell tillverkade tidigare några riktiga mördarkoner () att exempelvis använda under slutsteg. Även med dessa fungerade Q-dampers alldeles fantastiskt och kunde lyfta ett KSA-250 till oanade höjder...
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/06/05 :  18:12:25  Show Profile Send Cyber a Private Message
Ok, Timbre...mina högtalare väger enligt spec. 125 lbs..ca 57 kg/st..kanske är värt att prova..med Art Q Dampers
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/05 :  18:27:11  Show Profile Send Timbre a Private Message


Ja, att prova är aldrig fel...

På Infinity Epsilon var det dessutom högst påvisbara förbättringar på flera sätt.
Den aktiva Ecun mäter avvikelser från ursprungssignalen för baselementet. När distorsionen når en viss nivå träder en skyddsfunktion in och signalstyrkan sänks. Detta indikeras på själva Ecu-lådan. Med Q-dampers under högtalarna, upptäckte ägaren till sin stora förvåning att det plötsligt gick att spela med helt andra amplituder än tidigare innan accelerometern säger ifrån.

Något för den som inte nöjer sig med öronen...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/06/06 :  01:50:27  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
På Infinity Epsilon var det dessutom högst påvisbara förbättringar på flera sätt.
Den aktiva Ecun mäter avvikelser från ursprungssignalen för baselementet. När distorsionen når en viss nivå träder en skyddsfunktion in och signalstyrkan sänks. Detta indikeras på själva Ecu-lådan. Med Q-dampers under högtalarna, upptäckte ägaren till sin stora förvåning att det plötsligt gick att spela med helt andra amplituder än tidigare innan accelerometern säger ifrån.

Något för den som inte nöjer sig med öronen...


Var i kontakt med dom o vikter över Epsilon fungerar bra. Siktar man på det jag siktar på så blir det tydligen bättre med "BIG SERIES Q-DAMPER " utan spikar. Enligt dom själva

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2003/06/06 08:16:58
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2003/06/06 :  03:13:56  Show Profile Send KingX a Private Message
finns det något place på nätet som säljer dessa dampers? lite nyfis på o ta mig en kik över pris osv.

MVh

henke

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/06/06 :  12:38:40  Show Profile Send Cyber a Private Message
KingX.. Stereo i Karlstad säljer dem över nätet http://www.stereo-karlstad.se/e-xpress/asp/artikel_lista.asp?katid=739
de säljs förmodligen på fler ställen..

Edited by - Cyber on 2003/06/06 12:40:24
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/06/06 :  12:52:09  Show Profile Send Cyber a Private Message
Jag kommer förmodligen att köpa ett antal Art Q Dampers i höst...väntar just nu på kablar från Jorma... bland annat ..så..den här månadens hifibuget är förbrukad
Go to Top of Page

zorro
Member

201 Posts

Posted - 2003/06/06 :  14:51:14  Show Profile Send zorro a Private Message
cybervoice: Hinner kablarna komma till träffen den 14

heja sverige!
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2003/06/06 :  14:52:09  Show Profile Send KingX a Private Message
ahh.. när o bra.. bor inte så långt ifrån dem kan man säga.. hehe.. visste inte att de fanns på nätet :)

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2003/06/06 :  15:02:11  Show Profile Send JMlab a Private Message
Jag har forst provat Art Q-damper den lilla med mässingsplattan i mitten med bra resultat
därefter testade jag deras big som är dubbelt så stor men utan mässingen i mitten .
Jag har den under mina Mezzo Utopia + originalspiksen fastare bas + mer mikrodetaljer blev resultatet.Provade därefter de gamla q-damperna under mitt 2-kanalsrack som hyser saker om flera hundra kilo så det är inget problem.Hade även ett gäng under mina miniutopior med hyggligt resultat de är numera ersatta av the pucks från back dimond racing.Art Q-dampers står idag under multikanalracket och gör mycket nytta där
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.43 sekunder. Snitz Forums 2000