HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Mozart, Requiem
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/06/02 :  09:51:58  Show Profile Send Wintermute a Private Message
Efter att ha provat några olika inspelinigar av Mozarts Requiem undrar jag vilka era favoritinspelningar (av Requiem) är!
Karajan har spelat in minst tre oika versioner, varav två är riktigt bra... men det finns ju fler.

What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2003/06/02 :  17:01:24  Show Profile Send Gabe a Private Message
Hej! Jag har en version hemma som jag för mitt liv inte kan komma ihåg vem som dirigerar... jag minns att den fick omdömet "...desert island recording.." i Gramophone, och att den ligger på Philips.
Kan vara med Peter Shreier?
Nåväl, jag har som du förstår inte spelat den på väldigt länge, men nu har jag fått inspiration igen...
Så jag ber att få ta en "raincheck" för att åtrekomma med mitt bidrag imorgon!
hälsar
Gabe
Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2003/06/02 :  19:47:18  Show Profile Send Gabe a Private Message
Jajamensan, Peter Schreier heter dirigenten och inspelningen är från 1983... överförd till CD 1993 från analoga inspelningen. Men jäkligt bra! Ska finnas på lågpris men det är osäkert. Jag tror jag ska unna mig en ny inspelning också. Sa du Karajan...?
hälsningar
Gabe
Go to Top of Page

stegg
Member

109 Posts

Posted - 2003/06/02 :  20:53:04  Show Profile Send stegg a Private Message
Hej!
Min favorit- inspelning av Mozart requiem är John Eliot Gardiner som dirigerar English Baroque soloists,Monteverdi choir, Barbara Bonney, Anne sofie von Otter, Hans peter Blockwitz och Willard White.
En inspelning som försöker att återge ett spelsätt som förmodligen gavs vid den tiden. Dom använder tidstrogna instrument, tydlig dynamik, återhållsamt vibrato och får fram en klang som är njutbar.
Bra inspelning med bra ljud.
Edit. Inspelat på Philips
Mvh.

Edited by - stegg on 2003/06/02 20:54:44
Go to Top of Page

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/06/03 :  09:57:20  Show Profile Send Wintermute a Private Message
Kul med nya ideer om inspelningar. Under sommaren kommer man väl tvingas att köpa både Schreier och Gardiner. Hur många inspelningar av M's Requiem kan man ha innan det verkar konstigt? Idag har jag tre eller fyra (skivorna ligger i flyttlådor just nu så jag vet inte). Med Schreier och Gardiner blir det fem eller sex...

What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.
Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2003/06/03 :  16:05:01  Show Profile Send Gabe a Private Message
Hur många tolkningar av samma verk man kan ha? ja, säg det. Jag har många verk i både 2 och tre inspelningar, vilket är både spännande och lärorikt ch njutbart. Att ett och samma verk kan tolkas så olika!Tempo, frasering, dynamik, känsla och inte minst ljudbilden skiljer sig ofta väsentligt.
Efter att ha spelat Mozarts Requiem blev jag nu sugen på att höra den i andra perspektiv, och ska absolut jaga rätt på Gardiners version på tidstrogna instrument. Även Karajan lockar. Tackar för tipsen!
gabe
Go to Top of Page

mikaels
Member

160 Posts

Posted - 2003/06/10 :  11:39:51  Show Profile Send mikaels a Private Message
Jag har Böhm på DG, långsam och sugande, men är lite sugen på att komplettera med någon tidstrogen inspelning, minns att jag hörde Harnoncourt för länge sen, och tyckte den var bra (men den kändes väldigt snabb i jämförelse med Böhm,...)

- "Do you indulge in any form of worship?"
- "Life. I love life, very much indeed.
David Bowie interviewed by Russell Harty, 1973

Go to Top of Page

andreasb
Member

67 Posts

Posted - 2003/06/10 :  20:02:58  Show Profile Send andreasb a Private Message
Först av allt så vill jag säga att jag inte har dom kunskaper som krävs för att kunna bedöma den musikaliska kvaliteten på denna skiva, men efter som att ljudkvalitet är en faktor som vi bryr oss om på detta forum så kan jag tipsa om följande: Den Dansk/Svenska tidningen High Fidelity hade med Mozarts Requim på en av sina skivor (no.21), och dom brukar ju hålla ljud kvalitet (vore ju dumt annars ). I alla fall, cdn heter Mozart – Requiem/ William Christie –Les Arts Florissants mer info på:http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/B000005E3K/qid=1055267051/sr=1-20/ref=sr_1_20/102-4326913-9443347?v=glance&s=classical
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000