HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Unidisk
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

luminox
Member

171 Posts

Posted - 2003/06/05 :  17:23:55  Show Profile Send luminox a Private Message
Lyssnade för första gången på Linns nya Unidisk i dag och jag kan bara säga att det är bara att byta ut nuvarande Ikemi mot en Unidisk när man får råd! Unidisken var varmare, mjukare och hade ännu mer närvarokänsla än Ikemin.

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/06/05 :  23:10:02  Show Profile Send B Peter a Private Message
Har inte hört Unidisk (på vårt kära blågula språk låter det som namnet på ett diskmedel förresten) men Ikemin är ju hur bra som helst, tycker jag. Pröva att byta strömsladd först, det gjorde musiken från min Karik III just både varmare, mjukare och mer närvarande. Supra LoRad fungerade tyvärr inte bra, har nu en platt och tunn historia i silver, oskärmad. Eftersom den är platt är den ändå ganska okänslig för störningar(i likhet med t.ex. de oskärmade Nordost högtalarkablarna). Det är billigare än en Unidisk i alla fall...
Go to Top of Page

CDP
Member

212 Posts

Posted - 2003/06/06 :  08:32:33  Show Profile Send CDP a Private Message
Jag tycker att den är rent sjukligt dyr som spelare, även om den tar alla format. Det är bara att vänta på att konkurrensen blir tillräckligt bra på denna typen av spelare så att man kan få dem till ett mer humant pris.

Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/06/06 :  08:36:37  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Lustigt, mitt personliga intryck av Ikemi är att den låter alldeles för varmt och mjukt!
Go to Top of Page

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/06/06 :  08:42:09  Show Profile Send Wintermute a Private Message
Vad är det som fått Linn att satsa på elektronik
i sådana prisklasser? För några år sedan var den
dyraste Linn-komponenten Kremlin (om jag inte
misstar mig) för knappt 50 kSEK. Nu överöser de
oss med CD12 och Klimaxar och annat för 110 kSEK
och uppåt!

Är detta en allmän trend hos tillverkarna

Frågor, frågor...

What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/06/06 :  09:09:48  Show Profile Send n0p a Private Message
Wintermute>> asså det är väl inte någon direkt hemlighet att Linn egentligen vill vara ett lifestyle system för den med för mycket pengar. Allt från högtalare för utomhusbruk/våturymmen till sammarbeten med Aston Martin eller att ge ut exklusiva klockor. Dessutom i deras egna produktblad så talar de ju allra helst om Knekt, dvs deras multiroom fjärrsystem.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

CDP
Member

212 Posts

Posted - 2003/06/06 :  12:44:49  Show Profile Send CDP a Private Message
Tack för medhållet, Wintermute!

Jag blir lite pissed off på att man skall inrikta sig på sådan elitutrustning för fantasipriser så fort man har en innovativ produkt ute. Apropå Elit, så kommer en del Linnaffärer att bli märkta som "Elite"-dealers tror jag att jag läste nånstans, vilket är en fortsatt inriktning på trenden.

Om man nu tycker att grejerna oftast är rätt bra och det känns fint och tryggt att kunna få bra betalt för inbytena, att handlaren är kunnig om produkterna och de olika uppgraderingsvägarna, bra kontakt, snackar inte skit om andrs produkter etc. etc. Då tycker jag att det känns lite tungt att man efter en Classik kan byta upp sig till: -ja vaddå? och till vilket pris?
Go to Top of Page

luminox
Member

171 Posts

Posted - 2003/06/06 :  12:59:15  Show Profile Send luminox a Private Message
Linn har väl ett ganska brett register när det gäller sina produkter allt från en enkel linn classik och uppåt. Att unidisken är väldigt dyr råder det ingen tvekan om, men den är inte dyrare än vad annan hifiutrustning i den klassen kostar.

Tänk dig själv vad det skulle kosta om du köpte en jättebra sacd-spelare en jättebra cd-spelare, en jättebra dvd-spelare osv. Unidisken är ju allt i ett.
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/06/06 :  13:22:33  Show Profile Send n0p a Private Message
luminox>> Men så jävla unik är väl knappast inte unidisken... blir en smula störd på att så fort det snackas om linn så verkar de saknas konkurrenter... Som med classik där ett flertal numera avstängda användare på forumet hävdat att de inte finns några kombos till motsvarande pris som kan matcha den... Finns ju åtminstone fem andra kombinationer som är lika bra eller bättre.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

CDP
Member

212 Posts

Posted - 2003/06/06 :  13:31:20  Show Profile Send CDP a Private Message
Luminox: dret där argumentet är snart redan obsolet, andra märken kommer att vara "allformatätare" i framtiden, bara att unidisk fortfarande kommer att vara snuskdyr som spelare.

Visst registret är brett och det borgar för att man vet vad man sysslar med, men det finns ett litet hack i uppgraderingskurvan som man tar sig förbi med ett stort skrik, så stort att det kanske inte är riktigt värt det...

Det är tråkigt, men helt rationellt det som Linn gör. Märket är värt enorma pengar inom HiFi-fältet och det skulle vara ett generalfel att inte casha in på det, precis som Naim, Krell, eller vem du nu vill.
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2003/06/06 :  23:12:04  Show Profile Send erik a Private Message
Varför är det fel så fort en brittisk tillverkare släpper en dyr produkt som hamnar i mid-endsegmentet prismässigt när det gäller många amerikanska märken. Se till prestanda istället för pris. Jag har inte själv hört Unidisk än men jag misstänker att den är rätt så bra.

/Erik

Blås på!
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/06/06 :  23:39:12  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Att det är bra kan det knappast råda tvivel om.
Det är inget anmärkningsvärt eller ens särskilt dramatiskt att någon produkt inom HIFI överhuvudtaget låter bra när det kostar 100k.
Snarare pinsamt att det inte blir bättre än det är.

Med tanke på att välkänt engelskt högtalarmärke har en utvecklingsbudget på 10 miljoner pund! per år!

Som sagt, pinsamt. Och någon skall betala för detta också.
Vi.

Det som är anmärkningsvärt är att vi är villiga att betala 100k för ex. en skivspelare.

Det är bara att gratulera producenterna av dessa märken.

Hade jag kunnat hade jag också tagit ut dessa priser.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

CDP
Member

212 Posts

Posted - 2003/06/07 :  16:31:18  Show Profile Send CDP a Private Message
Huvudet på spiken, akkustakki!
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/06/07 :  17:32:27  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
Unididsken är helt otroligt bra! Bara som cd-spelare är den värd pengarna. Ligger mkt nära CD12 i prestanda. Om man tänker utnyttja den till både dvd, sacd, dvd-A och cd blir den tillomed otroligt prisvärd, eftersom dess prestanda på alla formaten är ruggig.

Rekomenderar verkligen provlysning av denna maskin.

mvh/ siffernisse


Edited by - Siffernisse on 2003/06/07 17:33:07
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/06/07 :  17:40:48  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag önskar att den som uttalar sig om Unidiskens prisvärdhet går och lyssnar på den först. Det går liksom inte att tala om siffror om dom inte relateras till någonting. Man ska nog jämföra den mot marknadens bästa cd/dvd-spelare oavsett pris.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

luminox
Member

171 Posts

Posted - 2003/06/07 :  18:26:39  Show Profile Send luminox a Private Message
Exakt!
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/06/07 :  18:28:07  Show Profile Send stargazer a Private Message
Har också lyssnat på Unidisk, kringutrustning var AV5103 / Klimax Twin / Passiva Ninka med Polymerstativ / Linn Silver interconnect.
Jämförde "head-to-head" med Ikemi, samma kringutrustning, samma signalkabel. Musik: diverse rock och blues. OBS bara "vanliga" CDs, inga SACD, ej heller HDCD-kodade plattor.

Unidisken formligen *krossar* Ikemin. Ikemins återgivning framstår som spretig och förvirrad i jämförelse. Unidisken plockar fram _bandet_ och hur musikerna spelar ihop och i takt på ett makalöst sätt. Givetvis plockar den fram mycket mer detaljer, men det som man främst slås av är homogeniteten, musikaliteten och förmågan att samtidigt "hålla ihop" musiken som att plocka fram melodin, "drivet" och rytmen. Efter en stunds lyssnande satt jag där med stampande fot och ett larvigt leende från öra till öra...

Visst, den är TOK-dyr. Och det är klart, våra vänner (?) på Linn bedriver absolut inte välgörenhet.

Dessutom hade den en hel del konstigheter för sig, verkar som om den hade en hel del buggar i mjukvaran. Måste ha varit ett förserieexemplar, hoppas jag. "Time-to-market" går främst även för Skottarna...

Nåväl, efter lyssningen såg jag mig tvingad att lämna in *ytterligare* en lotto-kupong. För¤¤"#¤de skottar!!

/ Stjärntittaren
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000