Author |
Topic |
Jadde
Member
1166 Posts |
Posted - 2003/06/04 : 23:13:10
|
Majjen03: Nix inga svarta skåpbilar här inte - den var vit :) Fick dessutom med ett par högtalare på köpet *stolt*
kentkreitler: Jo, det vore kul. Ska se vad jag skrapa ihop i apparatväg :) |
|
|
kentkreitler
Member
654 Posts |
Posted - 2003/06/04 : 23:17:53
|
Tja.. det är väl bara att släpa den lilla italienska hit och spela litet. Min vinylsvarv är inte i klass med din men en fingervisning ger den, dessutom skulle det var roligt att jämför min gamla Sony med något (jag tror fortfarande att den är bäst i HELA världen). |
Almost cut my hair |
|
|
Jadde
Member
1166 Posts |
Posted - 2003/06/04 : 23:25:55
|
Klart vi ska göra det! *heja Sony* |
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2003/06/04 : 23:30:47
|
En original Puccini alltså, fin förstärkare för 3000:-. Bör dock passas ihop med högtalare som har lätt last. RIAA steget låter mkt bra.
T
|
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
|
|
Jadde
Member
1166 Posts |
Posted - 2003/06/04 : 23:32:07
|
Men visst är dina jmlabar rätt "feta"? 40watt bara |
Edited by - Jadde on 2003/06/04 23:32:46 |
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2003/06/04 : 23:41:03
|
Original Puccini vs Puccini SE:
Om högtalaren inte går under 4 ohm i impedans så är det nog inga problem för Puccinin. |
|
|
tompa
Member
328 Posts |
Posted - 2003/06/05 : 00:20:01
|
Ägde en ny SE i några dagar tills ena slutsteget gav upp. Oj, vad bra den lät så länge den lät. Mer kraft hade jag nog iallafall önskat, men ljudbilden var mycket naturlig och behaglig i alla register. Efter kraschen fick jag i st en ny SE MkII, och då blev ljudet inte alls lika roligt längre, tyckte jag. Kanske hade det att göra med inbränningstid, men jag valde att avstå från den italienska skönheten. Den är oerhört vacker i silver, men lite väl kraftlös!
tompa |
|
|
John
Member
583 Posts |
Posted - 2003/06/05 : 09:46:11
|
En förvirrad john i modellbeteckningsvärlden undrar fortfarande om någon (Thomas A. Edison??) kan (fortsätta) att reda ut följande: Min är en SE Remote (och därför av senare modell? med den "nya" konstruktionen?? som inte var "lika bra" på vissa parametrar som den äldre???) men, och här börjar jag vimsa, den har den där snirkliga skrivstilen i loggan (= den äldre varianten???). Hm... Ja, vilken som är bäst eller inte är väl bara teoretiskt intressant (för mig i alla fall), men det är ju alltid kul att veta vad man äger. Någon???
Min uppfattning, som har rätt svagt empiriskt stöd i jämförande tester, är att se:n har rätt mycket kraft. Min lyckas i alla fall uppbringa en hel del "punch" och najs bas (inte så bummlig som jag upplevt andra system). Men, mmmmmm, rösterna...... mmmmmm Har jag nämnt att jag (på nytt) blivit akut förälskad i flera av mina favvisartister (nä, min sambo läser nog inte detta men *hushhhhh*) som PJ Harvey (ahhh!!!) och Lussan och Emmylou (mmmmmm....). Bara så najs! Blir alldels berörd, nästan tårögd. Måste byta hobby...
/en john som gillar läget |
Hörlursfrilla! |
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2003/06/05 : 10:29:30
|
De kanske bytte till rak stil något senare och eftersom du har remote versionen så *borde* du ha ny elektronik inuti. Men vem vet kanske finns det några annorlunda versioner på vift? Vad man kan säga om de nya modellerna är att de har minskat återkopplingen på bekostnad av högre distorsion och mindre bandbredd. Vad som låter bäst är upp till var och en. Dock skulle jag modda den så småningom för att minska disten i basen (finns hos alla AA modeller).
Har nu fundering på att modda ytterligare en sak, om det går. Det är att försöka placera en pot i RIAA steget för att trimma kanalbalans i PUs.
T
T |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare
1017 Posts |
Posted - 2003/06/05 : 11:39:39
|
Har själv lyssnat en hel del på Puccini SE mkII och tycker den är riktigt trevlig. Har hört den i en kombination tillsammans med Amphion Argon II och Musical Fidelity a 3.2 och det lät GRYMT bra! Har lyssnat på puccini SE mkII och pagnani mkII cdn tillsammans med jm lab electra och detta var också trevligt. samma kombination tillsammans med Spendor s8 lät grymt bra också! |
Give me my medal because I bleed for it. |
|
|
lindbergmalmoe
Member
185 Posts |
Posted - 2003/06/05 : 20:47:46
|
Akhenaton du verkar ha lyssnat en hel del på både AA Puccini och Musical Fidelity a 3.2 (integrerade förstärkare) och jag undrar vilken du tyckte var trevligast av de båda? Jag tar i och för sig gärna emot lyssningsintryck från Primare I 20 alternativt 30.1 också då jag skall köpa en ny förstärkare till hösten som skall matcha mina JmLas Cobolt 816 signature. Vad skulle du rekommendera eller rättare sagt vad skulle ni andra där ut föreslå? |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare
1017 Posts |
Posted - 2003/06/06 : 10:30:01
|
>lindbergmalmoe
Jag har lyssnat mycket på Musical Fidelity(har både 3.2 stärkaren och 3.2 cdn hemma) och en hel del på Audio Analogue också. Jag tycker audio analogue passar mycket bra med Jm Lab. Muscial Fidelity har mer driv än Audio Analogue. Muscial Fidelity a 3.2 cdn låter också mjukare samtidigt som den är mer upplöst. Jag skulle vilja säga att den största skillnaden mellan Musical Fidelity a 3.2 integrerade och puccini SE mkII är att musical fidelity har betydligt mer driv och stampa takten känsla. MF har också mer kraft. Jag tycker Musical Fidelity 3.2 stärkaren är trevligaste, men Puccini SE:n är mycket trevlig den med. Hade den bara haft mer driv..
Men när det gäller jm lab så finns det bara en förstärkare du ska köpa, som låter bättre än alla andra jag hört till Jm Lab, nämligen Lavardin IS! Den gör underverk med Jm Lab!
|
|
|
lindbergmalmoe
Member
185 Posts |
Posted - 2003/06/07 : 12:27:16
|
Problemet är att Lavardin kostar uppåt en 30.000 kr vilket är klart över min tänkta budget vilken ligger strax under 15.000:-.
För min del lutar det antligen mot Audio Analoguen då jag är väldigt svag för det varma och lite "romantiska" ljudet den står för. Vad tror du om att på sikt kanske biampa med hjälp av ett Rotel- alt Primareslutsteg (om där kommer en ny lämplig moddel till I10 Och I20)så då kan ta hand om basen. På detta vis borde man få det där lite extra drivet och kanske få en lite snabbare och fastare bas?
Eller tror du det är bättre och gå den andra vägen via en Primare I20 (9.000 :-) och ett AA slutsteg (har för mig att de ligger kring 7.000.-) där man självklart kopplar primaren till basen och AA till diskant och mellanregistert där den verkligen kommer till sin rätt. |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare
1017 Posts |
Posted - 2003/06/07 : 16:35:26
|
>lindbergmalmoe
Måste bara tipsa om en liten trevlig förstärkare som jag har hemma just nu, nämligen Rega Mira 3. Mycket trevlig, men ett varmt mellanregister och bra musikalitet(betydligt bättre driv än Audio Analogue, men med mindre detaljer).
Jag har sett Lavardin IS (OBS! Ej IS Reference som är dyrare) säljas som demoex för ca 16000kr på en del ställen.
Varför ska du biampa? Jm Lab är lättdrivna och Puccini SE räcker mer än väl till att driva dom. Bara att kasta pengar i sjön genom att biampa, så som jag ser det. Den förbättring du får är inte värd pengarna.
Hade jag haft Jm Lab, vilket jag aldrig kommer ha då jag tycker att dom är alldeles för vassa i diskanten, så hade jag tittat på Audio Analogue, Rega, Musical Fidelity, Holfi och Lavardin när det gäller förstärkare. Plocka hem dessa och provlyssna, och ta dom som passar dig bäst.
Jag vet att Calle på Ljudprodukter har både Musical Fidelity, Lavardin IS, Holfi och Audio Analogue, så du kan ju börja med ett besök hos honom. |
|
|
Topic |
|