Author |
Topic |
|
Xover
Member
122 Posts |
Posted - 2003/05/29 : 11:28:09
|
Ett forum som detta borde ha minst ett pågående eget unikt projekt inom förförstärkare, slutsteg, högtalare och skivspelare.
Jag menar då att någon som redan har ett bra koncept låter forumets deltagare spinna vidare med förbättringar inom varje kategori ungefär som Nelson Pass delar med sig av sina erfarenheter, jag förstår att han gör det av eget intresse kanske för att utveckla sina produkter och idéer.
Kanske några svenska gurus har samma stora generösa inställning och kan släppa sina konstruktioner till DIY:are jag tror att det skulle bli väldigt intressant bland annat därför att här finns det kunskap i gammal hederlig analog elektronik.
Kanske Bengt Olsson har något liggande han är väldigt bra, mycket intressanta synpunkter på de mesta inom området förstärkare för ljudåtergivning.
|
Edited by - Xover on 2003/05/29 18:42:29 |
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2003/05/29 : 11:55:48
|
Hejsan XOver,
Visst vore det kul! HFLS-1 är ett exempel som verkar vara väldigt uppskattat! Självklart är det önskvärt med flera projekt, och helst innom andra områden. Slutsteg, försteg stativ, sub, etc är intressant!
Vad har du själv att bidraga med? Har du nån smaskig konstruktion som är bra som du vill dela med dig av?
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
|
|
Xover
Member
122 Posts |
Posted - 2003/05/29 : 12:28:34
|
Jag har inget som jag kan lägga ut, min idé var väl att få igång nått med svensk eller utländsk bakgrund alltså något som redan är etablerat men inte är kommersiellt tillgängligt längre ungefär som Nelson Pass produkterna som han inte längre marknadsför.
Din högtalare är ett mycket bra exempel på " börja från scratch", en spinn off av sånt här är att det alltid finns deltagare som har verksamhet eller är väldigt duktiga inom olika områden t.ex om man får igång ett förstärkarprojekt så kanske någon tillhandahåller fina kretskort för en rimlig pennnig eller att någon har möjlighet att sälja färdigfrästa frontbafflar till högtalarprojekt osv osv.
Ibland kan det vara omöjligt för en amatör att få rätt pris på material eftersom man köper för lite ja ibland går det överhuvudtaget inte att köpa viss material.
Då är det bra om det finns deltagare forumet som av någon anledning har möjlighet att återförsälja av sitt lager till oss som deltager i ett projekt, det kan bli väldigt komplicerat om någon skall samla in önskemål för att sedan beställa och ligga ute med pengar samt leverera.
Kanske några tar utmaningen att bli supplier för HiFi- Forum Projekt.
Bara för att man skriver om en idé behöver det inte betyda att man också är den som skall vara entreprenör, nu är det också en fråga om forumets ägare tillåter att enskilda deltagare nappar och blir återförsäljare om detta inte går så blir forumet bara en plats för idéer. |
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2003/05/29 : 12:44:41
|
Försteg!? Med möjlighet att modulkonfigurera efter behov? Fjärr och linjesteg i grunden? Option, RIAA (med möjlighet för att justera för PUn, balans och justera ingångskapacitans), hörlursförstärkare, och högkvalitativ multibits DAC för digitala källor, samt aktiva filter???
Kanske för svårt..? Fast LTS har ju ett pågång också. Ser intressant ut.
T |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
|
|
Xover
Member
122 Posts |
Posted - 2003/05/29 : 12:52:59
|
Visst en preamp med interface för konfning från PC ytmonterat och mycket HiTech men också gärna ett projekt med gammeldags analog teknik men med tanke på att använda det bästa som finns i komponentväg. Elektroniklådor verkar var ett svårt projekt, en idé somjag fick för ett tag sedan är att köpa färdiga profiler från t.ex Powerbox, jag menar deras sidoprofiler som är eloxerade och väldig snygga, i en eller två HE sedan köper man frontplåtarna och bakstycken från den tyska tillverkaren av plåtar dom graverar och utför håltagning för en rimlig kostnad. |
|
|
H
Member
432 Posts |
Posted - 2003/05/29 : 13:54:40
|
Thomas A: Det låter ju nästan som om du har läst specarna (som inte finns mer än i mitt huvud) för det försteget jag sitter och klurar på. Jag har iofs inte tänkt att ha med någon DAC, bara analoga saker.
Det svåra med elektroniklådor är väl att väldigt få har verktyg för att bearbeta metall?
Den extremt transparenta förstärkaren (XTF tror jag tråden heter) verkar vara ett intressant projekt. Sen finns/fanns banddiskant-projektet. Så nog finns det projekt på forumet som flera medlemmar arbetar på.
//Henrik |
"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it." Seymour Cray, 1975 |
|
|
Xover
Member
122 Posts |
Posted - 2003/05/29 : 14:12:48
|
Jag har skrivit om en lådidé som gör att man bara behöver skruvmejsel vid montering, dessutom så tycker jag att vi kan släppa upp ett förstegsprojekt till ytan och göra det synligt för deltagarna, jag har börjat i en annan tråd så där finns det möjlighet att diskutera och lägga fram fakta och förslag.
Denna tråd kommer bara att ta upp eventuella nya projekt och om det är lämpligt att förverkliga dessa.
Jag vet att det finns massor av projekt på gång men några blir nog kvar på projektnivå.
Låt oss vaska fram de projekt som är livskraftiga och om det finns intresse för dessa och om så är fallet dra igång prototyper. |
|
|
Kemppi
Member
524 Posts |
Posted - 2003/05/29 : 17:09:01
|
Jag kommer att bygga en sub modell mer än brutal i framtiden, ganska snart. Bara jag får prametrarna från MDS så kommer den att byggas.
Något annat som jag och dahlberg har refletkterat över idag är att Cerwin-Vega! Vega-Line serien tål enorma mängder effekt vid låga frekvenser. Dessa element är inte speciellt dyra om man hittar dem begagnade. Jag vet inte vad de kostar nya idag, men när hifiklubben sålde dom så kostade ett 10" element 1200 kr ett 12" element 1500 och ett 15" 1800 kr.
2 st 15" element i 190l låda tål vid 22hz 1000W enligt programmet, MEN! Enligt progammet så når dom inte x-max förens vid 6000W och 20hz. HEHE!!! detta är EXTREMT!! Nu är det ju inte så att jag skulle sprina och köpa två st nya, men skulle jag hitta ett par begagnade så är det inte helt omöjligt att jag köper dom bara för att...
Vega 154 |
Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
|
Edited by - Kemppi on 2003/05/29 17:11:55 |
|
|
Pabo
Member
993 Posts |
Posted - 2003/05/29 : 20:04:07
|
"Genomskinlig förstärkare" heter tråden som gav namn åt projektet XTF (Extremt transparent förstärkare).
En mycket givande tråd som syftar till att bli ett hemmabygge för folk som vill åstadkomma en förstärkare med försumbar distorsion.
Än så länge har vi kommit så långt att vi har simulerat fram ett antal olika ingångssteg som vi vill jämföra i praktiken. För att kunna jämföra ingångssteg måste man använda sig av ett utgångssteg som kan mata tillbaka återkopplingssignalen utan att sänka OL-gain. Detta kan åstadkommas med en OPAMP såvida man kan acceptera att jämföra ingångsstegen vid såpass låg spänning. Jag har också köpt ljudkort och mjukvara för att kunna mäta övertoner men är ännu inte helt nöjd med hur den presterar.
När det gäller utgångssteg så lutar det åt två olika varianter. Ett baserat på parallella "fina" bipolära i CFP-koppling och ett baserat på MOSFETar med lokal motkopplingsloop (populärt kallat error correction fast det egentligen inte är något annat än NFB) runt utgångssteget.
Vi kommer i alla fall jobba vidare på den och förhoppningsvis finns det prototyper framme i höst. |
Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen! |
|
|
Xover
Member
122 Posts |
Posted - 2003/05/29 : 20:39:50
|
Bra jobbat, men kolla gärna vad Walt Jung har gjort med BJT kolla också vad peranders har gjort med BJT samt kolla vad THEL har på sin hemsida en diskret någonting med en massa dioder och motstånd diskret OPAMP.
Sedan är den stora frågan vad skall man använda MOSFET eller BJT i vilken typ av design John Curl förordar numera singelended MOSFET och han är Guru det hjälps inte,han bara är Guru liksom Nelson Pass. Synd att inte Bengt G Olsson kan titta in för då kan det bli livat i luckan, man kan ju alltid hoppas att han trots sin aktningsvärda ålder orkar. |
|
|
Xover
Member
122 Posts |
Posted - 2003/05/29 : 20:57:34
|
Jag håller grytan kokande skall se om jag inte kan hitta en del goa kopplingsschemor på diverse bra diskreta UFON |
|
|
Xover
Member
122 Posts |
Posted - 2003/05/29 : 21:58:00
|
Jo det här med SE måste man använda mosfet |
|
|
Pabo
Member
993 Posts |
Posted - 2003/06/01 : 18:18:26
|
Det finns ju en hel del filosofier men XTF handlar helt och hållet om att göra en förstärkare som förvränger signalen på ett absolut minimum. Man kan diskutera huruvida detta blir en förstärkare som låter bra, jag är övertygad om att den kommer göra det.
Single end passar inte i en sådan förstärkare på grund av dess höga nivå av andratonsdistorsion. Andratonsdistorsion hörs inte lika mycket som tredjeton och det finns t.o.m. teorier om att andraton maskerar tredjeton men man måste också ta hänsyn till att verkningsgraden i ett SE-steg är max 12,5%. För att då kunna göra en 200W-förstärkare så blir det extremt dyrt och miljöovänligt, speciellt eftersom förlusterna är lika stora i tomgång som vi max uteffekt.
BJTer är svåra att felkorrigera eftersom de är strömstyrda och därmed skulle kräva en mer komplex koppling omkring sig. Dessutom är de knappt värda att felkorrigera eftersom de är såpass branta i sig. Fördelarna med MOSFETar är delvis deras avsaknad av laddning på styret vilket medför att de ej genererar högfrekvent switchoff-distorsion vid avstängning. Dessutom har de så stor bandbredd att man med säkerhet kan öka OL-förstärkningen vid höga frekvenser utan att förlora fasmarginal. Nackdelen med MOSFETar är att de har dålig branthet vilket medför stor olinjäritet. Att felkorrigera en MOSFET innebär dock att man m.h.a. en OPAMP kan ta bort den nackdelen.
Nelson Pass som Xover kallar för guru har ju förresten gjort en SE-koppling med BJTer. Jag hittade schemat på hans hemsida för ett antal år sedan. |
Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen! |
|
|
Xover
Member
122 Posts |
Posted - 2003/06/01 : 22:16:52
|
Jag håller med dig i många stycken du verkar ha god överblick,CTC Builders har gjort en SE preamp med fetar > den sista preampen < enligt deras eget sätt att se på saken den lär dra en jäkla massa ström nätdelen kan lämna 300W. Jag tänker också på att hålla ner strömkonsumtionen av bland annat miljöskäl jag tror att trenden mot strömsnåla applikationer vinner i längden och är kommande. Nu är det mer macho att ha en preamp som drar en massa power det skall blinka till i gatljusen när man slår på försteget.
Lämpligheten med en lågeffektapplikation är bland annat att nätdelen blir lätt att hitta då man tillåter CE och S märkta externa nätdelar som lämnar 2x 20 V och 1 A dvs 40VA som är gränsen för godkännande av externa nätdelar en fördel är att SEMKO dessutom tillåter en tolerans på +/- 10% så då har vi tillgång till lämplig ström och spänning då dessa då kommer att lämna 22 Volt och en ampere fint eller hur.
Alltså kan den krets som visas i den andra tråden vara en god kandidat men jag vill gärna se lite mer exotiska kretslösningar.
Jodå Nelson är Guru han är utnämnd av en majoritet amerikanska och internationella DIY:are som bygger ZEN grejor jag är dock inte så intresserad av hans konstruktioner. |
|
|
Xover
Member
122 Posts |
Posted - 2003/06/02 : 13:32:44
|
Kommer någon ihåg Elvings försteg som Radio & Television hade som artikelserie där fanns en riaa som eventuellt kan vara nått jag minns inte hur det var med dessa kretsar har inga elektronikblaskor kvar. |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2003/06/02 : 20:01:15
|
Jag har kvar dessa artiklar men RIAA:an var inget vidare (byggt både RIAA och försteg samt RT75). Min grundtes kom Herr Elving på, nämligen att RIAA-nätet behövde ström för att kunna drivas.
När jag blickar tillbaka så var det lite halvfärdigt. |
/Per-Anders eller P-A |
|
|
Xover
Member
122 Posts |
Posted - 2003/06/02 : 22:09:15
|
Går det att utveckla är idén godkänd eller är det passé. Kan du scanna in och lägga ut. |
|
|
Xover
Member
122 Posts |
Posted - 2003/06/03 : 10:37:18
|
peranders du skriver att grammphonförsteget behöver ström? för att drivas du måste mena att steget "behöver mycket ström för att trivas". |
|
|
|
Topic |
|