HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Projekt!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/06/03 :  00:40:16  Show Profile Send hifiman a Private Message
tänkte dela med mig av mitt kommande projekt;

ska bygga en 2,5 vägs golvare med vifa basar ihop med scan-speak diskant. har jobbat med vifa's P17WJ-00-08 förut och fått mycket bra resultat. lådan blir cirka 100 cm hög, 23 bred och 35 djup. väggarna ska byggas i 2x17 mm MDF, fronten ska antingen byggas i 2- eller 3x17 mm MDF. lådan ska innehålla 4 stag som är på vardera 17 mm MDF. alla elementen skall vara i en och samma låda. elementen ska självklart fräsas ner. basreflexportarna (2 st 55 mm) ska pekas frfamåt, möjligt att dessa ska fräsas in också. bas 1 ska delas med 1:ordningens filter vid 470 hz, bas 2 ska delas med 2:a ordningens filter vid 2600 hz, och diskanten ska delas med 3:dje ordningens filter vid 2600 hz. båda basarna ska ha konjugatlänk för att fungera bättre i filtret.

alla komponenter ska vara av hög klass, typ xcoil, Mcap och Mcap motstånd MR-10. filtret ska sitta externt i en "brainbox" för att enkelt kunna byta ut komponenter när man känner för det.

självklart ska WBT (www.ebtusa.com) användas både på högtalarna och på min "brainbox". måste vara bi-wiring, funderazde innan på tri-wiring, men då stiger kostnaderna på hela bygget rejält (de terminalerna från WBT jag ska använda kostar ungefär 350:- för en röd och en vit).

som dämpning ska användas blyfoliematta, profilerat dämpskum och fårull.

några kommentarer eller synpunkter?? skriv.....

själv är bäste dräng!!

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/06/03 :  16:12:23  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jag hade kör med 6db till Viforna uppåt också och sen hade jag bara haft den nedersta kammaren öppen och översta sluten med impedansventil.

Porten bakåt och inte 55mm utan 68mm Frovena aeroport.

Jag hade kört den understa basen med 12db eller 18db istället för 6. Diskanten med 12db. Vilken SS??

Orkar inte räkna, vilken volym ska du använda? Hade inte använt mer än 25liter till Viforna.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2003/06/04 :  00:56:51  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
varför är 2.5 vägs att föredra?? det inte bättre med en riktig 3 vägare?? en trevägare måste ge både bättre bas, efter som man kan använda en "riktig" bas och ett bättre mellanregister eftersom det är konstruerat för de frekvenserna...men bandpassfilter kan ju bli lite kluriga att få till...bara en tanke..

| Hemsidan |
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/06/04 :  02:30:27  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Du får ju betydligt bättre snabbhet i en 6,5" som också matchar ihop bättre med mellanregistret.

Svårt att förklara..

Det kan ju också se bättre ut när möget är färdigt med en smal baffel.

Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/06/04 :  02:31:24  Show Profile Send hifiman a Private Message
hur gör jag det här med sugkrets??? har letat överallt hur man gör en sugkrets, eller Notch filter som det heter. formeln är jag ute efter.

det här med 2 55 rör istället för ett 68 rör gör att luften passerar bättre.

visst är jag öppen för förslag men jag föredrar nog att använda 2 st 55 rör och ha dom pekandes framåt

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/06/04 :  02:33:56  Show Profile Send hifiman a Private Message
ska använda Scan Speak's D2905/9500

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2003/06/04 :  02:44:03  Show Profile Send Simba a Private Message
Slik har jeg gjort det i min siste 2,5veis konstruksjon.

http://home.no/opland/a2bilder.htm
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2003/06/04 :  09:21:28  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Hifiman:
Är WBT verkligen värt det priset? Jag är medveten om att det finns bra och dåliga kontakter men 350:- är väldigt mycket.

/Jesper
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/06/04 :  16:47:28  Show Profile Send hifiman a Private Message
jag tycker nog personligen inte att det behövs en sugkrets till dessa element, då de är mycket linjära. har ändrat delningen till 2:a ordningens på nedersta basen, 2:a ordningens på den översta basen och 3:dje ordningens på diskanten.

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/06/04 :  16:49:19  Show Profile Send hifiman a Private Message
Simba:

snygg högtalare! vad använder du för basreflexrör?? jag tittade på baselementets frekvens och förstår varför du använder sugkrets, den är inte speciellt linjär.

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/06/04 :  16:54:22  Show Profile Send hifiman a Private Message
Jesper_Nilsson:
har använt WBT innan, och fått mycket bra resultat. speciellt utseendet höjs markant. så fruktansvärt snyggt med WBT. det gör att hela högtalaren stiger flera steg i finish och kvalitet. det stinker kvalitet långa vägar.

har ändrat lite i filtret också;
mellanbasen och diskanten ska delas vid 3150 hz istället för 2600 hz. ska även bli tr-wiring med filtret inne i lådan istället för i en "brainbox" externt. förmodligen blir det ett 68 rör pekandes bakom som föreslogs ovan.

spolen till den undre basen blir en xcoil, antingen en 2,1 mm2 eller en 3,1 mm2. 3,1 mm2 spolen väger 2,1 kg(!!)

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/06/04 :  16:59:07  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Om du inte ska använda den så högt upp så rek jag att du satsar på en nollohms-spole istället och använd x-coil till mellan och diskant.

Hur har du räknat ut filtret??

Go to Top of Page

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2003/06/04 :  17:30:24  Show Profile Send Simba a Private Message
hifiman: Høyttaleren måler langt bedre enn det kan se ut som på målingen som ligger ute. Som det står, stemmer målingen KUN over 800hz (dette p.g.a gulvrefleksjoner, noe som opptre mer eller mindre ved alle høyttalere). I mitt rom måler høyttaleren linært ned til 40hz (-3db rundt 37hz).

Jeg vil normalt anbefale å gå for en 1.ordens deling på basselementet, dette for å unngå faseproblemer. Basselementet vil dermed summere langt bedre med resten av høyttaleren.

Edited by - Simba on 2003/06/04 17:34:47
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/06/04 :  17:36:57  Show Profile Send hifiman a Private Message
MaxMartin:

jag har använt LSP CAD Lite till både låda och filter. självklart måste jag lyssna igenom vad som låter bäst. nollohmsspole sa du? hmm, var kan jag få tag på det i Sverige??

har du uträkningsformel för sugkrets ifall jag ändrar mig och vill använda det??

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/06/04 :  17:52:58  Show Profile Send hifiman a Private Message
Simba:
hur räknade du ut sugkretsen??? inte för att jag tror att jag behöver det till Vifa basen som jag ska använda, men det kan vara bra att ha till framtiden. har du något speciellt mätprogram med mic som du använder dig av??

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2003/06/04 :  17:58:34  Show Profile Send Simba a Private Message
hifiman: Jeg bruker måleprogrammet Cliowin. Dette er blandt de enkleste og beste måleprogrammene på markedet som er beregnet dette formålet. Sugekretsen er enkel å regne ut, men vær oppmerksom på at en standard formel som regel ikke ta hensyn til variasjoner i "pukkelens" Q.
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/06/04 :  19:17:30  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
hifiman, kan inte lsp-cad beräkna sugkretsen (notchfiltret)? Diverse kalkyl hjälpmedel finns annars här http://www.mhsoft.nl/spk_calc.asp bl.a. parallellnotch. Men som sagt, att göra det i högtalarcadden är nog enklast.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2003/06/04 :  21:08:42  Show Profile Send Simba a Private Message
hifiman: Jeg har brukt et konetbassrefleks rør fra Eltek. Dette er kraftig dempet, slik at avrullingen nedover har begynt å ligne trykkammer, noe som gjør at den passer bra i både små og store lytterom. Dette vil også gi lavere Q, på impedanstoppene i bassen. Dette gjør igjen filtreringen enklere, samt at høyttaleren blir en enkel last for forsterkeren.
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/06/04 :  21:45:04  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Vifa P17 har långtifrån lika exakt återgivning i övre mellanreg som Scanspeak diskanten därför tycker jag nog att om du skall ha ett 2/3 filter satsar på en delning runt 2200 Hz. Andra fördelar är då möjlighet till en någorlunda korrekt lobning samt att P17 fortfarande sprider bra vid 2200 Hz.

----
Delningsfrekvensen för basvifan lägger man där det passar med avseende på vart högtalaren har lust att bli rundstrålande(baffelsteget)

Hellre ledlös än lödless

Edited by - skrutten on 2003/06/04 21:47:10
Go to Top of Page

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2003/06/04 :  22:02:14  Show Profile Send Simba a Private Message
Mitt forslag: 1.orden på Bass (f.eks 12mH), med imp.korr.
2.orden bassmellomtone (f.eks 1.8mH og 4,7uF)
3.orden diskant med demping (f.eks 4,7uF, 10uF, 0,39mH og 6,8ohm i serie før filteret)
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/06/05 :  00:27:26  Show Profile Send hifiman a Private Message
Simba:
låter fint med 1:a, 2:a och 3:dje ordningens filter, men 12 mH??? enligt uträkning hamnar baffelbreddskompensering vid 500 hz, vilket blir ett värde på cirka 2,5 mH.

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2003/06/05 :  00:41:28  Show Profile Send Simba a Private Message
Man kan i grunne velge hva man ønske ;)

Lager du en 2,5veis p.g.a følsomhet, eller fordi du ønsker en dypere bass (på sett og vis som en 2veis med sub)??!!
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/06/05 :  01:19:22  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Man kan få tag på nollohmsspolar på www.goldenagemusic.se och www.dynabel.no

och snart på Hifikit..

Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/06/05 :  09:49:34  Show Profile Send Belker a Private Message
Kul projekt! Måste ändå kommentera WBT-kontakterna...Om inte projektet är helt budgetlöst känns det som en rejäl suboptimering med dessa kontakter. Lägg pengarna på bättre element i stället (SS9700)! Supra boxcon är lite billigare och ser ändå bra ut (för det var väl utseendet som räknades). Annars funkar ANP 9 lika bra för 30:- på Hifikit.

/mvh
Mårten
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/06/05 :  16:41:08  Show Profile Send hifiman a Private Message
Belker:
jag vet att många kommenterar min WBT-anslutningar till dessa element, men dessa element har jag använt ihop med Seas Excel diskant och fått mycket bra resultat (stativare som låter bättre än Dali Evidence 870), och här har jag använt bi-wiring från WBT!!

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/06/05 :  16:45:12  Show Profile Send hifiman a Private Message
Simba:
det är nog känsligheten jag är ute efter. jag vill hellre ha rakare frekvensgång än djupbas. men jag tycker nog att delningen ska "harmonera" ihop, och inte vara för spritt ifreån varandra, om du förstår vad jag menar.

tänkte lägga första delningen vid 470 hz med 1:ordningen med imp. korr. och nästa bas vid 2650 med 2:delningen, och diskanten vid 2650 med 3:dje ordningen med dämpning. filtret tänkte jag ha "Butterworth"

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000