HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Underavstämd basreflex
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/06/01 :  13:59:34  Show Profile Send luminous a Private Message
Vad finns det för nackdelar med underavstämd basreflex (under elementets fs)? Jag har för mig att jag har läst att det kan vara dåligt, men jag kan inte hitta det nu. Nackdelar som jag känner till är en ojämnare frekvensgång och man kan få en väldigt hög groupdelay, men då på lägre frekvenser.

Är det ingen som har testat hörbarheten av hög groupdelay? Det står ju lite här och där om att det är dåligt, men inga subjektiva erfarenheter!

MVH | Life's too short for bad sound

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/06/01 :  20:57:35  Show Profile Send luminous a Private Message
Ingen som vet något?

Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/06/01 :  20:58:42  Show Profile Send Amazon a Private Message
Jag vet.. Men jag säger det inte
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/06/01 :  20:59:50  Show Profile Send Amazon a Private Message
Ne, men de vore intressant att veta.
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2003/06/02 :  12:44:29  Show Profile Send knutte a Private Message
jag har hört nå´t om att elementet inte kan ta hjälp av lådan på samma sätt som när den spelar på "översidan" om sin egen resonnasfrekvens. vilket gör att den måste slå längre för att spela djupare (öhh, lät lite dumt, vilket element lär inte det?) och på så sätt ska den inte klara lika mycket effekt.. men det är bara vad jag har hört.

jag kan säga att jag omedvetet har underavstämt en bas kraftigt en gång i mina yngre dagar, jag stoppade helt enkelt bara in en bas i en låda jag hade, och det lät ju inte kattskit, även om jag inte var så väldans intresserad av HiFi då...

Jag är iallafall också mycket intresserad av att veta hur det ligger till. men det kanske är så att vissa element reagerar mer än andra också!!!

MVH//Knutte

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/06/02 :  13:21:53  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Underavstämd??? Det är väl det vanliga! Helmholtz-resonansen brukar alltid ligga under den mekaniska resonansen. Det är liksom affärsidén. Under den mekaniska resonansen så tappar man ljudtryck och ska basreflexresonasen hjälpa upp detta.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2003/06/02 :  13:40:13  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Fostex 103 sigma skulle i projektet "miniaudiophilen" stämmas av till 47hz och den lilla konen hade en fs på 70 hz (+/- 10%) vill jag minnas. Har inte sett ett så stort glapp mellan element-fs och låd-fs sedan dess. I alla fall så funkade det hyfsat, dvs en ok basåtergivning om än något "one-note".

Go to Top of Page

mongo
Member

155 Posts

Posted - 2003/06/02 :  20:28:01  Show Profile Send mongo a Private Message
Köpte mig en "färdig" sub i affären, men kunde inte hålla fingrarna i styr.
Fixade värden på basen och kontrollräknade lådan..., helt åt h-vete.
Värsta puckelbasen.
Den är numera avstämd under det "tillåtna" men låter fantastiskt mycket bättre. Och tåler dessutom mer effekt mot alla odds.
Vissa beräkningsprogram föreslår också en lägre avstämning än elementets fs, har provat detta ett flertal ggr utan problem.

Inte så dum som du tror
Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/06/03 :  00:43:32  Show Profile Send luminous a Private Message
Då kanske det inte är så farligt ändå :)

Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2003/06/03 :  00:51:57  Show Profile Send Amazon a Private Message
Hur hög Group Delay kan man ha utan att det börjar låta fult?
Go to Top of Page

Magnus Lindqvist
Member

115 Posts

Posted - 2003/06/03 :  09:04:32  Show Profile  Visit Magnus Lindqvist's Homepage Send Magnus Lindqvist a Private Message
25 ms är väl en ungefärlig siffra, skulle dock inte själv tillåta så mycket om den bara skulle användas till musik.
Fördelen med att stämma av riktigt lågt är också att man förskjuter group delay puckeln så att den inte påverkar återgivningen så mycket.

http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=Magnus%20L#10291
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/06/03 :  12:39:04  Show Profile Send matson a Private Message
Tjena!
Håll er till ekvationen 1/f=grupplöptid i sekunder, så är det lugnt, men om ni verkligen vill "gå på stan" så kan ni köra med 0,8/f
M a o ...."tåligheten" mot grupplöptidsdistorsion är frekvensberoende.

Mvh
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000